Lidl navýšil hodnotu vývozu českých výrobků o 15 %

Německý diskontní řetězec Lidl během loňského roku 2016 exportoval do zahraničí české produkty v hodnotě 5,3 miliardy Kč od 135 výrobců. Oproti roku 2015 se jedná o 15% nárůst, ve srovnání vs exportem za 4,9 miliard.

Čeští výrobci vyváželi své výrobky pod privátními značkami společnosti Lidl v loňském roce do 23 zemí Evropy, předloni to přitom bylo 17 zemí. Největšími odběrateli jsou Slovensko, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Chorvatsko, Slovinsko, Švédsko, Španělsko, Velká Británie, Irsko, Řecko, Portugalsko a Kypr. Nově se letos Lidl vyvážel české výrobky do Německa, Francie, Švýcarska nebo Litvy. Mezi největší české vývozce patří výrobci Krahulík – Masozávod Krahulčí, Le & Co, Steinhauser, Mlékárna Žirovnice, Alimpex – Maso, Pivovary Lobkowicz Group, Mocca, Ekofrukt Slaný nebo Bonavita. 

„Díky Lidlu prodáváme české paštiky i na netradičních trzích jako je Finsko nebo Velká Británie,“ komentuje export prostřednictvím Lidlu Petr Egrt, jednatel závodu Alimpex Maso Petr Egrt.

Vyvážet ano, ale jako privátní značka

Vyvážet české výrobky do zahraničních řetězců je přitom podle Aktuálně.cz velmi obtížné, výrobci se stále potýkají s nálepkou špatné kvality z východu. Bariérou vstupu na trh je kromě toho i častý patriotismus, zejména v severských zemích. „V zájmu jejich producentů i některých obchodníků je umístit jejich výrobky u nás a nechtějí, aby to bylo obráceně,“ řekl pro Aktuálně.cz Václav Mirvalda, ředitel mlékárny Olešnice.

Častým způsobem, jakým se Češi na západní evropské trhy dostávají, jsou proto privátní značky řetězců, které umí východní státy vyrobit levněji. Problém je, že tamní spotřebitelé pak ale vůbec netuší, odkud potraviny skutečně pochází. „Zájem o české potraviny v cizině není žádný nebo je minimální. Česko nemá vytvořenou image dodavatele potravin,“ dodal pro Aktuálně Zdeněk Jahoda, jednatel výrobce cereálií Emco.