Marks & Spencer testuje rozvoz. Aldi začíná prodávat v Číně

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Česko má největší potenciál v Evropě k automatizaci

Automatizace po celém světě mění způsob práce, podnikání i rozvoj ekonomiky. Nejvíce robotizovaný trh světa má Čína, jejíž produkce je založená hlavně na objemu. Všechny velké ekonomiky (ale i ty malé) od Německa, přes Brazílii, Indii po Saudskou Arábii získají pomocí robotiky a umělé inteligence značné zlepšení produktivity. Tempo a rozsah se bude stát od státu lišit, záleží na mnoha faktorech včetně výše mezd. Žádný kontinent ani sektor však nezůstane nedotčený. To je prognóza poradenské a auditorské firmy McKinsey, která v reportu Harnessing automation for future that works detailně zabývala automatizací ve 46 státech světa. Tyto státy představují 80 % globální pracovní síly. Předmětem zkoumání byl rozvoj automatizace ve státech dnes a porovnání s tím, jak to bude vypadat v budoucnu. 

Státy podle kontinentů s nejpravděpodobnějším nástupem automatizace. Zdroj: McKinsey

Státy podle kontinentů s nejpravděpodobnějším nástupem automatizace. Zdroj: McKinsey

Na globální úrovni dominují potenciálu automatizace státy Čína, Indie, Spojené státy a Japonsko, které představují asi polovinu mezd a dvě třetiny do budoucna automatizovatelných pracovních míst. V Číně a v Indii může mít automatizace největší dopad na zaměstnanost – týká se to asi 700 milionů pracovníků. Potenciál má také Evropa, asi 60 milionů pracovních míst s aktuálním výdělkem ve výši 1,9 biliard dolarů může být automatizováno. 

Dá se to brát jako odměna robotů Karlu Čapkovi a jeho národu, že jim vymyslel to skvělé jméno. Taky se to dá brát jako trest našim politikům, že v rámci systematického boje proti kavárně z nás vybudovali montovnu (a státní a firemní úřad plný subalterních úředníků bez ducha a duše). Myslím, že prognóza podceňuje ještě jednu oblast, kde je robotizace u nás možná – politika. Vypadá to, že se v rámci předvolebního boje minimálně socdem a ANO vzájemně vyhubí. Tím vzniká šance, že v parlamentu a na dalších místech (třeba ve vedení státních firem) usednou roboti. Možná to není zase tak špatná zpráva.
Tomáš Krásný

Marks & Spencer začne testovat rozvoz potravin

Britský řetězec s oděvy a potravinami Marks & Spencer uvažuje, že letos spustí službu online nakupování potravin. Nemůže prý ignorovat rychle rostoucí rozvoj této části e-commerce. Řetězec online možnostem nakupování odolává dlouhá léta, dosud to podle něj nemělo z hlediska podnikání ekonomický smysl. Stewe Rowe, který řídí segment potravin Marks & Spencer, uvedl, že bude řetězec nyní důkladně testovat zájem zákazníků o rozvoz potravin a poté se rozhodne. Zprávu přinesla agentura Reuters.

Jeden z posledních britských mohykánů, který zatím odolával ‚volání internetové divočiny‘ se zřejmě nechal nalákat, aby se do toho pustil, i když ‚finanční efekty nejsou přímočaré‘ (krásná anglická fráze pro to, že vydělat na potravinách a oděvech online je fakt rachota).
Tomáš Krásný

Aldi začíná prodávat v Číně, skrze platformu TMall

Německý maloobchodní řetězec Aldi má unikátní model, který mu umožnil získat podíl na světových trzích, pro vstup do Číny to je ale poněkud složitější. 25. dubna Aldi oznámil, že vstupuje do Číny pomocí spolupráce s čínským online prodejcem potravin TMall Global. První produkty v pilotním provozu umístilo Aldi na TMall už 20. března, některé artikly jako sušené mléko, med nebo ořechy se okamžitě vyprodaly. Aldi musel posílit logistiku a sklady dovozem z Austrálie. Své položky na čínské platformě plánuje německý řetězec neustále rozšiřovat. Zprávu publikoval server FreshFruitPortal.com.

Tak to je absolutní bomba! V němčině se o tom píše jako o ‚Elephantenhochzeit‘ a je to fakt něco gigantického, prostě svatba slonů. Navíc slonů chytrých a mrštných… Jestli někdo považoval Aldi za tupého diskontéra, měl by se hodně rychle omluvit. Tento expanzí tah je geniální, navíc kombinace toho nejlepšího z Německa s tím nejchytřejším a největším z Číny vypadá až hrůzostrašně (Tmall je součástí Alibaba Group). Mimochodem: je to také zajímavý příspěvek do debaty, kdo zvítězí v globálním souboji – Amazon nebo Alibaba? Minulý týden jsem v diskusi s ukrajinskými retailery v Kyjevě spontánně tipnul, že Alibaba. Že bych měl pravdu?
Tomáš Krásný

Zájem o lokální potraviny roste, je třeba vyřešit logistiku

Prodej ovoce a zeleniny z farmářských a lokálních zdrojů vzroste v roce 2019 na americkém trhu do objemu 20 miliard dolarů (492 miliard Kč). To, co začalo jako marketingové úsilí, aby se podpořily lokální výrobky, se přetransformovalo v jeden z hlavních byznysů supermarketů. Do jejich produkce investují všichni – od malých prodejců až po velké řetězce typu Walmart. Zatímco touha spotřebitelů po tomto typu potravin roste, problém vzrůstá v bodě logistiky – jak tyto položky efektivně přesouvat ve velkém množství z polí, malých pekáren. Všichni v distribučním řetězci se momentálně snaží přijít s inovativním řešením, které by proces urychlilo a zefektivnilo, zároveň ale neporušilo kvalitu dovážených potravin. Velké řetězce, které nemají peníze a personál na to, aby jim prověřoval a zajišťoval lokální suroviny, si na tuto práci často najímají třetí strany. Ke třetím stranám v tomto případě patří agregátoři a potravinářské huby, které malé lokální prodejce dopředu připravují na schopnost dodávat větším řetězcům ve velkém. S rostoucí nutností zajistit větší objemy lokálních potravin roste zájem maloobchodníků o inovativní technologie, jako je například FoodHub. Ten poskytuje databázi farmářů, malých pivovarů, pekařů a dalších výrobců. Na podobném principu funguje také firma RangeMe. Informoval o tom portál FoodDive.

Pokud se náš stát bude i nadále tvářit, že podporuje domácí výrobce potravin, měl by právě takovéto zprávy pečlivě sledovat. Třeba někoho osvítí a navrhne přestat s lepením nálepek s národními symboly na jogurty a soustředit se na podporu logistiky farmářů (agrobaronům pomáhat netřeba, ti zpravidla už pár kamionů ve svém portfoliu mají).
Tomáš Krásný

Virtuální a rozšířená realita je budoucností retailu

Velká řada mloobchodníků a retailových analytiků se domnívala, že nástroje virtuální reality kompletně změní způsob, jakým lidé nakupují a spotřebovávají zboží. Do integrace prvků virtuální reality investovali globální firmy jako Google, eBay nebo Alibaba. Navzdory velkým investicím se však dnes s integrací těchto prvků v obchodech setkáme jen stěží. Po virtuální realitě zkoumají nově maloobchodníci potenciál rozšířené reality. Prvkům virtuální reality, kterými jsou často sluchátka, experti přičítají do budoucna méně důležitosti. Zákazníci si v nich totiž mohou připadat hloupě. Naopak rozšířená realita může fungovat jednoduchým napojením na chytré telefony a má potenciál změnit všechny aspekty dosavadních zkušeností v kamenných prodejnách. I díky propojení s mobilními telefony se podle odhadů značně navýší prodeje přes mobil. Pomocí rozšířené reality například dají umístit marketingová oznámení interaktivní formou na obaly produktů. Zprávu přinesl server Retail Gazette.

Fascinující téma. Nemohu si ale odpustit povzdechnutí, že nám by v této chvíli stačila jakákoliv inteligence a realistické vnímání jednoduché, ne-virtuální reality. Řada spoluobčanů se nechala různými propagandistickými kampaněmi dost zblbnout a absolutně nechápe realitu. Média – zejména (a)sociální – k tomu bohužel vydatně přispěla.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)