Food courty jsou rozmanitější, v obchodních centrech se rozpínají

Rozloha restauračních prostor v obchodních centrech se každý rok zvětšuje, v současnosti zabírá průměrně 5 až 10 % plochy. U center s velkou frekvencí návštěvníků situovaných na dopravních uzlech bývá procento i vyšší. Data pochází z průzkumu firmy Cushman & Wakefield, která spravuje 14 obchodních center a další retailové nemovitosti v Česku.

Nově otevřená zóna Grand Kitchen v Centru Chodov

Nově otevřená zóna Grand Kitchen v Centru Chodov

Trendem food courtů je větší rozmanitost. K zavedenému fast foodu se přidávají autentičtější a lokálnější značky. Mnohá obchodní centra se trendu rychle přizpůsobují a vytváří nebo rozšiřují svou kapacitu stravování. Rozšířené prostory pro stravování otevřelo před týdnem března také Centrum Chodov, které se chce odlišit servírováním výhradně na porcelánu ve všech dvaceti nově otevřených restauračních zařízeních. 

Proměnit food court chystá také pražské obchodní centrum Quadrio, které kvůli tomu uzavřelo k 1. dubnu celé první patro. Na konci letošního léta jej chce otevřít s šesti novými restauracemi. Vedle fast foodů se má v Quadriu jednat také o značky, které ještě na českém trhu nejsou. O jaké se bude jednat, zatím nechtěli zástupci centra komentovat. Rozloha restauračních prostor bude na konci přestavby přesahovat 2.000 metrů čtverečních. „Je pro nás stěžejní, aby obchodní centrum Quadrio nabízelo návštěvníkům to nejnovější, co trh nabízí, proto jsme neváhali s přestavbou, abychom tak rychle odpověděli na sílící trend,“ vysvětluje Petr Brabec vedoucí asset managementu ve společnosti CPI, která obchodní centrum Quadrio vlastní, a dodává: „V důsledku rozšíření restauračních prostor došlo k přemístění některých nájemců, většina z nich však provoz nepřeruší a na chod centra to nebude mít žádný vliv.“ Rozšířené prostory pro stravování otevřelo před týdnem března také Centrum Chodov.

Podíl food courtů poroste až o 15 %

V západní Evropě tvoří restaurační prostory 15 až 20 % celkové plochy obchodních center. Vyšších úrovní dosahují zejména jižní státy a Velká Británie. Podíl prostor v Česku podle odhadů společnosti Cushman & Wakefield poroste na 10 až 15 %. „Úspěšnost obchodních center, ale i městských lokalit je dnes více než dřív určena širokou škálou kvalitního stravování. Posilování pozice tohoto segmentu v obchodních centrech je proto logické. Už nyní je návštěvnost všech obchodních center v Česku jeden milion lidí denně a předpokládáme další průběžný nárůst,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Dochází rovněž k podstatné diverzifikaci nabídky, která odpovídá na poptávku stále náročnějších zákazníků a jejich měnící se životní styl. Vedle tradičních zavedených značek jako McDonald’s, Burger King, KFC, Starbucks nebo Costa Coffee a nejrůznějších mezinárodních kuchyní získávají v obchodních centrech místa také specializované koncepty, zaměřené zejména na zdravý životní styl a kvalitní stravování. Jedná se třeba o Ugo Salaterie, Fruitisimo a Green Factory, nebo bistra kombinovaná s prodejnou jako Delmart a Sklizeno Food. 

Nejnovější