Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Starbucks otevře v Seattlu kavárnu s mobilními platbami
Síť kaváren Starbucks otevře v tomto týdnu v americkém městě Seattle kavárnu, která bude zaměřená především na mobilní objednávky a platby. Seattle si americká síť vybrala, protože tam sídlí její vedení, a právě ve své vlastní budově chce vyzkoušet, jak bude zaměstnancům nový systém vyhovovat. Objednávat si kávu přes mobil bylo v běžných kavárnách možné i dříve, novinka je však zaměřená pouze na přijímání objednávek, jejich vyhotovením před zraky zákazníků a předání. Řetězec chce tímto krokem vyřešit pomalé vydávání během dopravní špičky, pro rychlejší výdej v nové kavárně zvětšil vydávací okno. Informaci přinesla agentura Reuters.
Kromě kaváren s rychlejším odbavením chystá Starbucks představit nový koncept prémiových kaváren, který nazval Reserve. První otevřel rovněž ve svém sídle v Seattlu, druhý se brzo objeví v Chicagu.
Rychlejší obsluha a pohodlí jsou jistě dobrá věc. Mne osobně ale více zajímá pokus o rozvoj nové značky Premium Reserve a s ní spojených kaváren nového typu. Šálek kávy tam prý má stát 12 dolarů, což je i pro Američany docela šok. Osobně věřím, že to Starbucks dá – před jeho vstupem na trh bylo taky standardem prodávat kafe za dolar a ne za 4 či 5 jako nyní. Ono totiž není kafe jako kafe. A v tom je krása byznysu.
Tomáš Krásný
Target redesignuje své prodejny, rozdělil je na půlku
Americký retailový řetězec Target reorganizuje své prodejny, rozdělil je na dvě poloviny, přičemž každá má sloužit jinému účelu nákupu. Tyto nové prostory nazval Target prodejnami příští generace, první bude stát letos v říjnu na předměstí Houstnu. Během následujících let chce retailer utratit miliardy, aby v rámci nového konceptu předesignoval svých 600 prodejen. Zprávu přinesl server Co.Design.
Z jedné strany má být nový Target koncipovaný jako maloobchodní butik. Tato část je cílena na pomalejší zákazníky, kteří uličkami projdou skrze sortiment řetězce. Novinkou by měly být svítící reklamní plochy, podobné těm, co má například obchodní dům Macy’s. Zaměřit se v této části chce Target zejména na zážitek. Součástí této části prodejny bude také kavárna a občerstvení.
Z druhé strany, kterou zákazníci přijdou, má být Target rychlým vyzvedávacím místem objednávek z e-shopu. Pokud zákazníci nebudou chtít ani vystupovat z auta, aby si objednávku nebo nákup vyzvedli, přinesou jim jí zaměstnanci řetězce na speciální vyhrazená místa na parkovišti.
Target je můj oblíbený hypermarket a tak jsem moc rád, že vyrazil do nového kola boje s Amazonem. V poslední době se Targetu moc nedařilo, tohle vypadá na come-back. Určitě něco, co by velké řetězce i u nás měly bedlivě sledovat.
Tomáš Krásný
Amazon zavírá svůj e-shop Diapers.com
Americký e-commerce gigant Amazon ukončí působení svého e-shopu Diapers.com, prodávajícího sortiment pro děti. Ukončeny budou i ostatní e-shopy BeautyBar.com a Soap.com, které patří pod divizi platformy Quidsi. Důvodem ukončení provozu je nedostatek profitability e-shopů. Celou platformu Quidsi získal Amazon akvizicí v hodnotě 545 milionů dolarů v roce 2010.
Kvůli ukončení e-shopu přijde o zaměstnání zhruba 260 zaměstnanců, Amazon jim nabídl možnost přihlásit s k práci v jiném oddělení ve stejné oblasti New Jersey, kde divize Quidsi sídlila. Dosud Amazon neoznámil, kdy budou všechny webové stránky e-shopů z platformy Quidsy uzavřeny, zákazníky prý včas informuje. Informoval o tom server TechCrunch.com.
Nikdo nepochybuje o tom, že konsolidace e-commerce běží na plné obrátky. Povětšinou je ale chápána jako akvizice malých e-shopů velkými firmami. Současně ale probíhá i další proces: posilování ‚širokosortimentních‘ e-shopů na úkor specialistů. Jde o paralelu s tím, co se kdysi stalo v kamenném světě – obchodní domy a později hypermarkety vytlačily z trhu papírnictví a hračkářství. Nejde o jednosměrku, občas specialisté drží pozice či dokonce vítězí, ale jde o trend, který je dobré registrovat.
Tomáš Krásný
V retailu zmizí kvůli automatizaci některá pracovní místa
Retail je podle studie poradenské firmy PwC nejohroženějším sektorem z hlediska zaměstnání, které výhledově během 15 let nahradí automatizovaní roboti. Studie zkoumala britský trh. Ohroženo je prý v maloobchodě i velkoobchodě 2,25 milionů pracovních míst. Nejvyšší riziko zmenšení pracovních míst se dále týká také dopravy, skladování a výroby. Nejméně ohrožené jsou sektory školství, zdravotnictví a sociální péče.
Podle studie se sice díky automatizaci počet míst zmenší, kvůli novým umělým inteligencím se ale zvětší produkce a výroba, což ve finále nová místa opět vytvoří. Podle Johna Hawkswortha, hlavního ekonoma PwC, sice některá pracovní místa díky automatizaci zmizí, bude se ale jednat převážně o ty, kde je práce jednotvárná a opakující se. Pracovníci tak budou mít více času a prostoru vytvářet v zaměstnáních přidanou hodnotu a být více tvůrčí. Informoval o tom server Retail Gazette.
Čekají nás zajímavé změny na trhu práce. A ministr Chovanec konečně přestane naříkat, že skladníci v diskontu mají vyšší platy než policisté. Tedy pokud i u policie nenastoupí roboti.
Tomáš Krásný
V Jižní Koreji nabývá na významu rozvoz čerstvých potravin
Korejci stále více objednávají potraviny ze svých mobilních zařízení, na tamním trhu proto začal boj o to, kdo dokáže dodávat čerstvé produkty. Online supermarket Gmarket spustil v pondělí službu Gtable, která nabízí produkty z farem v okolí Koreji. Gmarket na stránkách slibuje, že bude dohlížet na celý proces, včetně výběru ovoce a zeleniny, přes mytí a balení, až po dodání. Služba začala prodávat devět produktů, jsou to hlavně pomeranče, ořechy, saláty a různé typy zeleniny. Cena se pohybuje od 10.000 wonů do 30.000 wonů (226 Kč do 680 Kč).
Za posledních deset let byly dominantním kanálem pro prodej čerstvých potravin hlavně kamenní retaileři, obliba online objednávek ovšem roste. V Koreji je to zejména díky rostoucí populaci mladých lidí a bezdětných párů. Kromě Gmarketu slaví v zemi úspěch i online supermarket WeMakePrice, který vstoupil na trh loni na podzim. Zaměřil se na jednotlivce, kterým je schopen rychle dodat relativně malá balení potravin. V prvních pěti týdnech působení pětinásobně zvýšil objednávky a čtyřnásobně prodej. Informoval o tom server Korea Joongang Daily.
Opravdu nové věci přicházejí stále více z Asie. Jižní Korea přináší skvělou inspiraci pro e-commerce (Severní Korea zase nabízí živou ukázku toho, jak krásně jsme se mohli mít, kdyby to ten Havel nezkazil).
Tomáš Krásný