Zájem o letáky v Česku klesá. Nejmíň na ně dají milleniálové

Český spotřebitel stále méně nakupuje podle akčních letáků. V loňském roce nakupovalo podle letáků 33 % zákazníků, kdežto o tři roky zpět se letákem řídilo 40 % zákazníků. Orientace zákazníků na leták je ovlivněna věkem. Z věkové skupiny 61 až 69 let se jimi řídí 50 % spotřebitelů, ve věku 30 až 45 let to bylo jen 30 % zákazníků. Nejmladší věková skupina mileniálů upřednostňuje šířku sortimentu a kvalitu potravin, slevové akce pro ně nejsou při výběru tolik významné. Uvádí to výzkumná agentura GfK ve studiích GfK Shopping Monitor a GfK Retail Vision 2020. 

„Nákupní chování Čechů je dlouhodobě ovlivňované intenzivním tlakem obchodu a výrobců na akční slevy. Dobrou zprávou je, že zákazníci v posledních letech své chování pozvolna mění. Klesá využití promočního letáku. Současně se opět začal profilovat zákazník slyšící na akce: více se jím řídí starší a méně vzdělané skupiny nakupujících, zatímco na mladší a vzdělanější akční leták působí o dost méně,“ řekl Zdeněk Skála, ředitel výzkumu oddělení Retail & Shopper v GfK.

Vliv letáků na zákazníka podle pohlaví, věku a vzdělání

Vliv letáků na zákazníka podle pohlaví, věku a vzdělání. Zdroj: GfK

Nákupní preference Mileniálů. Zdroj: GfK

Nákupní preference Mileniálů. Zdroj: GfK

Hloubka promocí dlouhodobě klesá

Po dlouhodobém růstu promočních nákupů se míra jejich nakupování stabilizovala na 47 %.  Hloubka promočních slev v potravinách ale klesá. Mezi lety 2015-2017 klesly slevy o -0,9 %, z 28,2 % na 27,3 %. Česko má s 52 % největší podíl na promočních nákupech v regionu střední a východní Evropy. Následováno je Chorvatskem s 44 % a Slovenskem se 40 %. 

Význam letáků klesá. Zdroj: GfK

Význam letáků klesá. Zdroj: GfK

Podíl promočních nákupů v regionu, Zdroj: GfK

Podíl promočních nákupů v regionu. Zdroj: GfK

Nejnovější