Česká vývojářská firma Arancia představila v dubnu po dvou letech vývoje technologické řešení Miwa zaměřené na eliminaci vzniku odpadu pomocí opakovaně použitelných kapslí. Vhodná má být Miwa pro domácnosti, ale také v maloobchodě a v celém dodavatelském řetězci. Systém Miwa je založený na myšlence precyklace - nejlépe se z odpadem nakládá tak, že se vůbec nevytváří.
Systém Miwa funguje na principu, že výrobci své zboží místo do klasických obalů nebo krabic nasypou své zboží do kapslí, které se dají opakovaně plnit. Kapsle by měly být na prodejní ploše obchodů umístěné ve stojanech tak, aby se z nich dalo odsypávat či odlévat. Zákazník si pomocí aplikace v chytrém telefonu nebo scanneru na vozíku navolí, jaké zboží a v jakém množství chce koupit a obsluha mu jej připraví do vratných, nebo znovu použitelných obalů. Nákup je také možné ze stejné aplikace zaplatit.
„Přínos našeho ekosystému spočívá v jeho komplexnosti, protože zahrnuje skutečně všechny články dodavatelského řetězce. Je to velká změna stávajícího způsobu obchodování s obrovským společenským dopadem,“ říká ředitel firmy Arancia Petr Báča, který vývoj projektu zahájil v roce 2014. Báča je zároveň majitelem reklamní agentury Cocoon.
V úterý 4. dubna spustila Arancia web miwa.eu, kde detailně představuje fungování celé technologie. „Systém je vhodný pro všechny formáty obchodů s potravinami, pro velké sítě supermarketů, malé lokální obchody, kavárny, nebo třeba farmářské prodejny. Jednoduše propojí malé a velké výrobce s globálními i malými maloobchodníky,“ popisuje Báča.
Miwa pracuje se sypkými trvanlivými potravinami, jako jsou těstoviny nebo luštěniny, trvanlivými tekutinami, jako med či olej a nepotravinovým zbožím, například s krmivem pro domácí zvířata, nebo drogistickým zbožím. Tento typ zboží je podle Báči typicky balen do jednorázových obalů. „Při prodeji zboží bez obalu je výzvou zachovat a ideálně vylepšit moderní nákupní zážitek spotřebitele a zároveň z pohledu obchodníka a výrobce dodržet všechny předepsané standardy distribuce a skladování. S pomocí Miwa dokážeme vyřešit všechny těžkosti ohledně logistiky a pohodlí nákupu a přitom dodržet to, co slibujeme – tedy odstranit plastový odpad z celého dodavatelského řetěze,“ shrnul Báča.