„Spojení Datartu a Českých drah se jeví jako perfektní nápad“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek. 

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.

1. Datart prodává ve vlacích Českých drah drobné elektro

Prodejce elektroniky Datart začal spolupracovat se státními Českými drahami a nově prodává na palubách vlaků Pendolino a Railjet drobná elektronická zařízení – sluchátka, powerbanky, digitální kamery a nabíječky. Koupit je možné v jídelních vozech, respektive v nabídce palubního servisu ČD Restaurant. Za produkty mohou cestující platit jak hotově, tak všemi druhy platebních karet. „Ceny produktů zůstávají stejné jako v našich kamenných prodejnách a eshopu,“ tvrdí Iva Pavlousková, tisková mluvčí Datartu.

To je docela dobrý nápad pokrýt tímto kanálem možnou poptávku cestujících v místě potřeby. Sluchátka by se mohla dobře prodávat třeba i ve fitku nebo na sjezdovce, nicméně ve vlaku je prodejní transakce i dobrým využitím času. Riziko je jen v tom, aby při notoricky mizerném pokrytí některých tras, zákazníci hned sluchátka nereklamovali jako poruchová.
Barbora Krásná (Blue Events)

Určitě dobrý nápad, dnešní spotřebitel ‚si chce vzít to, co zrovna potřebuje a kdy to potřebuje‘. Výkon a zážitek bychom mohli ověřit přes Mystery Travelling, umíme to, kancelář Ipsosu v Praze slouží jako Mystery Shopping Global Support Centre podporují naše pobočky v 87 zemích světa.
Daniel Procházka (Ipsos)

Docela by mě zajímala čísla prodejů, protože na první pohled se to jeví jako perfektní nápad – vlastně taková pěkná podstata marketingu a ideální případovka do diplomky. 4P jak vyšitá. Máme tu prostředí, kde zákazník s největší pravděpodobností bude potřebovat určité produkty, necháme jim normální cenu a uděláme tomu v místě prodeje nějaké to menší promotion.
Václav Loubek

Hezký příklad na propojení dvou odlišných firem. Proč ne, zní to jako zajímavá služba.
Jan Penkala (Acomware)

Trochu mi to připomíná Českou poštu, kdy se ztrácí hlavní cíl a doplňují se služby nebo produkty jiného charakteru. Když v Pendolinu cestou do Ostravy došla voda a nebyla káva, dost mi to vadilo a nevím jestli mi sluchátka pomohou. Ale zůstane-li nabídka v rozsahu pár základních položek, které budou mít smysl, tak určitě ano, snad se to tedy udrží v rámci přiměřené nabídky.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Že si někdo koupí flašku alkoholu na palubě letadla chápu, je tam snad nějaké daňové zvýhodnění. Ale abych si ve vlaku koupil drobnou elektroniku? To přece není úplně impulzivní koupě. Trochu mi to připadá jako závody o to, kdo bude mít podivnější prodejní kanál. Alza má automat, Datart šel na koleje. Co bude dál? Prezentace na pracovišti s možností odpočtu z výplaty?
Petr Podlešák

2. Sazka plánuje spuštění vlastního věrnostního programu

Plastová karta věrnostního programu Sazka Klub

Plastová karta věrnostního programu Sazka Klub

Loterijní společnost Sazka ze skupiny KKCG Karla Komárka v květnu na trhu nabídne svůj nový věrnostní program Sazka Klub. Fungovat bude prostřednictvím klasické plastové karty, později i přímo v mobilní aplikaci Sazky. V rozhovoru pro Médiář to řekl ředitel marketingu Sazky Aleš Veselý. Program přinese výhody věrným zákazníkům, Sazce také pomůže o sázejících získat kontaktní údaje. Registrovat se do Sazka Klubu bude možné na kterémkoliv prodejním místě s terminálem Sazky.

Polovina držitelů věrnostních karet v Česko je s odměnami nespokojená, a v populaci 25 až 35 let jsou to dokonce dvě třetiny. Kvalitní věrnostní program… ken mejk e rýl dyf-rnc, jak tak lokálně světácky říkáme. Snadná identifikace, usnadnění nákupu a spolehlivé informování sázející v podstatě očekávají (od čeho máme technologie, že?), takže pro posílení businessu bude rozhodující smysluplnost a hodnota odměny ušitá členům klubu na míru, je to trade off.
Daniel Procházka (Ipsos)

Pokud to bude Sazka dobře komunikovat (‚svoji výhru nikdy nepropásnete‘) a přislíbí nějakou výhodu navíc (extra slosování pro klubové členy), mohlo by to některé sázkaře zlákat. Hlavně aby jim kartu s jejich uloženými tutovkami pak nikdo neodcizil!
Barbora Krásná (Blue Events)

Odanonymizovat masu uživatelů a sledovat pak jejich chování není určitě jen sen Sazky. A kartička s mobilem (snad bude dříve než později) jako řešení jsou dnes asi nejvhodnější. Uvidíme, co přijde dál a jak tyto uživatele bude chtít Sazka dále monetizovat.
Jan Penkala (Acomware)

Kdo nemá věrnostní program, jako by nebyl.
Václav Loubek

Sběr osobních dat o sázejících pro Sazku, ale jen informace na mobil o případné výhře a další věrnostní program s dalšími hrníčky. Možná zvýšení pravděpodobnost výhry by sázejícím přinesla větší radost.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Jaký že to má Sazka slogan Stovky nových milionářů za měsíc? Aniž bych chtěl být špatným prorokem, tak s přechodem do online sázení a teď ještě s věrnostním programem by se to mohlo brzy změnit na Stovky nových gamblerů.
Petr Podlešák

3. Budvar představil nový koncept pivnic Budvarka

Interiér nové Budvarky

Interiér nové Budvarky

Pivovar Budějovický Budvar přichází s novým konceptem pivnic Budvarka. Nová restaurace v Českých Budějovicích se stává vlajkovou lodí a vzorovým podnikem konceptu Budvarka, který se bude rozšiřovat do dalších měst v Česku. Nová pivnice nahrazuje po dvaceti letech původní Pivnici Budvar v areálu pivovaru. „Po více než dvaceti letech jsme přistoupili k zásadní změně designu i celkového pojetí našich značkových restaurací. Cílem bylo vytvořit moderní koncept pro náročného hosta a zároveň zachovat prvky tradiční pivnice, kde si můžete vychutnat prémiovou značku Budweiser Budvar,“ říká Robert Chrt, obchodní ředitel Budějovického Budvaru. 

Budvarka je další z řady značkových pivnic a restaurací tuzemských pivovarů. První přišel s konceptem vlastních restaurací Staropramen, který má síť značkových restaurací Potrefená Husa od roku 1999. Heineken a pivovar Krušovice uvedly gastronomický koncept vlastních restaurací krušovická Šalanda. Plzeňský Prazdroj vlastní značku barů The Pub. Velkopopovický kozel má Kozlovny, pivovar Radegast Radegastovny. Rodinný pivovar Bernard zaštiťuje vlastní značku pivnic Bernard Pub.

Hledám, co je tam nějaké výrazné odlišení od ostatních konceptů. Design samozřejmě super. Bude to stačit? Nejde udělat víc?
Jan Penkala (Acomware)

To je ten repositioning, o kterém jsme mluvili minulý týden? To byl teda fofr! Ale mluvme vážně. Koncept frančízových restaurací pod hlavičkou pivovarů se snad ještě nevyčerpal. Nicméně, jako každá provozovna služeb, i restaurace (no, ty vlastně obzvlášť, jsou náchylné na kvalitu personálu. Pivo si jako pivovar ošetříte, to je v pohodě. Ale moje zkušenosti třeba z konkurenční Potrefené Husy oscilují dle provozovny od ‚bezmála dokonalé‘ až po ‚no to jste se snad pos….?‘ A to se týkalo jako kvality obsluhujícího personálu, tak jídla. Ty rozdíly napříč republikou jsou fakt velké.
Václav Loubek

Nevím, jestli zpráva, že Budvar se po 20 letech konečně odhodlal ‚Budvarkou‘ napodobit úspěch značkových restaurací konkurenčních pivovarů, je zas tak velká bomba. Obecně je samozřejmě budování značkových hospod správnou strategií, a kromě dobře obsazené Prahy jich jinde zase tolik není. A tak zatímco třeba Plzeňský Prazdroj své značkové hospody exportuje už i do zahraničí, Budvar hrdě vybudoval 2 hospody aspoň v domácích Budějicích. Možná tuší, že s Budweiserkou to v zahraničí nebude mít tak snadné.
Barbora Krásná (Blue Events)

Zřejmě mne v Budvaru vyslyšeli a přišli i novinkou pro českého zákazníka. Bude zajímavý i krok B, jak zákazníka do Budvarky dostat. Tady se plně ukáže co tedy bude tím zajímavým přínosem na trhu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Je to jako u hadů, po čase je nutné svléknout starou kůži, protože ta stará nebyla dostatečně pružná a vadila růstu.
Daniel Procházka (Ipsos)

Ten rozdíl je na první pohled jasný – pěkně se obléknout, sednout si do české designové židle, objednat si fajnové jídlo a dát si čepovaný Budvar. Nebo si svléknout kalhoty a otevřít lahváč (v čem budete sedět a co budete jíst je irelevantní). Jako člověka z pivovaru mě bude vážně zajímat, jakým směrem Češi (a Češky) budou chtít jít dál.
Petr Podlešák

4. RedCrox chce v Česku posílit pozici, získal investici

Stephen Flanagan, zakladatel a ředitel RedCroxu

Stephen Flanagan, zakladatel a ředitel RedCroxu

Startup RedCrox.com získal pomocí crowdfundingu investici v celkové výši 4,7 milionů Kč. Použít jí chce na expanzi do Ameriky, Asie, Austrálie a posílit chce svou pozici na evropském trhu. RedCrox.com založil Stephen Flanagan, Ir žijící v Praze, v roce 2013 jako globální e-commerce platformu, která spojuje sportovní akce a společenské události s nakupováním. Účtenky z nákupů mohou uživatelé jejím prostřednictvím nahrát do systému u některého z partnerských obchodů RedCrox.com, kterých je globálně zhruba 300, a mohou zkusit tipovat výsledky sportovních utkání nebo společenských událostí. V Česku chce získat 300 nových partnerů, zatím jich tu má 120. 

Tohle je dost šílený na to, aby to dobře fungovalo a bylo zajímavé pro nakupující, partnery a investory, minimálně krátkodobě, pokud bude vše maximálně jednoduché a bezpečné.
Daniel Procházka (Ipsos)

Pětimilionová investice při dnešním přebytku investičního kapitálu není nijak vysoká částka, to na začátek. Projekt jako takový je vlastně velmi podobný cash back portálům, které vám dají určité procento zpátky bez dalších podmínek. Tady to jen sází na vyšší cash back, když něco dalšího splníte. Takže je to s vyšším rizikem možná větší výnos, ve finále to ale možná bude stejné nebo nižší procento, které souhrnně dostanete. Úplně nevěřím, že by to bylo více a že by to provozovatel dotoval nad rámec toho, co dostane od partnerů.
Jan Penkala (Acomware)

I když nejsem zrovna typ, který by tuhle vychytávku chtěl osobně využívat, přijde mi to jako atraktivní nápad pro hravé mileniály, který má určitě slibný potenciál pro expanzi. Zaujalo mě hlavně tipování výsledku společenských událostí. Tak co si třeba vsadit na to, zda se bude opakovat fiasko při předávání příštích Oskarů?
Barbora Krásná (Blue Events)

Pořád nevím, kolik procent zákazníků z celé populace jsou hráči, aby je to zaujalo. Miluju hry, ale jediné účtenky co si ze setrvačnosti z dob, kdy jsem jel na IČO schovávám, jsou ty od nafty. Ty pak vhodím jednou za měsíc při úklidu přibližovadla najednou. A ne na nějaký server do hry, ale do popelnice.
Václav Loubek

Nápad může zaujmou, tento systém vypadá hodně jednoduše a bude hlavně rychlá zpětná vazba, to mají hráči rádi.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

5. Moneta Money Bank má pobočky v novém designu

Nový design butovické pobočky Moneta Money Bank

Nový design butovické pobočky Moneta Money Bank

Pobočky Moneta Money Bank mění v Česku svůj design, navrhlo ho studio 3070. Cílem je větší komfort a rychlejší obsluha s důrazem na diskrétnost. První z nově zrekonstruovaných poboček se otevřela na konci dubna v pražských Nových Butovicích. Do tří let by mělo rekonstrukcí projít všech 232 poboček, investovat do redesignu banka hodlá 2 miliardy Kč. „Je to největší investice za posledních pět let. Dlouhodobě sledujeme, jak jsou naše pobočky vytížené, součástí strategie je jejich počet zvýšit. Další investice plánujeme do digitální transformace a digitalizace bankovních systémů,“ přiblížila pro Retailek Lucie Policarová z tiskového oddělení Monety. Pobočky budou fungovat bez přepážek, stejný princip uplatňuje Air Bank skupiny PPF. 

Odstranění přepážek zní dobře, partnerský přístup banky podle mě ale stejně nejlépe zajistí správný člověk (přátelský a dobře informovaný) na správném místě při správné příležitosti. S hudebním podkresem bych mohla mít problém (při nákupu v prodejnách mě obvykle irituje). Ale třeba zvolí Moneta nějakou vhodnou finančně bezstarostnou hudbu.
Barbora Krásná (Blue Events)

Ve světě, kde se produktové ‚fýčury‘ podobají čím dál více a čím dál méně odlišují svoje značky, je zážitek z místa prodeje a obsluhy zcela klíčový. Věřme, že se klienti Monety budou ve své nové bance cítit pohodlně, diskrétně, a že je bankéři budou obsluhovat, jako by obsluhovali sami sebe. My můžeme pomoci ‚změřit‘ reálný zákaznický prožitek a případně doporučit vylepšení, např. jinou hudbu anebo podhlavníky (ty na spodním snímku).
Daniel Procházka (Ipsos)

Designově hezké, pro zákaznický prožitek mi osobně přijde důležitější nastavení bankovních procesů a zároveň přístup pracovníka než křesílko. Při žádosti o kreditku (netýká se Monety) jsem naposledy podpisoval v součtu snad 20 stránek.
Jan Penkala (Acomware)

Tady stříkaj emoce! Neuromarketing jak vyšitý, jen mi něco říká, že to mělo v případě původní GE Money přijít už dřív a ne až po přejmenování na Monetu. Zas na druhou stranu, když rebranding, tak se vším všudy. Jen prostě o pět let později.
Václav Loubek

Asi víc jako klient řeším větší počet poboček, možnost parkování a otevírací dobu, než jestli tam jsou nebo nejsou přepážky a dokonce hudba. Snad klient pochopí, že je prioritou, třeba před pobočkou v pátek po 16 hodině až tam bude stát a bude zavřeno.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Bezpřepážková banka… Moc sexy to teda nezní, to mi ta kočka s hlasem Marka Taclíka připadá pořád lepší. Ale zajímá mě ten hudební podkres, kdo ho bude vybírat. A bude nějak kopírovat třeba jednotlivé části dne? Pro začátek bych měl pro MMB pár tipů: Pink Floyd – Money, Richard Muller – Štěstí je krásná věc, ABBA – Money, money, money a pak můj oblíbený LunchMoney Lewis – Bills.
Petr Podlešák

Nejnovější