„Kauza Rohliku ukázala, jak e-commerce likviduje zaměstnance ze ‚středu'“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Ve skladu Rohlik.cz zasáhla cizinecká policie

Ve skladu online supermarketu Rohlik.cz v Praze 6 cizinecká policie minulý čtvrtek zadržela 85 lidí. Podezřívá je z nelegální pracovní činnosti na území Česka. Před půl rokem už policie na stejném místě jednou zasahovala. Pracovníci  ve skladu byli ukrajinské národnosti s polskými pracovními vízy, 55 z nich policie vyhostila. O ostatních se jedná. „Věříme, že máme vše v pořádku, nejsme sebevrazi,“ reagoval zprvu spolumajitel a šéf Rohliku Tomáš Čupr na Facebooku. Zároveň se rozčiloval nad postupem policie: „Ráno naběhlo do skladu komando, které se chovalo jak StB. Řvali a s nikým se nebavili.“ Internetový supermarket se proti vyhoštění svých pracovníků ohradil. S polskými pracovními vízy se sice mohou pohybovat po celém schengenském prostoru, pracovat ale mohou pouze v Polsku. Postup Rohliku je tak nezákonný a bývá pokutován, píše iDnes.cz

Ke kauze Rohlik.cz už padlo možná víc vyjádření než k novému logu města Liberec, tak si nejsem jistý, jestli vůbec má smysl něco psát. Ale dnes jsem zaznamenal, že si Tomáš Čupr posypal hlavu popelem (pravděpodobně ze spálených knih o krizové komunikaci) a omluvil se za svou prvotní reakci, když jednání policie nazval praktikami bývalé státní bezpečnosti. Aniž bych se o jeho podnikání nějak více zajímal, nemohlo mi uniknout, že to nebylo poprvé (socky z vejšky, pamatujete?). A tohle je asi tak jediné, co mi z této kauzy uvízlo v hlavě.
Petr Podlešák

Nemohu hodnotit ve vyhrocené mediální diskusi, kde je pravda. Možná se tím skutečně ukazuje velký český problém se zaměstnáváním cizinců a ostuda státu. Ale – Rohlik.cz má spoustu příznivců, kteří tam nejen nakupují, ale všude ho i chválí a bojují za něj na sociálních sítích. Ti budou ještě věrnější než dosud. Zřejmě se tak negativní medializace hodně rozmělní.
Tomáš Hájek (Admez)

Nebudu hodnotit, jak je to s právními aspekty této kauzy – neznám detaily a nevyznám se v těchto temných záhybech našeho chaotického pracovně-právního rámce. Chtěl bych ale komentovat dvě věci: 1. Politika našeho státu vůči tolik potřebným pracovníkům z Ukrajiny je hanebná a stydím se za ni. 2. Tahle kauza otevírá téma, které je u nás zatím tabu, ale třeba v Německu je to jedno z hlavních témat retailu. E-commerce mimo jiné totálně mění strukturu zaměstnanosti v maloobchodě a je třeba říci, že velmi špatným směrem. Kompletně likviduje ‚střed‘ (relativně kvalifikované vrstvy nižších manažerů, kvalifikovaných specialistů a slušně zaplacených prodavačů – ano, i takové máme, viz třeba Lidl). Nahrazuje je technologií (ok…) a poměrně velkým množstvím totálně nekvalifikovaného personálu. O tomto problému ještě brzy hodně uslyšíme, takže pro dnešek končím.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Bál jsem se, že se k tomuhle tématu dostaneme. Co k tomu říct? Spektakulární zásahy náš ministr vnitra, který se fotí s bouchačkou, miluje, protože přesně to průměrný volič chce. Chce tvrdost, a hlavně na ty zbohatlíky, co si nakradli. Že na to dojede především padesátka chudáků, co chtěli jen slušně pracovat, to asi nikoho nezajímá. Pak můžeme samozřejmě pokračovat otázkou, proč se loni Evropou couralo milion lidí bez jakýchkoliv dokladů a skoro nikdo si jich nevšímal, a zasahuje se proti prácechtivým cizincům, co mají doklady i s jasným původem, ale chybí jim jeden papír? Naprosto rozumím argumentu Tomáše Čupra, že na tuhle práci v Česku prostě už nejsou lidi, takže musel brát ze zahraničí. Naprosto nerozumím tomu, proč slepě důvěřuje agentuře, která už navíc u něj evidentně jednou selhala. A to se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu – agenturnímu zaměstnávání, což asi bude taky byznys par excellence.
Václav Loubek

Pokud by komunistická StB jen ‚řvala a s nikým se nebavila‘, tak by to docela šlo, ale StB mučila, zabíjela, terorizovala, zastrašovala, ovládala, kradla. Tak bych se uklidnil, zkouknul procesy, fungoval v mezích zákona a snažil se obnovit důvěru zákazníků.
Daniel Procházka (Ipsos)

Hypermarkety dominují trhu, hlavně díky šíři sortimentu

Hypermarket Globus v Ostravě

Hypermarkety Globus a další řetězce vyšly z průzkumu nejlépe

Hypermarkety Albert, Globus, Kaufland a Tesco stále více upevňují svou dominantní pozici na trhu. Jako své hlavní nákupní místo je uvádí rekordních 49 % domácností. Diskonty Lidl a Penny Market si udržují druhou pozici, nejvíce v nich utrácí 23 % domácností. Obliba supermarketů supermarketů Billa a Tesco je dlouhodobě stabilní; přednost jim dává 16 % domácností. V případě všech čtyř hypermarketů oceňují jejich zákazníci především široké nabídky zboží. 

Diskonty Lidl a Penny Market nabízí příznivé ceny zboží na prodejnách. Lidl je u zákazníků oblíben i díky kvalitnímu a čerstvému zboží, Penny Market zase vyniká dostupností. Zákazníci malých družstevních prodejen Coop si na tomto řetězci cení především snadné dostupnosti, ale také ochotného personálu a nabídky regionálních potravin.

Zažíváme poptávkovou konjunkturu a spotřebitelé si daleko víc než dříve mohou (či spíše chtějí) dovolit nakoupit i kvalitnější výrobky, nebojí se výběru a nakupování je pořád baví. E-shopy při vší úctě v rychloobrátkových kategoriích nic převratného zatím nenabídly. V tom případě je hypermarket pořád volba číslo jedna. Také provozovatelé hypermarketů jsou v pohybu – řada z nich inovuje. Kdo neviděl nově remodelované hypermarkety Globus a Tesco, měl by se tam rychle podívat. Je tam docela dost zajímavých vychytávek. Pokud jde o konkrétní čísla – trend jistě sedí, jen pozor na to, že jde o nejčastější místo nákupu, ne o tržní podíl.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Na velké nákupy jsou hypermarkety dobré. Ale budou víc a víc zápasit s online prodejem. Měly by se na to lépe připravit. Rozdíl v nákupním prostředí ráno a odpoledne bývá někdy hodně veliký.
Tomáš Hájek (Admez)

Byť některé průzkumy vyznívají v neprospěch hypermarketů, stále je to místo, ve kterém jsou Češi zvyklí trávit volný čas a nakupovat. Trvající trend otevírání dalších a dalších nákupních center tomu dává za pravdu. Se vzrůstajícím trendem u mladších lidí, oceňující volný čas pro vlastní zábavu, nelze očekávat, že budou hned ochotni trávit čas četnými návštěvami specializovaných prodejen, hypermarkety mají stále největší komplexnost z pohledu nabídky. Co bude zajímavé – sledovat do budoucna, jak se hypermarkety popasují s rostoucí oblibou online prodeje, pohledu na zavedení vlastního online prodeje a šířkou nabídky a dalších služeb.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Mě to děsí. Děsí mě tam chodit. Děsí mě fakt, že půlka národa sedne do auta a jede udělat mega nákup prefabrikovaných trvanlivých dobrot. Děsí mě, že raději nejdeme dvakrát týdně obejít místní obchody. Jo, vlastně. Ony je už hypermarkety zničily.
Václav Loubek

V nové části Centra Chodov se bude jíst z porcelánu

Vzhled restaurační části

Vzhled nové restaurační části

Centrum Chodov připravuje moderní restaurační část Grand Kitchen. Relokovaná a o poznání větší gastronomická zóna bude veřejnosti zpřístupněna 29. března, k tomu také některé obchody módních značek. Jídlo bude servírováno výhradně z porcelánového nádobí, k dispozici mají být různé typy nábytku, osvětlení či originální dekorace. Její součástí bude také rodinná zóna s dětským koutkem a programem pro děti. Slavnostní otevření Centra Chodov proběhne během letošního podzimu. Nákupní centrum se rozroste ze současných téměř 61.000 metrů čtverečních na víc než 100.000 metrů čtverečních.

Velké centrum je asi krásná myšlenka, spousta obchodu a nových značek snad ano, nicméně stále nerozumím myšlence vyžeňme dopravu z Prahy a současně otevřeme v Praze obrovské centrum, které ve svém okolí zahltí dopravu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Je to stravování v obchodním centru něco, kvůli čemu byste se neobešli bez porcelánu? A nebo s plnýma nákupníma taškama vám takováto přidaná hodnota bude úplně ukradená? Možná podobně jako ten porcelán z nového Centra Chodov.
Petr Podlešák

Já bych klidně jedl i z umělé hmoty, kdyby se tam lépe parkovalo. Ale vím, že je to nereálné a tento handicap centra nelze tak jednoduše řešit. Jinak rozšíření nabídky restauračních služeb samozřejmě dává smysl – poptávka se posunuje tímto směrem.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Skvěle! Myslím, že si zasloužíme zajímavější nabídku než jen burger, nudle a knedlíky.
Petr Šimek (Wellen)

Pestrost lákavých pokrmů je na místě a doufejme, že u Grand Kitchen bude také neméně grandiózní Dining Room, abychom ta jídla mohli ochutnat. Devětadvacátého března je v Americe svátek dortu Lemon Chiffon Cake, tak co takhle naimportovat další svátek a zvýšit denní tržby?
Daniel Procházka (Ipsos)

‚Miláčku, vezmu tě na rande do luxusní restaurace na nějakýho supr stand-up komika!‘ ‚Jů, to zní romanticky! A kam?‘ ‚Do OC Chodov.‘ Tak to asi ne.
Václav Loubek

Chodov a okolí jako bydliště desetitisíců Pražáků je obchodně nenasycený. Určitě unese další rozšíření obchodního centra.
Tomáš Hájek (Admez)

Ve zlínském Prioru bude hotel i kanceláře

Nová podoba Prioru

Nová podoba Prioru

Zlínský prodejce spotřební elektroniky HP Tronic se stane většinovým nájemcem obchodního domu Prior ve Zlíně. Po rekonstrukci, která má začít ještě letos na jaře, přesune HP Tronic do prostor této historické baťovské stavby v centru Zlína své administrativní sídlo a zřídí zde také čtyřhvězdičkový wellness hotel.

Firma HP Tronic se na změně dohodla se společností Prior, která je vlastníkem budovy a investorem rekonstrukce. Ta má přinést budově atraktivnější náplň. Mimo jiné zřízením obchodní pasáže v prvních dvou poschodích s vybranými obchody, službami a několika gastronomickými podniky. Ve třetím až pátém patře bude mít firma administrativní centrum a v nejvyšších poschodích včetně střešní nástavby bude avizovaný hotel s wellness centrem.

Tak ona vizualizace snese cokoliv…Ale teď vážně, a protože ve Zlíně žiju, tak hlavně pozitivně – to, co se stane s OD Prior, je jen další krok k tomu, aby Zlín a jeho centrum vypadalo pořád lépe. Takže to je jeden palec nahoru. Další je za odvahu místní firmy HP Tronic tam přesunout své zaměstnance. Minimálně to bude znamenat, že na rozdíl od současnosti, kde jsou některá patra skoro prázdná, se do toho baráku vrátí živí lidé. Jediné, čeho budu fakt litovat, je ten socíkový bufet v přízemí a pak nefalšovaný lift-boy (teda, on už je to spíš pán v letech), který se vždy zeptá kam jedete, a pak za vás zmáčkne tlačítko. Ale co, pokrok nezastavíš.
Petr Podlešák

Zlín je moje srdcovka, mám na něj krásné vzpomínky. Ikonické stavby si zaslouží péči, která udrží jejich původní účel a přesune ho do 21. století. A jak tak koukám na rendery, vypadá to přesně na ten typ retra, který frčí.
Václav Loubek

Děkuji!!! Ten barák je nádherný a zaslouží si kvalitní rekonstrukci.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

První internetový obchod (z pohledu Kasa.cz), který si otevírá svůj vlastní obchodní dům. Paráda!
Petr Šimek (Wellen)

Nadčasová budova, která si zaslouží odpovídající péči, využití a hlavně život. Držím palce všem horizontálně rozmístěným provozům a přeji čistá okna hotelovým hostům, ať si užijí výhled.
Daniel Procházka (Ipsos)

Tesco má vegetariánskou řadu Papei Vege a kosmetiku Pro Formula

Řízek z řady Papei Vege

Řízek z řady Papei Vege

Maloobchodní řetězec Tesco na český trh přivedl řadu vegetariánských výrobků Papei Vege. Bezmasá řada obsahuje dezerty nebo hotovky, jako jsou vegetariánská sekaná, falafel, karbanátek, řízek a bratwurst. Nový je také vegetariánský produkt z vaječných bílků pojmenovaný Bílkoun, prodává se bez příchuti, ale také ve sladké i slané verzi.

Nová značka Formula Pro v Tesku

Nová značka Formula Pro v Tesku

 V minulém týdnu Tesco začalo exkluzivně prodávat kosmetiku s přírodními látkami nazvanou Pro Formula. Nabídka zahrnuje šampony, sprchové gely, příslušenství na holení, zubní kartáčky nebo koupelové soli.

Novinky od řetězce Tesco jsou vždycky zajímavé a inovativní, máme se na co těšit. Je dobře, že to není o jednom výrobku, ale jsou to menší souvislé řady, neměly by se na regále ztratit. Trochu mě zarazil desing obalů, ale snad vegetariáni tolik na barevnosti nelpí, když jde více o obsah a složení produktů samotných. Tesco jde do různých kategorií, má šanci mít vlastní exkluzivitu, jen s klesající loajalitou zákazníků je potřeba i u nových řad hodně pracovat. Už se těším na vzorky a ukázky na prodejnách, jsem zvědavá na prvky jedinečnosti u této řady, proč by si je měla zákaznice koupit.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Nezlobte se na mě, ale nazvat na obalu něco bratwurstem, řízkem nebo karbenátkem a nemít v tom ani gram masa, je zločin. Nebál bych se říct masový. A rozhodně v něčem takovém nebudu Tesco podporovat.
Petr Podlešák

V roce 2020 bude dle prognóz v naší populaci 35 % milleniálů. A na ty je potřeba se připravit.
Petr Šimek (Wellen)

Papei? Jako fakt? Nemělo by se to jmenovat třeba Hameenkey? Jo, někdo se pokusil o stejnou anglicko-českou slovní hříčku jako Yim & Piu, ale krutě to nevyšlo.
Václav Loubek

Pěkná ukázka ‚glokální‘ strategie – mezinárodní firma se umí šikovně lokalizovat. Jde vstříc spotřebitelům a je u toho dokonce vtipná. Nejsem cílovka, ale i tak chválím.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Bageterie Boulevard míří do Lipska, otevřela v Berlíně

Bageterie Boulevard na pražském Zličíně

Bageterie Boulevard expanduje

Expanze Bageterie Boulevard v Německu pokračuje. Po Drážďanech se nová pobočka řetězce rychlého občerstvení otevře v Berlíně v obchodním centru Mall of Berlin. V letošním roce je cílem Bageterie Boulevard otevřít restaurace rovněž v Lipsku, i díky tomu, že je univerzitním městem. Nabídka restaurace bude identická s nabídkou v Česku, včetně hlavních položek nabídky Chef Menu a Fit Calories. Bageterie Boulevard zvažuje rozjet svou síť restaurací také v Rusku, Rakousku nebo Maďarsku.

Myslím, že tržní potenciál mezi klasickými hamburgrárnami a kebabárnami je velký a Bageterie Boulevard to dělá dobře. Držím palce!
Tomáš Hájek (Admez)

Bageterie Boulevard je pro mě českou společností, která má dobře našlápnuto a sází v chutích na něco jiného než klasické fast foody, pro vybrané trhy může být příjemným zpestřením. Dobrý směr, dobrá myšlenka a jasný koncept, který na vybraných trzích má šanci uspět.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Petře, držím palce!
Petr Šimek (Wellen)

Jestli si dobře vzpomínám, za poslední dva měsíce jsme tady měli snad tři nebo čtyři zprávy o tom, jak to nějaká česká firma zkouší za hranicemi. A budu se opakovat, ale jediné co k tomu napíšu je: gratuluju a držím palce. Jen tak dál!
Petr Podlešák

Myslím, že obložená bageta je natolik mezinárodní produkt, a ‚bulvární‘ story BB natolik srozumitelný koncept, že budou mít úspěch. A pomineme stereotypy o curry-wurst-bagetě.
Václav Loubek

Vždy je skvělé, když česká firma úspěšně roste a dokáže obstát v zahraniční cizině. Držím palce, aby se české chutě prosadily, bratwurst anebo kebab budou tvrdí soupeři.
Daniel Procházka (Ipsos)

S dobrými zprávami se roztrhl pytel. Další český byznys vyráží mocně do světa a platí to, co jsme minulý týden říkali o expanzi Ugo: tohle má šanci na úspěch!
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Inveo koupilo od KKCG logistickou službu Dodo

služba Dodo

Logo služby Dodo

Pražský startup Inveo Michala Menšíka uskutečnil na přelomu roku akvizici na pomezí e-commerce a logistiky, když od investiční skupiny KKCG koupil 100% podíl v osobní asistenční službě Dodo. Pro Menšíkovo Inveo se jedná o naplňování jeho plánované 360° strategie v e-commerce. Akvizicí přidává službu, která má do budoucna zajistit logistické potřeby pomocí vyškolených osobních asistentů. „Akvizicí Dodo výrazně rozšiřujeme portfolio našich služeb. Nově jsme schopni ještě více provázat online a offline aktivity stávajících klientů. Zároveň se však s pomocí Dodo chceme zaměřit také na akceleraci výkonu při řešení poslední míle u dalších služeb. Už probíhá testování s několika klíčovými hráči českého e-shopového a food delivery trhu,“ uvádí Michal Menšík, majitel a šéf Invea.

V dnešním online světě je logistika klíčem k úspěchu. Chytrý tah.
Tomáš Hájek (Admez)

Logistické potřeby pomocí vyškolených osobních asistentů akcelerující výkon při řešení poslední míle u dalších služeb. ‚Štěpáne, z tebe něco bude!‘
Daniel Procházka (Ipsos)

Strategický tah: někteří e-shopisti se občas tváří, že s dodávkou zboží nemají nic společného, ale přesný opak je pravdou. Zákaznický zážitek hodně silně koreluje s kvalitou dodávky a 100% kontrola nad touto fází prodejního procesu je nutná.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)