Výrobci jednotně informují o nutričních hodnotách. Šéf Schleckeru jde před soud

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Velcí výrobci potravin chtějí informovat unifikovaně

V září retaileři nejvíce promovali Coca Colu

I Coca-Cola označí své nápoje novou nutriční informací

Šestice velkých výrobců potravin – Nestlé, Mars, Coca-Cola, Mondelez, PepsiCo a Unilever přidají na obaly svých výrobků nová, přehlednější nutriční loga. Informace budou umístěny a barevně odlišeny ve tvaru takzvaných britských semaforů. To znamená, že systém využívá červenou, oranžovou a zelenou barvu pro upozornění na velké nebo malé množství určité složky potraviny, například tuku, cukru a dalších. Umístěna bude nová nutriční informace na všech evropských produktech šesti výrobců. Kdy přesně začnou být výrobky označovány, zatím není známo. Nový systém má být také založen na informování o proporčním poměru jednotlivých složek, spíše než o množství složky na 100 gramů, jak tomu bylo dosud. Podle vedení šesti výrobců jsou barvy a proporční odlišení jednodušší na orientaci spotřebitelů. Informoval o tom portál The Food Navigator

Tohle by mohlo uspokojit čtyřku věčných remcalů, brandovanou jako V4. Konečně si také všichni postkomunističtí spotřebitelé budou moci lehce a svižně ověřit, zda nejsou šizeni na cukru a tuku. Snad jim ale ještě někdo časem vysvětlí, že hodně cukru zase není takové blaho, jak by se z vrcholových jednání našich pečujících politiků mohlo někomu zdát.
Tomáš Krásný

Zakladatel drogerie Schlecker jde před soud

Anton Schlecker, majitel zkrachovalé sítě drogerií Schlecker, která čítala tisíce prodejen, jde v Německu před soud. Souzen bude za obvinění, že před krachem své sítě v roce 2012 odcizil věřitelům ve vlastní prospěch 20 milionů eur (v přepočtu přes 540 miliard Kč). Obvinění jsou rovněž jeho děti a manželka. Pokud se vina prokáže, může být Schlecker odsouzen na 10 let za mřížemi. 

Není to poprvé, co je Schlecker a jeho rodina souzena, v roce 1998 byl s manželkou v 10 měsíční podmínce, protože se prokázalo, že svým zaměstnancům vyplácel menší mzdy, než jaké byly uvedeny v kolektivních smlouvách. Další skandál, se kterým je jeho jméno spojené, se odehrál v roce 2010, kdy nechal do prodejen instalovat kamery, kterými zaměstnance ilegálně sledoval. Ve stejném roce byl opět obviněn, že personálu drogerií vyplácí méně, než kolik je uvedeno v kolektivní smlouvě. Informace shrnul portál DW.

Povinné čtení pro top management i podnikatele v obchodě, startupisty nevyjímaje. Doporučuji k četbě i dodavatelům – ti ostatně v tomto ještě nedávno v mocném drogistickém řetězci utopili peněz jako želez. Nejen ve fázi smrtelné, ale zejména v době největší slávy a s ní spojených neuvěřitelných nákupních podmínek.
Tomáš Krásný

Britské Ocado testuje elektromobily

Britský maloobchodní řetězec Ocado vytvořil partnerství s dánským dealerem elektromobilů TRIPL a v Londýně začíná těmito vozy zboží rozvážet. První čtvrtí, kde se pilotní rozvoz uskuteční, bude Wimbledon. Pokud se dovážení objednávek elektromobily osvědčí, nahradí tento typ vozů v posledním kvartálu roku 2017 flotilu Ocada také v Manchesteru a Birminghamu. Zpráva byla zveřejněna na portálu Retail Systems.  

Miluji Ocado zase o kus více. A začínám fakt nesnášet všechny ty koloniální košíko-rohlíko-dodávky, které se motají Prahou a zasviňují náš veřejný prostor. Prý ‚disruptivně mění maloobchod‘, začíná mi ale připadat, že nám hlavně pěkně ničí životní prostředí. Naše města prostě nejsou stavěna na to, aby nám někdo vozil malé nákupy až do domu.
Tomáš Krásný

Spotřeba piva v Číně klesá

Poptávka po pivu v Číně poslední dva roky klesá a podle výzkumu agentury BMI bude klesat i v následujících pěti letech. Informoval o tom deník Sydney Morning Herald. K důvodům poklesu spotřeby piva patří vysoká konkurence v odvětví, měnící se vkus Číňanů, rostoucí povědomí o zdravé stravě a také zpomalující se ekonomika, která snižuje možnosti méně vydělávajícím lidem. Čínský holding Asahi, který loni převzal Plzeňský Prazdroj, se hodlá zbavit podílu v tamním pivovaru Tsingtao. Ten se totiž dostal do pozice, kdy je jeho pivo málo prémiové, aby oslovilo vyšší příjmovou skupinu, také ne dostatečně levné, aby jej kupovali lidé s nižšími příjmy. Zájemce o odkup podílu je prý dánská skupina Carlsberg. Ta nákup zvažuje, v případě odkoupení zhruba 20% podílu po Asahi by neměla ve firmě možnost podílet se na strategickém rozhodování, majoritní podíl totiž stále připadá Tsingtau. Další kroky jsou prý v jednání.

Tak to je malér. Všechno to naše klanění se velkému čínskému obru bylo na nic, více piva tam neprodáme. Bude to chtít asi trochu sofistikovanější vizi pro náš malý, krásný stát. Pan prezident už si na to bere další volební období, aby to mohl v klidu promyslet.
Tomáš Krásný

Jak Amazon na práci ve skladu používá roboty

Americký e-commerce gigant Amazon nechal ve videu umístěném na YouTube nahlédnout, jak optimalizuje práci ve svých skladových prostorách. K této práci využívá převážně roboty a umělou inteligenci. 

Sháníte marně lidi? Vydržte – roboti už se blíží. Co pak ale budeme dělat s těmi miliony lidí – dříve z montoven, nově bez práce – fakt nevím. A na víkendovém sjezdu jejich politických pastýřů to také nezaznělo.
Tomáš Krásný