„Tempo uvádění novinek na trh nemůže zákazník stíhat“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Novinek v FMCG přibylo loni o 2 %, byly to hlavně jogurty

Podíl inovací ve vybraných kategoriích. Zdroj: Nielsen

Podíl inovací ve vybraných kategoriích. Zdroj: Nielsen

Na český trh s rychloobrátkovým zbožím přišlo loni asi 24.000 nových produktů, to je o 2 % víc než v roce 2015 a o 6 % víc než v roce 2014. Kategorií, kde se inovuje nejvíc, jsou jogurty. „Za loňský rok přibylo na trhu o třetinu více nových produktů v kategorii jogurtů než v roce 2015,“ prezentoval na konferenci Retail in Detail Břetislav Chovítek data agentury Nielsen. Mezi další kategorie, kde se inovuje, patří dekorativní kosmetika, ústní hygiena a pivo. 

Český zákazník podle průzkumu Nielsenu inovace očekává a nakupuje je. Třetina zákazníků prý při dotazování uvedla, že při posledním nákupu koupila alespoň jeden nový výrobek. „Zákazníci chtějí více inovací v následujících oblastech – prémiové produkty, produkty podporující zdravý životní styl a dále produkty, které můžeme označit jako usnadňující každodenní fungování,“ popisuje Chovítek. Nejčastějším důvodem neúspěchu novinky je podle něj špatná exekuce v momentě uvedení výrobku na trh a slabá marketingová podpora. 

Z pohledu zákazníka není možné stíhat tempo uvádění novinek na trh a exekuce je jednoznačně nejslabším místem pro podporu novinek. Otázkou zůstává do jaké míry je novinka skutečně inovativní a do jaké míry pouze položkou, která je spíše urputnou snahou o nějakou aktivitu. Zákazník také moc časté změny v sortimentu a v kategorii příliš neoceňuje.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Czechio.cz prodává české výrobky

Na prodej výhradně českých produktů a služeb se specializuje nová online platforma Czechio.cz. Provozuje ji agentura Media Events Company, zaměřená na pořádání eventů v oblasti marketingu a PR. Agenturu vlastní David Korn, který se také stará o obchod a marketing Czechia. Během prvního týdne provozu využilo bezplatnou registraci několik desítek českých výrobců, řádově vystavili stovky výrobků. Zřízení profilu je přitom podle ceníku zdarma, prodávat je možné neomezený počet výrobků, Czechio si ani nebere žádnou provizi z prodejů.

Zase další nová platforma… Mám takový pocit, že startup dneska vzniká tak, že se sejde parta hipsterů a během mozkobouření se snaží přijít na to, na sdružování čeho ještě neexistuje platforma. Tak nějak mám pocit, že se víc řeší platforma (vlastně jen jedno z marketingových P – place) a tak nějak se zapomíná na to ostatní.
Václav Loubek

Tady jsem trochu skeptický, jak to dopadne. Chybí mi byznys model a taky nějaká klíčová výhoda, proč zrovna využívat tento projekt. Zatím není z čeho moc vybírat a získat dostatečnou návštěvnost i dostatek prodejců, to bude prostě drahé a nelehké.
Jan Penkala (Acomware)

Jen pozor, abychom to s tou regionalitou nepřepískli… Upřímně, zatím bych si nic nevybral.
Petr Šimek (Wellen)

Spotřebitelé volají po českých výrobcích a čeští výrobci chtějí prodávat (nejsem si jist, jestli přímo Čechům nebo raději za Ojra či Dalrs neb Juany), takže obecně vznik platformy chápu. Ovšem, ten ‚český‘ název ani platforma samotná se mně nelíbí a moc si od tohoto českého e-překupnictví neslibuji. Ale, pravda, nabídka typicky české ‚Kapsabelky šedé s tukany‘ za 1290 Kč mě zaujala, plus poštovné a balné za 110 Kč. Čechové, no nekupte to. Pak jsem ještě kliknul na Top výrobky a služby a hned mně bylo jasné, že já nebudu ten náročný zákazník.
Daniel Procházka (Ipsos)

 

Česká pošta modernizuje prodejny, rozšíří Postshopy

Česká pošta chystá podle deníku E15 modernizaci svých poboček, investovat do úprav interiérů plánuje 70 milionů Kč. Měnit se bude i síť poboček Postshop, ve které pošta prodává doplňkové zboží jako omalovánky, tužky nebo lepidla. Během následujících let chce také znásobit jejich počet, momentálně jich je 81. Součástí Postshopů je také internetový prodej, kde se nachází několik desítek položek kancelářského zboží, ale i společenské hry. Do Postshopů nakoupí Česká pošta designový nábytek v hodnotě 10 milionů Kč. 

Co kdyby Česká pošta, místo společenských her, zástěr do kuchyně nebo bůh ví čeho, udělala na svých pobočkách kavárnu, kde by se člověk, při to věčném čekání, mohl občerstvi?
Petr Šimek (Wellen)

Úplně moc nevěřím, že bude fungovat e-shop převážně s levnými věcmi, uvidíme, jak přesně bude vypadat. Ale Postshop jako takový je fajn. Na Pankráci ho občas využívám a je to mnohem rychlejší než přepážka.
Jan Penkala (Acomware)

Článek v E15 motá několik věcí a titulek patří spíše do bulvárních novin. Každá slušná firma, i Česká pošta, by měla být schopna vyhodnotit a využít příležitosti na trhu, a že jich Česká pošta má. Ovšem, u České pošty mám pocit, že je spíše ve vleku těch, kterým přeprodává, neboť obvykle slyším, že něco nechce, nestíhá, že jí někdo ubližuje atd. Doporučil bych poště být trochu rozhodnější a hlavně mít věci pod kontrolou, abychom na naši Českou poštu mohli být hrdí, jako třeba na hokejisty, někdy.
Daniel Procházka (Ipsos)

Modernizace je krásná věc, ale musím si na ni vydělat svojí šikovností a úspěšností svého byznysu a ne tím, že jen tak zdražím poštovné, protože, světe div se, není kdo by mi to zakázal, konkuroval, mám monopol a neptám se zákazníků co chtějí, ale dělám si co chci. Tak to bohužel opravdu chválit nemohu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

A tady napíšu v podstatě to samé, co u Czechio.cz. V podstatě nám zpráva říká, že nějaký výrobce hnusných umělých třeba párků se rozhodl změnit obal, ale samotný produkt zůstane stejným hnusem. Pošta si musí uvědomit, že potřebuje zlepšit core business (myslím core ve smyslu spotřebitele, ne státních zakázek), a ty svoje párky přestat nastavovat sojou a pilinama, ale zamakat na tom, aby to maso bylo chutné a bylo ho hodně. Investovaných 70 mega jim bude platných jak padák v ponorce, pokud bude frontend v podobě zpruzené báby za přepážkou nebo doručovatele, co prostě jen naháže lístečky do schránky, aniž by se vůbec pokusil zásilku doručit.
Václav Loubek

Česká pošta po dlouhé době má, myslím, racionální strategii expanze. Oddělení služeb pro zákazníky a prodeje doplňkového a jiného zboží je rozumné.
Monika Hrubalová

 

Budějovický Budvar nemusí zveřejňovat v registru smluv

Systém veřejného registru smluv s hodnotou nad 50.000 Kč začal platit loni v červenci. Zveřejňovat se měly všechny smlouvy, které podepsal stát, města, kraje, státní a národní podniky, veřejnoprávní média. V únoru poslanci přišli s návrhem, aby byly z registru vyjmuty státní, krajské a obecní podniky, kam spadá například Budějovický Budvar. Z registru by tak podle serveru iHNed.cz vymizelo zveřejňování kontraktů v celkové hodnotě zhruba 150 miliard Kč za rok. Zástupci Budějovického Budvaru si na povinnost zveřejňovat smlouvy stěžovali, údaje o zásilce 30.000 sklenic do Chorvatska využil konkurenční pivovar a snažil se na jihoevropském trhu svou pozici vyrovnat. Podle Budvaru došlo k vyzrazení obchodní strategie, výši škody bude pivovar vyčíslovat. 

Ve středu 19. dubna návrh na udělení výjimky státním, krajským a obecním podniků v Senátu neprošel, výjimka se ovšem vztahuje právě na Budějovický Budvar a zdravotnická zařízení. Informoval o tom server Aktuálně.cz.

Silná, sebevědomá firma si nestěžuje, ale inspiruje. Slabé firmy opisují, vybírají popelnice konkurenci a zneužívají informace. S tím nic nenaděláme, ale s těmi neumětely, co draze připravují a pak ještě dráž opravují zákony, registry a podobné věci, bychom zatočit už konečně mohli. Neznáte někoho, kdo by to dělal konečně pořádně?
Daniel Procházka (Ipsos)

No, asi takhle. Nebudem si nalhávat, že z celého systému EET neunikají naprosto zásadní marketingové informace, které může využívat třeba nějaká velká zemědělská a potravinářská korporace (vůbec nikoho konkrétního teď nemyslím). Jen shodou okolností je šéf provozovatele EET, tedy ministerstva financí, i šéfem nejmenované zemědělské a potravinářské korporace. Takže snaha utajit na druhé straně smlouvy kvůli sosání podobných dat je docela směšná. Nehledě na to, že snahou poslanců vůbec není ochránit Budvar, ale hezky pěkně ukrývat kšeftíky svoje, stejně jako obecních a krajních radních, do účelově zakládaných firem s obchodní a průmyslovou povahou. Ale třeba jim ty kecy o potřebě chránit rodinné stříbro z Budějic někdo žere.
Václav Loubek

Z mého pohledu je zveřejňování smluv na místě. Samozřejmě nastanou případy, jako je příklad tento, že ‚když se kácí les, lítají třísky‘. Míra korupce a klientelizmu v našem státě je vysoká a i z těchto důvodů je zveřejňování smluv, především samospráv a státních organizací jeden z drobných kamínků ke zprůhlednění jakým se u nás utrácí veřejné peníze. Není to samozřejmě samospasitelné a budování kultury v této oblastní je nepřetržitým bojem mezi zájmem určitých skupin a přáním veřejnosti.
Monika Hrubalová

Mall Group chce podpořit partnerský prodej

Skupina e-shopů Mall Group se chce v rámci nové strategie pro B2B zaměřit především na partnerský prodej, který by měl na konci roku tvořit 15 % obratu. Aktuálně možnosti partnerského prodeje využívají desítky obchodníků, cílem je navýšit jejich počet na stovku. Prodejní partnery chce Mall Group hledat spíš mezi zkušenějšími e-shopy, které se dokážou připojit na systém skupiny. Dosud byli prodejci hlavně ze segmentů pneumatik a nábytku. Mall Group loni dosáhla na všech trzích obratu ve výši 600 milionů eur (zhruba 16,1 miliardy Kč). Pro srovnání: největší český e-shop Alza.cz za loňský rok ohlásil tržby 17,4 miliardy Kč. Během dvou let hodlá skupina expandovat do jihovýchodních států Evropy.

No určitě zajímavý plán, který může pomoci středním specializovaným e-shopům, případně výrobcům, zejména v té oblasti exportu. Každopádně je taky partnerský program svým způsobem dobrý vhled do nové vertikály a může dávat dobré informace pro akviziční rozhodování. Uvidíme, kdo bude za 3 roky silnější hráč – Mall Group nebo Alza.cz nebo někdo jiný? Vaše tipy?
Jan Penkala (Acomware)

Nejnovější