Češi a knihy: cenami lákají Levné knihy, nejširší výběr má Neoluxor

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

Nejvíce lidí si z českých kamenných knihkupectví vybaví Knihy Dobrovský. Následují Levné knihy, kterou si vybaví čtvrtina Čechů a třetí místo patří síti Neoluxor, kterou zná 17 % spotřebitelů. Dále si Češi nejvíce pamatují knihkupectví Kanzelsberger (11 %) a Kosmas (10 %). Šesté místo spontánní znalosti mezi kamennými knihkupectvími patří síti Barvič a Novotný s 5 %, stejný počet získalo také knihkupectví Albatros. Méně spotřebitelů si vybaví Librex (4 %), Knižní klub (3 %) nebo Portál (2 %). Nejméně Čechů zná bez nápovědy knihkupectví Academia a Kniha.

V internetových knihkupectvích nakupují aspoň někdy dvě třetiny Čechů, především ženy a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Nejvíce lidí si z online knihkupectví spontánně vybaví Kosmas.cz (14 %), Knihydobrovsky.cz (10 %) a Levneknihy.cz (9 %), téměř polovina dotázaných si nedokázala vybavit žádného online prodejce knih. 

Ukázal to průzkum, který exkluzivně pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Téměř 80 % internetové populace nad 15 let nakupuje v kamenném nebo online knihkupectví alespoň někdy. Jsou to spíše ženy (84 %) než muži (75 %). S rostoucím stupněm vzdělání roste podíl nakupujících v knihkupectví – 67 % zákazníků má základní nebo středoškolské vzdělání bez maturity, zatímco 93 % zákazníků má vysokoškolské vzdělání. Stejně tak je tomu i s rostoucí velikostí místa bydliště, 74 % zákazníků knihkupectví bydlí na vesnici, 95 % ve velkých městech. 

Obliba nakupování v internetových a kamenných knihkupectvích je víceméně vyrovnaná. 38 % dotázaných uvádí, že nakupuje častěji v těch internetových, 35 % respondentů pak v kamenných. Téměř 30 % nakupujících pak nedokáže určit, jestli nakupují častěji v internetových nebo kamenných knihkupectvích. Muži nakupují výrazně častěji v internetových knihkupectvích, zatímco už žen je poměr mezi internetovým a kamenným knihkupectvím stejný.

Nejčastěji lidé nakupují v Levných knihách (38 %), dále v knihkupectví Knihy Dobrovský (27 %) a na třetí nejvyužívanějším knihkupectvím je Neoluxor (15 %). Právě výše zmíněné řetězce preferuje 31 % dotázaných spotřebitelů. Pětina zákazníků preferuje nákup v malých knihkupectvích (jsou to zejména lidé se základním vzděláním a lidé od 55 let) podobný poměr respondentů preferuje internetová knihkupectví (jsou to hlavně ženy), jen 4 % dotázaných upřednostňuje nákup v antikvariátech.

Pro knihy hlavně v zimě

Více než polovina dotázaných (75 %) odpověděla, že chodí do kamenných knihkupectví nakupovat hlavně v zimě, poté na podzim (17 %). Deklarují to zejména ženy ve věku 25 až 34 let a středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaní lidé, tedy ti, kteří knihkupectví navštěvují nejčastěji. Za jeden nákup utratí Češi v průměru 420 Kč, větší obnos nechávají v knihkupectvích zejména ženy. 

Nejvíce si Češi pro knihy chodí jednou za půl roku, odpovědělo tak 72 % respondentů. Jednou za čtvrt roku chodí nakoupit do knihkupectví 42 % lidí a jednou měsíčně 15 % spotřebitelů. Častěji knižní sortiment nakupují ženy než muži (alespoň jednou za čtvrt roku zavítá do knihkupectví 50 % žen, ale jen třetina mužů). Dále knihkupectví navštěvují častěji vysokoškolsky vzdělaní lidé než lidé se základním vzděláním. Z věkových skupin navštěvují knihkupectví nejčastěji lidé ve věku 25 až 34 let, alespoň jednou za čtvrt roku je to 49 % z nich.

Většina lidí nakupuje v knihkupectví pro sebe

Nejvíce (95 %) Češi nakupují v knihkupectvích logicky knihy. Dále jsou nejprodávanějším sortimentem diáře a kalendáře (35 %), omalovánky (23 %), mapy (22 %) a dárkové balící papíry nebo přání (20 %). Diáře a kalendáře nakupují v knihkupectví nejvíce ženy a dotázaní do 34 let. Mapy nakupují častěji muži, lidé od 25 let a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Dárkové balící papíry a přání nakupují opět zejména ženy. Komiksy jsou v knihkupectví nakupovány nejvíce lidmi do 34 let, naopak starší lidé nakupujíc častěji DVD/CD.

Nejnakupovanějším žánrem knih je kategorie pro děti a mládež (43 %), následuje beletrie (39 %). Třetím nejoblíbenějším žánrem jsou učebnice (32 %), poté detektivky (29 %). Zhruba stejný počet zákazníků, kteří kupují detektivky, kupuje také žánr sci-fi a fantasy. 

V knihkupectvích nakupují lidé nejvíce sami pro sebe, potvrdilo to 79 % dotázaných, kteří si koupí něco pro sebe alespoň občas. Velmi často pro sebe pořizuje sortiment knihkupectví 34 %. Pro své děti nakupuje alespoň občas polovina zákazníků knihkupectví (zejména ženy), pro partnera nebo partnerku 43 % respondentů, pro své rodiče nebo prarodiče 39 % respondentů a pro přátele či známé alespoň občas nakupuje v knihkupectví 32 % dotázaných (spíše ženy).

Jak knihkupectví vidí Češi

Mezi nejdůležitější kritéria pro výběr knihkupectví patří ceny a dostupnost v okolí. Dále je pro spotřebitele důležitá šíře a kvalita sortimentu. Nejméně důležitým kritériem je Čechy věrnostní program.

Šíře sortimentu

  1. Neoluxor
  2. Knihy Dobrovský
  3. Knihcentrum

Kvalita sortimentu

  1. Knihy Dobrovský
  2. Neoluxor
  3. Academia

Přehlednost knihkupectví

  1. Knihy Dobrovský
  2. Neoluxor
  3. Academia/Knihcentrum

Cena

  1. Levné knihy
  2. Knihy Dobrovský
  3. Knihcentrum

Dobré jméno

  1. Knihy Dobrovský
  2. Neoluxor
  3. Academia

Dostupnost v okolí

  1. Levné knihy
  2. Knihy Dobrovský
  3. Kanzelberger

Ochota personálu

  1. Knihy Dobrovský
  2. Knihcentrum
  3. Academia

Odbornost personálu

  1. Academia
  2. Knihy Dobrovský
  3. Knihcentrum

Věrnostní program

  1. Knihy Dobrovský
  2. Knihcentrum
  3. Neoluxor

Otevírací doba

  1. Neoluxor
  2. Knihy Dobrovský
  3. Levné knihy

Skóre jednotlivých knihkupectví podle kritérií

Skóre jednotlivých knihkupectví podle kritérií

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 6. března do 13. března 2017 na vzorku 500 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.

Nejnovější