Marks & Spencer opouští Čínu. Walmart posiluje online

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Marks & Spencer odchází z čínského trhu

Britský řetězec se stahuje z Číny, přestože ještě před rokem šéfové firmy při otevření desáté pobočky vyjadřovali pozitivní názory na další expanzi. Rozhodnutí o odchodu řetězce z Číny padlo relativně rychle a negativně se ohledně něj vyjadřují zejména britští expati z Pekingu. 

Jako hlavní důvod odchodu Marks & Spenceru z Číny uvedlo vedení společnosti nízké povědomí o značce, Číňani prý vůbec netuší, že mohou kvalitní potraviny v řetězci pořídit. Růst tržního podílu je podle Adama Coltona, výkonného ředitele Marks & Spencer pro Čínu, vzhledem k povaze tamního trhu velmi obtížný. Mezi další problémy, kterým musí britský řetězec v Číně čelit, a které mohou být příčinou odchodu, jsou podle expertů extrémní nájmy. Značné množství obchodů Marks & Spencer se nachází v těch nejdražší maloobchodních oblastech, jako je například Šanghaj. 

Podle čínských expertů je jedním z největších problémů britského řetězce nepochopení čínských spotřebitelů a jejich mentality. Kritiku sklidil například špatný překlad informací o složení do čínštiny nebo prodávání evropských a britských velikostí oděvů bez vysvětlení, kam se tyto velikosti řadí podle čínských měřítek. Informaci přinesl britský server The Telegraph

V souvislosti s tímto odchodem z trhu probíhá zajímavá debata. Osobně se kloním na stranu těch, kteří tvrdí, že v M & S nepochopili čínský trh. Ono je to totiž dost těžké, Čína je od Evropy fakt hodně daleko – a nemám tím na mysli jen vzdálenost v kilometrech.
Tomáš Krásný

Walmart posiluje online, chce lepší zákaznický zážitek

Americký retailer Walmart nabírá stovky nových zaměstnanců do své technologické základny Bay Arena. Chce zajistit možnost dopravy zdarma do dvou dnů při objednání online, aby se vyrovnal službě Prime, kterou nabízí Amazon. Walmart uvedl, že chce investovat a přesunout zdroje především na vylepšení zákaznického zážitku. Před nedávnem americký maloobchodní řetězec zavedl dopravu do dvou dnů zdarma u objednávek nad 35 dolarů, nyní chce zajít ještě dál. Informoval o tom portál Mercury News

Bitva (původně) kamenných a internetových obrů nabírá grády. Amazon pokračuje v budování svých ‚fyzických‘ prodejen, Walmart investuje do e-commerce. Pořád si myslím, že obecně větší šance mají kameníci, kteří rozumí reálnému obchodu, lépe chápou spotřebitele a umí tím vydělávat peníze. To ale neznamená, že by se sem tam nějaký e-shopista v závodech o vedení v omnichannel retailu nemohl uplatnit. A nemám na mysli jen Amazon…
Tomáš Krásný

Spotřebitelé toho ví o produktech více než prodejci

Kamenní retaileři se musí snažit zůstat relevantní pro spotřebitele, kteří zjišťují informace o produktech na internetu. Studie agentury Tulip Retail totiž ukázala, že 83 % spotřebitelů věří, že znají obchod z předchozího vlastního online nastudování lépe než personál prodejny. Na druhou stranu 79 % respondentů hodnotilo prodavače a prodejní asistenty jako důležité nebo velmi důležité. Dobrou zprávou pro kamenné prodejce je, že podle studie 64 % spotřebitelů věří, že nákup ve fyzických prodejnách bude i nadále součástí jejich nákupního chování. 

Ze všech respondentů bylo 72 % přesvědčeno, že v prodejně prožili lepší nákupní zážitek, pokud se jim věnoval asistent s nějakým digitálním zařízením, ať už  mobilem nebo tabletem. Takové zážitky mají být hnacím motorem retailu do budoucna, 50 % dotázaných totiž například odpovědělo, že za znalého prodejce považují toho, kdo jim dokáže na základě jejich nákupní historie doporučit podobné produkty. Zprávu přinesl server Chain Store Age

Určitě nic překvapivého. Obdobná situace začíná být všude – třeba i v medicíně, i tam toho pacienti díky internetu vědí často o své nemoci více než jejich lékař. Řešení je vcelku jasné – vybavit také prodavače adekvátní technologií (a informacemi) a věnovat maximální pozornost jejich schopnostem v oblasti interpersonální komunikace a péče o zákazníka. Velmi inspirativní je v tomto směru nová kniha Tomáše Sedláčka o tom, jak možná budeme žít za 20 let, ve které mimo jiné popisuje lékaře budoucnosti. Bude to herec, který bude pacientům s citem přehrávat to, co zanalyzovaly a doporučily robotické medicínské systémy. 
Tomáš Krásný

Morrisons‘ uspořádal setkání lokálních prodejců

Britský řetězec s potravinami Morrisons‘ uspořádal v kraji Yorkshire výběrový prodej lokálních produktů od menších farmářů, sýrařů, ovocnářů a dalších prodejců. Setkal se s obrovským zájmem, na akci se zapsalo přes 500 zájemců ze strany prodávajících, kteří chtěli představit své produkty nákupčím řetězce, ale i spotřebitelům a kolegům z branže. Řetězec má v plánu během letošního roku uspořádat minimálně 10 dalších setkání, následující se uskuteční v dubnu v kraji Lancashire. Morrisons‘ doufá, že během lokálních marketů, které pořádá, najde minimálně 200 nových místních dodavatelů,se kterými bude spolupracovat i nadále. Jeho cílem je podle vedení společnosti dát v jednotlivých krajích prostor jak prodavačům, tak spotřebitelům možnost prodat nebo koupit lokální produkty. Informoval o tom server Retail Gazette.  

O tomhle si obchodní řetězce u nás mohou nechat jen zdát – najít spolehlivého nového lokálního dodavatele je u nás řádově složitější než ve Velké Británii či Německu, o Polsku ani nemluvě. Česká zemědělská a potravinářská výroba je již od dob totalitní ekonomiky extrémně zkoncentrována do pár podniků, porevoluční vývoj to zabetonoval a místy i dále utužil. Nezávislých výrobců je málo a jsou povětšinou velmi malí a nejsou schopni dodávat velká množství v pravidelném rytmu. Spolupráce s kvalitními farmáři a malými potravináři je tak daleko jednodušší pro ‚výklenkové‘ retailery – malé specializované prodejny a e-shopy. Ti tuto výhodu bohatě využívají, a to je skvělé. Ještě skvělejší by ale bylo, kdyby se podařilo zlomit monopol stávajících „agrokomplexů“. To už jsme ale v oblasti sci-fi.
Tomáš Krásný

RILA a Accenture zkoumají dopad technologií na retail

Retail Industry Leaders Association (RILA) a poradenská společnost Accenture spustily minulý týden iniciativu, která bude zkoumat vliv moderních technologií na maloobchod. Pod hlavní iniciativou RILA vzniklo technologické centrum, které má pomáhat podnikatelům s inovativním byznysem. Accenture pomůže RILA formovat celý program, provádět výzkum a poskytovat společnou platformu pro maloobchodníky i technologické startupy. Informoval o tom server Chain Store Age

My taky nespíme a již 28. března 2017 budeme na konferenci Retail in Detail/Effective Innovation diskutovat podobná témata v kontextu českého trhu. Nebudeme ale mluvit jen o nových technologiích, ale i o dalších inovacích a o zejména o tom, co to vše znamená pro lidi v obchodních a dodavatelských firmách.
Tomáš Krásný