„Alza.cz se automaty vkrádá zase víc do našeho života. Je to vlastně ještě e-shop?“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Alza.cz expanduje, přidala automaty

Nové prodejní automaty Alzy

Nové prodejní automaty Alzy

Tuzemský e-shop s elektronikou Alza.cz rozšiřuje portfolio svých prodejen do rakouské Vídně. V zahraničí má pobočky také v Maďarsku, kde chce letos posílit a v Bratislavě. V Česku chystá letos Alza.cz otevřít regionální centrum v Ostravě. V Praze postavil e-shop první z výdejní automat na malou elektroniku jako jsou SD karty, nabíječky, baterie do fotoaparátů nebo i drogerii. Umístěn je v obchodním centru Eden. 

Drtivá většina nakupujících tvrdí, že si chce vybírat, chce porovnávat, chce nakupovat, což je pro obchodníky dobrá zpráva, ovšem často si chceme jednoduše ‚vzít‘ to, co chceme. Alza.cz se umí k tomuto na první pohled nesplnitelnému cíli hodně přiblížit a nebojí se zkoušet a testovat, což je skvělé.
Daniel Procházka (Ipsos)

Alza.cz mě prostě baví, žádná převratná věc to není. Ikea podobně prodává náhradní díly za pokladnami ve svém obchodě. Je to prostě další místo přítomnosti, kterým se Alza.cz vkrádá do našeho života čím dál tím víc. A významně se odlišuje od ostatních e-shopů. Je to vlastně ještě e-shop?
Jan Penkala (Acomware)

Alza.cz prostě jede. I přes hate speech proti nim neustále rostou a daří se jim. Možná to je proto, že na rozdíl od haterů jsem tam přes všechny ty utracené (ehm, čte to manželka, takže to slovo neřeknu) jsem nikdy neměl jediný problém při objednávce nebo reklamaci. A takových nás asi bude drtivá většina.
Václav Loubek

Pravděpodobně se budu opakovat, protože jsem to zde už musel napsat (a možná několikrát), ale Alza.cz jede. Automat na menší zboží je dobrý nápad, i když bych ho spíš viděl jako zpestření nabídky. Stejně ale musím smeknout před tím, jak kam všude se Alza.cz posunuje.
Petr Podlešák

Ikea tu postaví další obchodní dům

Marek Feltl. Foto: Vojta Herout

Marek Feltl. Foto: Vojta Herout

Třetí obchodní dům značky Ikea vyroste v Praze, zatím však není jasné kdy. Rozlohou nebude největší Ikeou v Česku, má být srovnatelný se zbývajícími tuzemskými obchodními domy švédského prodejce nábytku. „Chceme otevřít obchodní dům co nejdříve,“ potvrdil v rozhovoru pro Retailek Marek Feltl, generální ředitel Ikey pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Ikea podle Feltla stojí před rozhodnutím, jak nově pojmout celý koncept své nabídky a obsluhování zákazníků. „Přemýšlíme, co udělat jinak. Zda přidat více dětských koutků, změnit vzhled a rozložení restaurací a tak dále. Určitě chceme využívat synergií s nákupními centry a propojit je více s našimi obchodními domy,“ dodal Feltl.

Chápu, že Ikea si se současným formátem prodejen ještě x let vystačí, i mě celkem baví, když není přecpáno lidmi. Ale věřím, že se tam objeví nové zajímavé prvky – třeba virtuální realita, větší zapojení mobilu s apkou Ikea Family? A těším se i na ‚plnohodnotný‘ e-shop (logisticky i platformou). Ikea by měla/mohla být lídrem i v online, pokud vládne v retailu.
Jan Penkala (Acomware)

Docela bych to zmenšení Ikey přivítal. Přiznejme si, muži, že při větě ‚Ještě se podíváme na kytičky.‘ většinou myslíme na asistovanou sebevraždu. A teď vážně – až po přečtení rozhovoru jsem si uvědomil, jak strašně tradicionalistická Ikea v prodeji byla (a hlavně stále je). To, co popisoval pan ředitel Feltl, je tudíž velká výzva a jsem zvědavý, jak se s ní tento švédský gigant popasuje.
Petr Podlešák

Podíl food courtů v centrech poroste

Nově otevřená zóna Grand Kitchen v Centru Chodov

Nově otevřená zóna Grand Kitchen v Centru Chodov

Rozloha restauračních prostor v obchodních centrech se každý rok zvětšuje, v současnosti zabírá průměrně 5 až 10 % plochy. V západní Evropě tvoří restaurační prostory 15 až 20 % celkové plochy obchodních center. Vyšších úrovní dosahují zejména jižní státy a Velká Británie. Podíl prostor v Česku podle odhadů firmy Cushman & Wakefield, která data zpracovala, poroste na 10 až 15 %.

Dochází rovněž k podstatné diverzifikaci nabídky, která odpovídá na poptávku stále náročnějších zákazníků a jejich měnící se životní styl. Vedle tradičních zavedených značek jako McDonald’s, Burger King, KFC, Starbucks získávají v obchodních centrech místa také specializované koncepty, zaměřené zejména na zdravý životní styl a kvalitní stravování. Jedná se třeba o Ugo Salaterie, Fruitisimo a Green Factory, nebo bistra kombinovaná s prodejnou jako Delmart a Sklizeno Food. 

Míň nakupujem do zásoby, víc žerem na místě? Cajk. Slovo ‚zdravé‘ u zmíněných restaurací bych vyměnil za ‚prémiové‘ ergo předražené. Když jim to lidi žerou…
Václav Loubek

Šopování je často vyčerpávající a bez zaručeného uspokojení na konci, dobré občerstvení je zcela jistě zapotřebí. Tak mě napadlo, nemají některé nudné obchody, které musejí zboží v podstatě jen rozdávat (krycí jméno pro výprodej), zájem uondat šopéry a odeslat je k občerstvení,… kde mají podíl?
Daniel Procházka (Ipsos)

Obchodní centra, stejně jako retail, pořád ještě čeká významnější proměna. Jak z pohledu nájemců, tak z pohledu nabízených služeb obchodními centry. Nepotřebuji 10 mega velkých dvoupatrových prodejen fashion. Prodejna typu Next na Chodově s možností objednání zboží online mi bohatě stačí (ženám možná ne.) Rozšíření food courtu je dobrým krokem, nejdu jen nakupovat, jdu se bavit a užívat. A chci mít taky dostatečně pestrý výběr.
Jan Penkala (Acomware)

Jestliže bude růst podíl zdravých značek určitě dobrý krok. Především v centrech u kanceláří je pravděpodobnost návštěvy i nevyznavačů zdravé stravy je vysoká.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Máme ve Zlíně jedno OC, kde celý food court obsluhuje jedna vietnamská restaurace s klasickou nabídkou „čína – sushi – smažák.“ Takže žádná velká gastronomie se nekoná. Zase jsou v Praze napřed.
Petr Podlešák

Intersnack se vymanil ze ztráty

Výrobce chipsů a slaných pochutin Intersnack v loňském roce na českém trhu utržil 1,3 miliardy Kč, v předchozím roce byly tržby ve výši 1,37 miliardy Kč. Pavel Šercl, generální ředitel Intersnacku pro Česko a střední Evropu, uvedl, že zisk firmy se za loňský rok pohybuje nad 50 milionů Kč. V roce 2015 se Intersnack propadl do ztráty 59 milionů Kč. Letos chystá firma přivést na trh popcorn v klasických příchutích a vylepšit pozici slaných regálů v maloobchodních řetězcích. „Cítíme, že oproti regálovým kategoriím, jako je čokoláda nebo pivo, jsou slané pochutiny málo atraktivní i špatně tříděné. Jako nejsilnější značka v Česku cítíme povinnost to změnit. Posílení v regálu může znamenat navýšení prodejů o 10 až 20 %,” dodal ředitel Intersnacku.

Líbí se mi, když si výrobce ‚vezme za svou‘ kategorii produktu ve které se cítí být dominantní a tak nějak se o ni ‚postará.‘ Ostatně, byl by hloupý, kdyby to neudělal. Ovšem s tím popcornem nevím – sám ho dlabu pokaždé když jdu do kina (a to chodím často), ale abych si ho koupil domů. Tady mi snaha přetvořit Čechy spotřebitele přijde spíš lichá.
Petr Podlešák

Konkurence prostě nespí, no. Je fajn, že se objeví nové produkty, už mě fakt nebaví sledovat souboj o hlubší čárku. Teda jako vroubek, myslím, chápete, že jo?
Václav Loubek

Popcornem Intersnack nic nepokazí, jsem zvědavá jaká reklama bude tento produkt komunikovat.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Pestrá a široká nabídka je častým (deklarovaným) požadavkem nakupujících. Sampling a ochutnávky budou určitě užitečné, nejen mezi falešnými dřevorubci a jejich byjožínkami na náplavce. V prodejnách bude pro obchodní úspěch – kromě produktu – klíčová přehlednost a srozumitelnost vystavení, tedy schopnost prodat. 2/3 nakupujících totiž říkají, že jim trvá dlouho, než najdou to, co skutečně hledají.
Daniel Procházka (Ipsos)

Makro buduje distribuční centrum 

Výstavba distribučního centra

Výstavba distribučního centra pro Makro

Český developer CTP Invest uzavřel smlouvu s velkoobchodním řetězcem Makro o pronájmu skladovacích a kancelářských prostor o velikosti 53.000 metrů čtverečních v logistickém parku u dálnice D8 CTPark Prague North. Transakci zprostředkovává realitní poradenství JLL. Celková investice bude dosahovat přibližně 35 milionů eur (zhruba jedna miliarda Kč). Makro plánuje otevřít své nové poloautomatické distribuční centrum v prvním čtvrtletí příštího roku.

Vím, že to je potřeba, ale další obří sklad?
Petr Podlešák

Proč poloautomatické? Měli udělat rovnou automatické, ať jsou ready. Ale vážně – docela rád bych se tam podíval, tyhle věci mám rád. Takže jestli to někdo z Makra čte – Jste skvělí!
Václav Loubek

Je to přirozený krok k obsluze rostoucí poptávky, i jako podpora nového operačního modelu Makra a nových obchodních příležitostí. Tak ať se roboti nezavaří a zákazníci i zaměstnanci jsou nadále spokojení, díky technologiím.
Daniel Procházka (Ipsos)

Billa na letišti samoobslužně

Samoobslužná pokladna

Samoobslužná pokladna v Bille

Maloobchodní řetězec Billa poprvé v Česku umožní zákazníkům využít samoobslužné kasy. První dvě z nich byly nainstalovány v prodejně Billa v Terminálu 1 letiště Václava Havla. Do konce dubna bude následovat spuštění v dalších supermarketech v Praze a Plzni. Samoobslužné pokladny nabídnou také ovládání s možností volby jazykového prostředí s češtinou, angličtinou a němčinou. 

Samoobslužné pokladny jsou v dnešním moderním, rychlém světě běžné – v tom normálním tam venku to naštěstí není třeba – přeci si při placení nebudete povídat se zelenou bednou. Billa jde s dobou, což je dobře. Už se na samoobslužnou pokladnu u nás v Bille těším (minule v Tesku jsem měl problém samoobslužně zaplatit jednu položku, ale třeba se zlepším). Jenom ta barva… Kde je personifikace espéčka pro Billu? Asi mají nákupčího ze Spotify.
Daniel Procházka (Ipsos)

No žádná velká inovace to není. Ta customer experience nebude v zásadě lepší. Co takhle se zamyslet nad skutečnou inovací, která udělá z nakupování větší radost a víc využije třeba moderní technologie? Radost není vyhledávání rohlíku a rajčat v dlouhém seznamu na samoobslužné pokladně. Radost není, když prodavačka ručně přepisuje Billa kartičku z mobilu, protože nemá vhodný skener.
Jan Penkala (Acomware)

Jo, v Bille mám vždycky pocit, že jsou tak deset let pozadu. Tohle to jen potvrzuje. A co se týká samoobslužných pokladen, mám k nim rozporuplný vztah. Byl by to geniální nástroj jak se vyhnout někdy doslova (omluvte mou francouzštinu) dementním dotazům (‚Billa kartičku máte? Bodíky sbíráte?‘) pokladních, kterým to servíruje firemní (ne)kultura. Byl by. Kdyby to kruci fungovalo. Ale proč při třech z pěti nákupů je se samoobslužnou pokladnou problém, který vyžaduje zásah obsluhy? Ještě by se mě ta obsluha mohla zeptat, jestli mám kartičku.
Václav Loubek

Tento krok velmi vítám a už se těším na další supermarkety se samoobslužnými pokladnami.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

A poté, co vás odpípají po příletu na Václava Havla, si to sami odpípáte u pokladny v Bille, abyste domů nepřijeli k prázdné ledničce. Proč ne, já tento typ samoobsluhy vítám. Bude myslím čím dál tím víc častější, protože nedostatek personálů už je záležitost, která se nedá přehlížet. A ten automat se na vás při markování aspoň nemůže kysele dívat.
Petr Podlešák

Nejnovější