„Kapsle Miwa můžou uspět, pokud půjdou ruku v ruce s nižší cenou zboží“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Miwa nahrazuje jednorázové obaly

Zásobníky Miwa

Zásobníky Miwa

Čeští vývojáři z firmy Arancia představili novou technologii Miwa, která chce pomocí opakovatelně použitých kapslí zamezit vytváření odpadu. Sloužit má nejen domácnostem, ale hlavně v retailu a v celém dodavatelském řetězci. Miwa pracuje se sypkými trvanlivými potravinami, jako jsou těstoviny nebo luštěniny, trvanlivými tekutinami, jako med či olej a nepotravinovým zbožím, například s krmivem pro domácí zvířata, nebo drogistickým zbožím. „Při prodeji zboží bez obalu je výzvou zachovat a ideálně vylepšit moderní nákupní zážitek spotřebitele a zároveň z pohledu obchodníka a výrobce dodržet všechny předepsané standardy distribuce a skladování. S pomocí Miwa dokážeme vyřešit všechny těžkosti ohledně logistiky a pohodlí nákupu a přitom dodržet to, co slibujeme – tedy odstranit plastový odpad z celého dodavatelského řetěze,“ shrnul Petr Báča, ředitel firmy Arancia a majitel reklamní agentury Cocoon. 

Paráda. Musíme se celkově vymanit ze závislosti na PETkách, kartonech a tak dál. Možná kšeft pro Elona Muska. Ono když se na libovolném českém venkově mrknete někam ke konťasům na tříděný odpad, zjistíte, že snad třetina národa jsou retardi, kteří plastovou lahev hodí v klidu do skla, papír do plastů atd. A když už jsou v tom, vezmou s sebou ještě gauč a komodu. Fakt, nekecám. Takže ve finále docela dobrý koncept kontejnerů na tříděný odpad se změnil leckde v noční můru, protože se u nich koncentruje bordel. Jakýkoliv další krok k eliminaci odpadů jen vítám.
Václav Loubek

Dobrá zpráva pro životní prostředí i pro byznys – podíl ekologicky uvědomělých spotřebitelů roste, takže znečištění klesne a zisky vzrostou. Václav Klaus asi nebude mít radost, ale máme tu další důkaz, že lze být ekologický i ekonomický zároveň.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Podle mého názoru se nákupní zážitek zlepší, když bude nakupování jednodušší a rychlejší. Nedovedu si představit, že sypání čočky do vratných obalů je řešením. Tím určitě neshazuji projekt, který může mít velký pozitivní ekologický dopad. Jen si myslím, že se uchytí pouze ruku v ruce s nižší cenou takto prodávaného zboží.
Tomáš Hájek (Admez)

Zelenýn myšlenkám zelená. Při propojení toho pravého dodavatele a pokrokového retailera v oblasti zelených myšlenek určitě platná inovace.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

MT-nabytek.cz končí v insolvenci

Český e-shop s nábytkem MT-nabytek.cz končí, k úterku 11. března na sebe podal návrh k insolvenci. Důvodem je podle informací z insolvenčního rejstříku „neschopnost přizpůsobit se řízení peněžních toků při dynamickém nárůstu obchodních případů“. Jinými slovy, e-shop nezvládal zprostředkovat objednávky od zákazníků. Celkem firma dluží těsně pod 200 milionů Kč na platech zaměstnanců, finančnímu úřadu, zdravotní pojišťovně a věřitelům. 

Nedávno jsem si kupoval přes internet (ne u MT) kancelářskou židli. Bylo to panoptikum, větší legrace než kdysi Česká soda. Pokud takhle fungují i jiné e-shopy, navrhuji o bankrotech nepsat – nezbylo by místo na jiné zprávy.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Nezvládnutá expanze je bohužel docela častý případ. K tomu asi není co dodat, jen, že někdy je prostě lepší nejet na maximální možný růst, ale zkusit se zamyslet nad udržitelností.
Václav Loubek

Rychlý růst, rychlý pád. Obávám se, že to není zdaleka poslední případ v ecommerce branži.
Tomáš Hájek (Admez)

Orion představil čokoládová studia

Interiér čokoládového studio Orion

Interiér čokoládového studio Orion

Značka čokolády Orion představila letos na jaře nový formát, jehož úspěch aktuálně testuje – čokoládová studia umístěná do městských kaváren. První zastávkou jsou pražské Dejvice, konkrétně Café Záhorský od 11. do 13. dubna. Poté se studio přesouvá do Olomouce, ve které v továrně Zora čokoláda Orion vyrábí. Otevřené bude studio od 20. do 22. dubna v kavárně Cafe78. V čokoládových studiích je možné koupit standardní i exkluzivní čokoládu Orion nebo si na workshopech vlastní tabulku také vyrobit. Podle Andrey Brožové, manažerky korporátní komunikace Nestlé, je možné, že se budou akce pravidelně opakovat, pokud se potvrdí zájem zákazníků.

To se mi líbí – živý kontakt se značkou, možnost jak upevnit vztah s těmi, kdo značku převážně kupují – tedy s dětmi a jejich rodiči či prarodiči. Šance ukázat, že výroba čokolády je poctivé řemeslo a výroba probíhá z poctivých surovin. Tah plně v souladu s celkovým positioningem značky Orion. Napadá mne srovná s konkurenční Milkou, která mne onehdá vyděsila nápadem být in a do ulic poslala různé děsivě vypadající týpky, kteří objímali náhodné kolemjdoucí a snažili se je přesvědčit, že s Milkou je i vlkodlak k zulíbání (jestli jsem to špatně pochopil, tak se marketingu Mondeléz omlouvám a prosím, ať to svým zákazníkům ve věku nad 15 let nějak pochopitelně vysvětlí a uklidní je, že nákupem Milky nevzniká povinnost olizovat vousatce).
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Pro milovníky čokolády a experimentů v oblasti čokoládových variací může být toto studio velkým inspirátorem. Martina Pokorného, který provádí pražským studiem, osobně znám a mohu jen potvrdit tuto dobrou volbu experta a mistra sladké kuchyně. Jen nevím, do jak velkých měst se tato aktivita vejde.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Hipstermarketing v praxi. O pár let později se toho trendu chytly i korporace, evidentně. Teď určitě bude Orion přesvědčovat, že vlastně je to bio fér trejd čokoška z farem kdesi v Etiopii. Ale jako vizuálně to mají pěkný, to se zas musí nechat.
Václav Loubek

Cokoli s kvalitní čokoládou podporuji.
Tomáš Hájek (Admez)

Notino expanduje v Německu

Obchod Mussler Beauty

Německá značka kosmetiky Mussler Beauty

E-shop s kosmetikou Notino (dříve Parfums.cz) urychluje expanzi na německém trhu. Tento týden koupil německého prodejce parfémů a kosmetiky Mussler Beauty. Rodinná firma sídlící ve Stuttgartu má obrat kolem 320 milionů Kč. Notino v Německu provozuje online obchod www.notino.de, akvizici Mussler Beauty považuje za strategický krok a výraznou akceleraci svého růstu. Německý Stuttgart se tak stane druhým největším centrem v rámci podnikové sítě e-shopu. Odborníci Mussler Beauty poskytnou společnému podniku expertizu v oblasti tradičního trhu. Jedním z prvních projektů vzniklých na základě nového partnerství je také nový koncept evropského kamenného obchodu, který bude realizován v padesáti nových lokalitách v celé Evropě, v Německu půjde o 10 nových prodejních míst.

Velmi prozřetelný a dobrý krok, jak si na novém trhu koupit rychle silnější pozici, know-how z retailu a zároveň lidi. Byť těch 320 milionů Kč obratu není v pohledu Notino asi nijak zásadní krok nahoru. Retail i v parfémech potřebuje výraznější inovaci a tímto spojením klasického retailera a e-shopového hráče k tomu může dojít a nový typ prodejen může být úspěšný. Jsem zvědav, co představí.
Jan Penkala (Acomware)

Velmi konzistentní tah – je potřeba být po ruce zákazníkům ve všech kanálech – a k tomu je ‚kámen‘ nepostradatelný. Další potřebný tah je taky zjevný – udělat ze slova Notino brand a nabízet konzistentně skvělý zákaznický zážitek ve všech místech dotyku se spotřebitelem. Práce obrovská, ale věřím, že Notino to dá.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

A to je doufejme pravý opak zprávy o nábytkovém e-shopu, tedy velmi dobře napánovaná a promyšlená expanze.
Václav Loubek

Notino je vedle Alzy dobrým příkladem, jak se neztratit na trhu. Postupný růst, vstup na zahraniční trhy, budování značky. Jen tak dál!
Tomáš Hájek (Admez)

Oboustranně výhodné spojení. Německy mluvící trh je opravdu velký a pokud se propojí ve správném poměru kamenné obchody a online, je to v tomto sortimentu to nejlepší.
Jan Polák (Ipsos)

Kosmetika má stále velký potenciál přes online, faktor ceny je velkým hnacím motorem pro zákazníky jak hledat levná řešení, alespoň pro českého zákazníka toto platí. Jsem zvědavá na vývoj na Německém trhu a jak se podaří skloubit také koncept kamenných prodejen.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Minimálně jsem dostal na čokoládu chuť. Věřím, že pilotní projekt dopadne dobře čokoládové studio zakotví v Praze nebo jiném velkém městě natrvalo.
Jan Polák (Ipsos)

E-shopy po intervencích zlevní, ale až vyprázdní sklady

Konec devizových intervencí na ceny v e-shopech zatím neměl větší vliv. Zboží, kterým disponují, je totiž nakoupené z dřívější doby. „Velká část zboží je už naskladněna, hlavní dodavatelé mají na velkou část budoucích dovozů navázáno zajištění měny, tedy žádné skokové změny cen letos nelze očekávat,“ uvedl pro deník E15 Jiří Ponrt, finanční ředitel e-shopu Alza.cz. V dlouhodobém horizontu však ke zlevnění dojít může. Stejnou strategii potvrdil i e-shop s kosmetikou Notino.cz. Důležité pro e-shopy, zejména ty s elektronikou, bude pohyb koruny vůči dolaru, ve kterých se nejčastěji jejich nákupy realizují. 

Zřejmě se to nebude týkat jen online prodejů, ale prodejů všeobecně. U snižování cen bych se zdržela optimismu, dřívější zkušenosti velí být obezřetný v oblasti očekávání velkých cenových výkyvů, protože ani tyto nejsou pro koncového zákazníka příliš výhodné. Orientace v neustále se měnící ceně asi nebude to, co zákazník očekává.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Dokonce jsem někde zaslechl reklamu, která v souvislosti s koncem intervencí hlásala, ať si lidi pospíšej, že se bude zdražovat, nebo tak něco. Myslím, že to byl jeden z těch e-shopů s elektronikou, které pravdu v reklamě vnímají jako 50 odstínů šedi, ale tvrdit, že černá je bílá, se nám dosud neodvážily.
Václav Loubek

Logické vysvětlení, nic proti němu. Ale jen tak mezi námi: cena na vysoce konkurenčním trhu přeci nevzniká tak, že vezmu nákupní cenu v eurech a vynásobím ji aktuálním kurzem v době platby a přirazím svoji pevnou marži. Cena vzniká podle situace na trhu – a ta je příznivá, příjmy rostou, nálada mezi spotřebiteli je skvělá, konkurence nezlevňuje. Zlevňoval by jen amatér, ne?
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Tento postoj je logický, nejenom s ohledem na vývoj koruny vůči dolaru, ale také doprodejem již zakoupeného zboží. Jenom taková poznámka, která platí obecně – zdražuje se rychle a lehce, zlevňuje se pomalu.
Monika Hrubalová

Tak to se snad ani čekat nedalo, kurz zatím zpevnil o 30 haléřů a jsou tam dlouhodobé kontrakty, skladové zásoby a zajištění kurzu. Spíše je to takové mediálně vděčné téma, jako cestovky.
Jan Penkala (Acomware)