Jak Češi nakupují elektro: nejlevnější hledají u TSBohemia, nejvíc zboží u Alzy

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

V kamenném nebo internetovém obchodě s elektronikou někdy nakupuje většina internetové populace Česka, konkrétně 94 % spotřebitelů. Pořizování elektroniky přitom není pouze doménou mužského pohlaví, naopak. Z průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Retailek je patrné, že elektroniku nakupují muži i ženy v poměru padesát na padesát. Více nakupují v obchodech s elektronikou respondenti se středoškolským (96 %) a vysokoškolským (96 %) vzděláním, méně pak spotřebitelé se základním vzděláním (90 %).

Největší počet českých spotřebitelů (42 %) si bez nápovědy vybaví z kamenných prodejen s elektronikou síť Electro World. Mezi další kamenné řetězce, které spotřebitelé nejvíc znají, patří Datart (40 %) a Okay (39 %). Dále jsou to prodejny sítě Euronics, které si spontánně vybaví 32 % zákazníků, a Alza.cz. Ta je sice typicky internetovým prodejcem, nicméně má v Česku síť showroomů a výdejen, proto jí jako kamennou prodejnu bez nápovědy vybralo 30 % dotázaných. Pátým nejznámějším prodejcem elektra s kamennými pobočkami je Planeo, ty zná 25 % Čechů. 

Výrazně méně spotřebitelů si s prodejem elektra bez nápovědy spojí e-shop Mall.cz, týká se to 8 % respondentů. Nutno však dodat, že v rámci kamenných prodejen má Mall.cz pouze výdejny objednaného zboží. Stejně tak e-shop CZC.cz, který si jako kamennou prodejnu vybaví 7,3 % lidí, přestože disponuje pouze výdejnami. Prodejny Proton spontánně vyjmenuje 4,7 % spotřebitelů. Téměř stejné množství lidí (4 %) zná sítě Elektro Expert, K+B Elektro a TSBohemia. Další 3 % respondentů si vzpomněla na Elektro Spáčil. Nejméně Čechů si vybavilo Mironet (1,7 %), prodejny Alfa (1,7 %) a Elektrolux (1,4 %).

Ukázal to průzkum, který exkluzivně pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet a navíc starších 15 let. 

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Největší množství Čechů, kteří odpověděli, že chodí elektroniku alespoň někdy nakupovat, volí Alzu (24 %) a poté s odstupem Okay (14 %). Dále je to Datart (13 %) a Electro World (12 %). Euronics a Planeo si k nákupu nejčastěji vybere 9 % dotázaných. Následuje Elektro Expert, kam chodí nejčastěji 3 % lidí a Proto, kde nakupují 2 % spotřebitelů. V ExaSoftu si vybere 1,4 % Čechů a do Mironetu jde pro elektroniku 0,2 % dotázaných. 

Do kamenných obchodů s elektronikou vyrazí na nákup alespoň jednou za měsíc 13 % Čechů. Alespoň jednou za čtvrt roku pak 42 % dotázaných a jedenkrát za půl rok je to 64 % dotázaných. Muži chodí do obchodů s elektronikou nakupovat častěji než ženy. Alespoň jednou za čtvrt roku nakupuje elektroniku téměř polovina dotázaných mužů, zatímco žen zamíří do elektra jen třetina.

V obchodech s elektronikou, a to i internetových, utratí během jedné návštěvy Češi v průměru 1.780 Kč. Průměrně více utrácí za elektroniku vyšší částku spíše ženy, spotřebitelé se středoškolským vzděláním a respondenti ve věku 25 až 44 let.

Elektro online pořizuje 82 % lidí

Mezi nejznámější e-shopy s elektronikou, které si lidi automaticky vybaví, patří Alza.cz. Tu zná spontánně 77 % spotřebitelů. Následuje e-shop CZC.cz, který si vybaví 27 % zákazníků a Mall.cz, který zná 26 % lidí. Alespoň někdy se k nákupu elektroniky online uchýlí 82 % dotázaných. Jsou to především lidé od 25 do 44 let a vysokoškolsky vzdělaní spotřebitelé. Z těch, kteří nakupují v kamenných i v internetových obchodech s elektronikou, nakupuje častěji v internetových obchodech 56 % dotázaných. Dalších 26 % respondentů nakupuje častěji v kamenných obchodech a 19 % dotázaných nedokáže říct, zda nakupuje častěji v kamenných či internetových obchodech s elektronikou.

K nákupu v internetových obchodech s elektronikou se častěji rozhodnou zákazníci mladší 44 let. S rostoucím vzděláním nakupují lidé elektroniku přes internet častěji. Nejčastěji nakupují v internetových obchodech s elektronikou dotázaní z Prahy a ze Středočeského kraje.

Nákup elektroniky v internetových obchodech preferuje 37 % dotázaných z těch, kteří jdou alespoň někdy také do kamenného obchodu s elektronikou. Třetina dotázaných raději volí nákup v řetězcích typu Datart nebo Elektro World, zatímco pouze 9 % Čechů jde raději do malých obchodů s elektronikou. Kamenné řetězce mají raději lidé starší 55 let. 

Nákup televizí je doménou žen

Více než polovina dotázaných (54 %) si do obchodů s elektronikou chodí nejčastěji pro příslušenství k notebookům nebo počítačům, a to ať už se jedná o klávesnice nebo USB flash disky. Dále dotázaní kupují zejména mobilní telefony (52 %), malé kuchyňské spotřebiče (50 %), jako jsou mixéry nebo domácí pekárny, a televize (46 %).

Muži při nákupech inklinují převážně k příslušenství k PC a notebookům (59 %), stejně tak mladí lidé do 24 let a vysokoškolsky vzdělaní spotřebitelé. Ženy nejčastěji nakupují malé kuchyňské spotřebiče (61 %). Ty pořizují i dotázaní ve věku 25 až 34 let a středoškolsky i vysokoškolsky vzdělaní lidé. Televize nakupují více ženy než muži, také respondenti ve věku 45–54 let a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Mobilní telefony pak všichni do 55 let, dle odpovědí převážně se základním vzděláním. 

Období, ve kterém chodí Češi nakupovat do obchodů nebo na e-shopy s elektronikou, je u 80 % dotázaných zima. To logicky souvisí s předvánočním obdobím a povánočními slevami. Pouze 13 % respondentů uvedlo jako sezónu nákupů podzim.

Jak prodejny elektroniky vidí Češi

Mezi nejdůležitější kritéria při výběru patří pro české spotřebitele ceny a kvalita sortimentu. Dále je pro spotřebitele důležitá dostupnost prodejen v okolí a šíře sortimentu. Nejméně důležitým kritériem je pro ně věrnostní program.

Šíře sortimentu

  1. Alza.cz
  2. Electro World
  3. CZC.cz

Kvalita sortimentu

  1. Alza.cz
  2. CZC.cz
  3. TSBohemia

Uspořádání v prodejně

  1. Electro World
  2. Datart
  3. Alza.cz

Cena

  1. TSBohemia
  2. Alza.cz
  3. CZC.cz

Dobré jméno

  1. Alza.cz
  2. CZC.cz
  3. Electro World

Dostupnost v okolí

  1. Okay
  2. Euronics
  3. Alza.cz

Ochota personálu

  1. Alza.cz
  2. Electro World
  3. Okay

Odbornost personálu

  1. Alza.cz
  2. CZC.cz
  3. Electro World

Věrnostní program

  1. Alza.cz
  2. TSBohemia
  3. Datart

Otevírací doba

  1. Alza.cz
  2. Electro World
  3. Datart

Skóre jednotlivých prodejců elektra dle vybraných kritérií

Skóre jednotlivých prodejců elektra dle vybraných kritérií

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 10. dubna do 13. dubna 2017 na vzorku 500 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.