EuroShop: posouváme se od „musíme mít technologie“ k „využijme je smysluplně“

V hlavní roli opět regál, ovšem doprovázený nejmodernějšími automatizovanými řešeními, které umí hlásit, jaké produkty chybí, sám si je doplnit nebo změřit aktivitu zákazníků ve svém okolí. To jsou nejnovější trendy, které se na začátku března představily na největším světovém retailovém veletrhu EuroShop, který probíhal v německém Düsseldorfu. 

EuroShop prezentuje to nejzajímavější pro rychle rostoucí odvětví jen jednou za tři roky, a právě proto je netrpělivě očekáván vystavovateli i návštěvníky. Oproti každoročním oborovým veletrhům totiž představuje nejen novinky, ale především dlouhodobé trendy. Letošní veletrh byl prostoupen technologiemi. Oproti tomu minulému, kterému kralovaly materiály v nejrůznějších kombinacích, ten aktuální nevynechal jedinou analogovou klasiku.

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Hlavním hrdinou se opět stává regál. Není to už nevzhledný kus plechu, ale kovový rám s kustomizovaným řešením designu, který skrývá překvapující prodejní sílu. Je mnohem sofistikovanější, chytřejší a komunikuje se zákazníky. Aktuálně ne všemi smysly, ale uvidíme, co se naučí do příštího EuroShopu v roce 2020. Už teď umí evidovat vystavené zboží a samostatně si říkat o jeho doplnění. Dokáže představit produkty, měnit ceny nebo nabízet speciální promoce. Vše bez jediného doteku člověka.

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Kromě toho byly na veletrhu k vidění i autonomně řízené technologie, které vygenerovaný signál ohledně doplnění zboží do regálu dokázaly zachytit a pomocí stejně automatických systémů na ně reagovat: pomocí robotické ruky doplnit, popřípadě změnit potřebný sortiment. Perfektně, bez zbytečných prodlev nebo nepříjemných pohledů na zákazníky. Jiné systémy zase dokáží měřit vše, co se kolem regálu nebo konkrétní sekce v obchodě děje: kolik zákazníků přišlo, jak dlouho zůstali nebo jak na produkty reagovali. Tyto systémy propojené s „facial recognition“ a bluetooth detekcí dokáží předat detailní obrázek o úspěšnosti kampaně.

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Mnoho profesí v odvětví retail tyto technologie zcela jistě v budoucnu nahradí. A podle aktuálních trendů to nebude dlouho trvat. Konečně se posouváme od otrockého „musíme mít technologie, protože je to trendy“ k vizionářskému „využíváme ty technologie, které dávají smysl a reálně ulehčují práci“.

Průhledné displaye jako celé výlohy

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Z vizuálních médií zaujalo zvětšování průhledných displejů, které aktuálně mohou fungovat jako celé výlohy. Tenké oboustranné displeje, zahnuté do různých tvarů nebo hologramy a virtuální realita. Detailní práce se světlem na prodejní ploše získává rovněž velmi významnou roli. Vše ve jménu zaujetí nebo pobavení zákazníka.

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Technologie sice začínají postupně přebírat roli skutečného pomocníka, neměli bychom je ale přeceňovat. Nejsou víc než nástrojem, který řeší část spektra retailu, nikoli jeho celek. Nejdůležitější pořád zůstává stále se inovující produkt, prodávaný v prostředí, které reprezentuje značku a její hodnoty. K tomu patří skvělý zákaznický servis, bez kterého nelze být v dnešní době úspěšní. Tento fakt bývá v záplavě různých zaručených pomůcek a technologických doplňků opomíjen. A právě proto se zákazníci tak často cítí frustrováni.

Autor je výkonným ředitelem agentury Wellen, která vytváří retailové strategie