Dr. Max loni utržil 14,9 miliardy Kč, Penta s ním chce expandovat na jihovýchod

Obrat lékárenské sítě Dr. Max, kterou skupina Penta provozuje skrze firmu Česká lékárna holding, činil v loňském roce 14,9 miliard Kč. To je meziročně přibližně 5% nárůst. Tržby e-shopu sítě Dr. Max loni vzrostly o 100 % na víc než 200 milionů Kč, což představuje nejrychleji se rozvíjející segment lékárny. K nárůstu pomohlo podle vedení Dr. Maxe vybudování logistického centra v Brně o rozloze 2.000 metrů čtverečních. Zhruba 80 % objednávek z e-shopů si zákazníci vyzvedávají přímo v jednotlivých lékárnách. 

Nárůst tržeb oproti roku 2015 zpomalil zhruba o 10 %. Pokles růstu chce síť lékáren kompenzovat zaměřením se na volný prodej léků, má to kompenzovat ztráty příjmů vyvolané erozí cen a úhrad u léků na recept. Posílit chce Dr. Max v oblasti pleťové kosmetiky, která podle slov Daniela Lemera, marketingového ředitele Dr. Maxedlouhodobě stagnuje až oslabuje. Z toho důvodu lékárny na začátku roku představily koncept dermokoutků, kde se vyškolené lékárnice věnují a radí výhradně s prodejem pleťové kosmetiky. Do dvou let chce síť lékáren prodej dermokosmetiky zdvojnásobit. 

Dr.Max otevřel v prodejnách speciální prostory pro dermokosmetiku

Nové prostory lékáren Dr. Max na prodej pleťové kosmetiky

Dr. Max míří na jihovýchod 

Penta loni do svého maloobchodního portfolia, kam řadí Dr. Maxe, sázkovou kancelář Fortuna a polskou síť obchodů Empik, strategicky investovala 3,18 miliard Kč. S Fortunou plánuje letos zamířit na trhy Německa, Makedonie, Bosny a Černé Hory, z 90 % formou akvizic. Se sítí Dr. Max loni expandovala na srbský trh, letos je v plánu rozšířit se do Itálie, Bulharska, Makedonie, Chorvatska, Bosny a Černé Hory. Aktuálně má na českém, slovenském a polském trhu 1.053 poboček lékárenské sítě, v jednání je otevření dalších 172. Na český trh by z toho mělo připadnout do 30 nových prodejen. „Do větší expanze jsme se pustili až v momentě, kdy jsme dobře připraveni a máme vytvořené týmy. Do managementu Dr. Maxe jsme investovali za poslední tři roky přes 10 milionů eur (asi 270 milionů Kč) a vytvořili kompletně celý tým od pozic jako CEO po různé další,“ řekl Marek Dospiva, jeden z partnerů v Pentě.

Jaroslav Haščák a Marek Dospiva

Jaroslav Haščák a Marek Dospiva

„Velkou část strategického portfolia, kam patří zejména retailové firmy, vlastníme už přes deset let a až teprve po teď si nyní říkáme, že se z nás stávají odborníci na daný obor, že rozumíme konceptům a drivům byznysu a máme pochopené, jak být nejlepší na trhu,“ komentoval aktuální stav Penty v maloobchodě Jaroslav Haščák, druhý z partnerů Penty. V loňském roce Penta podle něj v retailu investovala nejvíce do infrastruktury. „To nemyslím ve smyslu stavby fyzických budov, ale hlavně ve smyslu digitalizace,“ dodal Haščák. V případě Dr. Maxe se jednalo o přechod na omnichannelovou platformu prodeje, platformu na CRM (řízení vztahu se zákazníky) se zaměřením na využití big data nebo o dynamické stanovení cen s pomocí firmy Simon Kucher.

Haščák stejně jako loni zdůraznil, že big data v kombinaci s e-commerce jsou prioritou v rozvoji retailového portfolia. I letos budou mít data využití u Dr. Maxe hlavně ve věrnostním programu, targer marketingu a v cenotvorbě. „Víme, že většina z těchto investic se vrátí až v horizontu pěti nebo deseti let, strategicky ale nyní dávají dlouhodobé investice z našeho pohledu největší smysl,“ sdělil Haščák. 

Futuristická nemocnice bude v Bratislavě

Dalším bodem dlouhodobé strategie, kterou Haščák předestřel, je výstavba nových nemocnic. Příklad uváděl na zdravotnickém zařízení nové generace v Bratislavě, které chce Penta dokončit v prvním kvartálu roku 2021. „Nemocnice bude mít zcela novou organizační strukturu a provoz, který zatím v Česku, na Slovensku nebo v Polsku neexistuje. A to ať už se bavíme o způsobu příjmu pacientů, diagnostice nebo zobrazovacích technikách,“ vysvětlil Haščák.

Penta také uzavřela v dohodu s IBM na provoz onkologických vyšetření skrze platformu Watson. „Je to jeden z nejprogresivnějších přístupu ve zdravotnictví se zapojením umělé inteligence. Investice je to pro nás samozřejmě zatím ztrátová a budeme muset hodně investovat do vzdělání onkologů, nicméně se jedná o způsob, jakým chceme dlouhodobě budovat silnou pozici na trhu,“ doplnil Marek Dospiva. IBM letos na veletrhu Amplify představilo další produkty ze skupiny Watson, zaměřené na omnichannel a analýzu big dat, na otázku Retailku o možné implementaci této technologie i na oblast retailu však Haščák odpověděl, že to není v plánu.

Skupina letos v březnu vstoupila do provozovatele nemocnic Nemos, která v Česku vlastní pět zdravotnických zařízení. Penta od loňska vlastní nemocnici ve Vrchlabí, po dalších příležitostech ve zdravotnictví v Česku se prý rozhlíží. Ve vrchlabské nemocnici v polovině dubna otevřela čtyřstá lékárna Dr. Max v Česku, i v dalších nemocnicích chce Penta synergii s lékárnami rozvíjet klasickým způsobem.