Tržby z FMCG loni nejvíc rostly v Turecku, Česko a Slovensko vedly ve spotřebě

Ceny na evropském trhu s rychloobrátkovým zbožím se meziročně zvýšily o 1,3 %, to je nejpomalejší růst za posledních 6 let. Česko i Slovensko přitom zažilo loni jeden z největších poklesů průměrných cen – v obou zemích shodně o 0,7 %. Prodeje rychloobrátkového zboží v 21 sledovaných evropských zemích stouply meziročně o 0,4 %, což spolu s pomalým růstem cen negativně ovlivnilo růst tržeb. Ty zaznamenaly za posledních deset let nejnižší meziroční nárůst o 1 %. Uvádí to výzkumná agentura Nielsen ve své globální výroční studii Growth Reporter.

Nejvyšší růst v Turecku, nejnižší v Řecku

Dynamika evropského trhu s rychloobrátkovým zbožím. Zdroj: Nielsen

Dynamika evropského trhu s rychloobrátkovým zbožím. Zdroj: Nielsen

Nejvyšší meziroční růst tržeb mezi sledovanými státy pozorovala agentura Nielsen v Turecku (9,1 %). O více než 3 % rostly tržby v roce 2016 už jen v Polsku (3,6 %) a Španělsku (3,1 %). K největším poklesům tržeb naopak došlo v Řecku (-6,7 %), pak ve Finsku (-4,1 %) a Velké Británii (-0,3 %).

V roce 2016 byla hodnota průměrného evropského nákupního košíku s rychloobrátkovým zbožím vyšší o 41 % než v roce 2006, přičemž množství nakoupeného zboží narostlo o 11 %. Turecký trh byl v průběhu deseti let nejvíc rostoucím mezi 21 sledovanými zeměmi – hodnota nákupního košíku v Turecku se až ztrojnásobila. Naopak největší pokles o 11 % zaznamenalo od roku 2006 Řecko.

Spotřeba v Česku rostla, ceny nikoliv

Dynamika českého FMCG trhu 2015 versus 2016. Zdroj: Nielsen

Dynamika českého FMCG trhu 2015 versus 2016. Zdroj: Nielsen

Prvenství v indikátoru spotřeby má Slovensko, které loni zaznamenalo nárůst meziroční spotřeby o 3,4 %. Druhé místo patří Česku, s nárůstem spotřeby o 3,1 % (v roce 2015 to bylo o 1,7 %). „Za vyšší spotřebou obou zemí je nutné vidět kromě klesající nezaměstnanosti a růstu HDP také jeden z největších poklesů průměrné ceny prodávaného zboží v rámci evropských zemí – v Česku i na Slovensku to bylo v roce 2016 až 0,7 %,“ řekl David Vacl, komerční ředitel Nielsenu.

Za nízkou spotřebou v evropském regionu stojí největší západoevropské země, ze kterých ani jedna nedosáhla objemového nárůstu nad 3 % – v Německu spotřeba poklesla o 0,8 %, ve Velké Británii, která delší dobu bojuje s deflací, o 0,3 %.

K nejvýraznějšímu poklesu cen o 2,1 % došlo ve Finsku, to nezabránilo poklesu spotřeby o 2 %. Finsko tak v průběhu všech čtyřech kvartálů roku 2016 zažívalo výrazný nominální pokles.