„Úspěch Datartu, Alzy i Okay v průzkumu koreluje s jejich náklady na reklamu“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek. 

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.

1. Nejlepší cenu elektra má TSBohemia, Alza nejvíc zboží

Pražská výdejna Alza.cz

Pražská výdejna Alza.cz v Holešovicích

Za nejlepší cenu se dá podle české internetové populace nakoupit elektronika v síti TSBohemia, nejširší a nejkvalitnější sortiment podle nich nabízí Alza.cz. Ta také od tohoto týdne nabízí nonstop rozvážku objednávek ze svého holešovického showroomu. Podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Retailek vyšlo najevo, že v kamenném nebo internetovém obchodě s elektronikou někdy nakupuje většina respondentů, konkrétně 94 % spotřebitelů. Z toho ženy a muži nakupují ve stejném poměru. 

Největší množství Čechů, kteří odpověděli, že chodí elektroniku alespoň někdy nakupovat, volí Alzu (24 %) a poté s odstupem Okay (14 %). Dále je to Datart (13 %) a Electro World (12 %). Euronics a Planeo si k nákupu nejčastěji vybere 9 % dotázaných. Následuje Elektro Expert, kam chodí nejčastěji 3 % lidí a Proto, kde nakupují 2 % spotřebitelů. Nejčastěji si lidé do obchodů s elektrem chodí pro příslušenství k notebookům a počítačům (54 %) a poté pro mobilní telefony (52 %). Při nákupu nejvíce rozhoduje cena a kvalita sortimentu, nejméně věrnostní program. 

Je vidět, že Alza.cz konkurenci válcuje nejen ve spontánním i podpořeném povědomí, ale i z hlediska dobrého jména společnosti a kupodivu (konkurencí jsou i kamenné obchody) i z hlediska znalosti i ochoty personálu v showroomech. Doručovat v Praze zboží 24 hodin denně je dle mého výborný nápad, a pokud je to nákladově příliš nezatěžuje, jelikož je výdej stejně otevřen, je to pro ‚pozemšťany‘ zase něco navíc!
Jan Polák (Ipsos)

Zajímavé, proč zrovna lidi vnímají TSBohemia jako nejlevnější? A proč Alza přeskočila CZC? Spontánní znalost Alzy 77 % mi přijde ‚brutálně‘ vysoká! Zajímavé je i ocenění velmi netypického věrnostního programu Alzy. Řekl bych v souhrnu, že elektro je dobrým příkladem relativního nasycení online prodeje, kam se mohou ubírat i další vertikály za několik let.
Jan Penkala (Acomware)

No vida, vidím tam dost přímou korelaci s náklady na reklamu, respektive viditelnost v nejdůležitějších mediatypech. Alza, Datart i Okay jsou hvězdy televize, outdooru, webu, jsou vidět zkrátka všude, ostatní jen paběrkují. Oblíbenost všech třech ale taky ukazuje na fakt, že nejnižší cenu (TSBohemia) nehledá každý, ale lidé dávají přednost dostupnosti. Já nakupuju zásadně v Alze, a to přesně z důvodu, že skoro všechno historicky měli skladem, takže v práci objednám a za pár hodin při cestě domů vyzvednu v Počernicích, poněvadž to mám při cestě. A to je další důvod – dostupnost (tedy Place). Alza.cz, Datart i Okay jsou prakticky na každém rohu, bez ohledu na formu. Vím já, kde je TSBohemia? Vím, že třeba někde ve Zlíně, ale to jen proto, že tamní kámoška s nima měla nějaký problém s reklamací.
Václav Loubek

Omlouvám se, ale podle mne zase jeden výzkum úplně na nic. Nicméně Alza.cz – Skvělé! A hlavně držím palce v boji se všemi komunisty tohoto státu – alzáci, vydržte a o svátcích nezavírejte, jste ‚VÝDEJNA‘! Ostatně, žádný zákon nedefinuje, co je prodejní plocha, takže Alza.cz má silný právní argument v boji s odpůrci svobodného trhu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Potvrzuje se, že elektronika je pro nákup přes internet ideální. Zákazník si v klidu prozkoumá technické parametry, někdy i v kamenné prodejně prohlédne a potom doma v klidu objedná.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

2. Datart startuje koncept malých městských prodejen

Jak bude nový Datart ve Francouzské vypadat

Jak bude nový Datart ve Francouzské vypadat

Český prodejce elektroniky Datart otevře v pondělí 15. května první prodejnu v novém městském konceptu se zmenšenou prodejní plochou. Nachází se v ulici Francouzská na pražských Vinohradech. Prodejna má plochu do 200 metrů čtverečních a nabízet se v ní má kolem 2.000 položek drobné elektroniky a malých spotřebičů, které jsou podle Ivy Pavlouskové, mluvčí Datartu, vybrané na míru dané lokalitě. Hlavním důvodem, proč se k menším prodejnám Datart odhodlal, je zákonem nařízené uzavření prodejen nad 200 metrů čtverečních o vybraných svátcích. Datart i jiní prodejci kvůli zákazu tratí denně v řádech milionů korun. Do dvou let chce mít takových prodejen Datart v Česku dvacet. 

„V malé prodejně budeme řešit zakázky z e-shopu daleko rychleji, budeme je zavážet i pětkrát denně každý den v týdnu – do tří hodin od objednání -, zatímco do velkých jezdíme tak dvakrát denně. Fungovat budou v podstatě jako expresní výdejny zboží,“ vysvětlila Pavlousková pro Retailek. Prohlédnout a koupit zboží přes e-shop půjde v městských prodejnách Datartu skrze e-kiosky.

Opravdu dokážou tyto menší prodejny kompenzovat ten výpadek? Menší formát prodejen a rozmanitější přístup jen podporuji.
Jan Penkala (Acomware)

Geniální tah. Půjde jistě zároveň o odběrní místa e-shopu, ale nápad, jak se vysmát nesmyslnému zákonu je také zajímavý. Jen pozor na záludnost kryptokomunistů v parlamentu – mohou snížit hranici pro zákaz prodeje o pár metrů čtverečních a je tu opět problém. Ale třeba se dožijeme parlamentu, který nebude svévolně ničit ekonomiku a tento debilní zákon zruší.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Rozumím, když zákazník volný den tráví ve velké prodejně, ale úplně nerozumím tomu, že půjde na rychlý nákup do malé prodejny. Ale pakliže dojde k umísťování prodejen do center měst, která se obchodnicky díky centrům ochudila, tak třeba to nějaký smysl bude mít.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Myslím, že už jsem to psal při zavedení EET, že změny zákonných norem jsou pozitivní pro toho, kdo nebulí, ale začne přemýšlet, jak je využít. Teda využít tak nějak morálně, ne vydáním korunových dluhopisů pro ojebání daňových předpisů. V Datartu se zamysleli a přišli s nápadem, jak rozšířit dostupnost. To s těmi svátky jsou sice asi hlavně PR bláboly, protože ztráta v řádech milionů není důvodem investovat desítky milionů do nového konceptu, ale Datart hlavně získá větší pokrytí a snazší dostupnost třeba v menších městech, případně centrech těch větších.
Václav Loubek

3. PepsCo má novou výrobní linku, posílí export

Nová výrobní linka ve výrobně firmy PepsiCo

Nová výrobní linka ve výrobně firmy PepsiCo

Česká pobočka amerického výrobce nápojů a snacků PepsiCo zahájila 4. května provoz nové výrobní linky, do které investovala 150 milionů Kč a která má do dvou let zvýšit produkci sycených nápojů o 30 %. Stojí v areálu firmy v pražských Vysočanech. „Po dvou letech bychom rádi znovu zainvestovali a zvýšili produkci o dalších 20 %,“ řekl Retailku Josef Neumann, generální ředitel PepsiCo pro Česko a Slovensko. 

Nová výrobní linka umožní zvýšit produkci z 10.000 lahví za hodinu na 24.000 za hodinu, v přepočtu na litry se roční kapacita zvýší přibližně o dvojnásobek na 150 milionů litrů. Nová linka letos navýší výrobu o 25 % oproti loňskému roku. Export do zemích středoevropského regionu zvýší o 10 %. Nová výroba dá prostor vyrábění nových příchutí, bude se jednat hlavně o přírodní a samotného nápoje Pepsi se to podle Neumanna nedotkne. 

To je dobrá zpráva hlavně pro dodavatele linky, pro Česko to znamená hlavně to, že se pořád vyplatíme jako levná výrobna ochucené vody. Jsem si u toho vzpomněl na jeden vtip, jak v hospodě si host objednává colu a servírka použije tradiční hlášku: „Máme jen Pepsi.“ A týpek: „OK, tak já mám jen peníze z Dostihů a sázek.“ Taky se vám to pořád stává?
Václav Loubek

PepsiCo je moderní firma, takže snižování emisí i nákladů na energie se s novým, modernějším provozem předpokládá, ale i tak je to chvályhodné.
Jan Polák (Ipsos)

A cenová válka může začít. Coca-Cola se již v předstihu rozumně stáhla z hlavního bojiště (2 litrové petky), ale ani to asi masakru nezabrání.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Zaujala mne informace o úsporách z rozsahu a proto se těším na nižší ceny, které se doufejme brzy objeví.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

4. Reebok bude vyrábět boty z kukuřice a bavlny

Značka bot Reebok, která je dceřinou společností sportovního giganta Adidas, se chystá vyrábět ekologicky rozložitelnou obuv. Podle informací serveru iHNed.cz bude ropa, ze které se dříve vyráběly textilie, nahrazené bavlnou a kukuřicí. Na projektu, který se nazývá Reebok Future, spolupracují také firmy DuPont Tate & Lyle Bio Products. Boty mají být recyklovatelné, když doslouží, bude je firma kompostovat. V kompostované hlíně bude pěstovat materiály na další obuv. Snížit chce Reebok i zátěž při samotném procesu výroby obuvi. 

Recyklované materiály mají budoucnost, otázkou je, jak moc to zajímá zákazníka Reeboku.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Tohle je podle mě hlavně PR stunt. Konkurence chce tisknout botky na 3D tiskárnách, tak Reebok je bude dělat z kukuřice. Když jsem dělal v polygrafii, tak asi před deset lety se objevila revoluce v podobě bioinkoustů, právě z kukuřice. Mluvilo se o tom hodně, taky psalo, ale kolik firem po světě to reálně nasadilo?
Václav Loubek

Ve světě jde o již vcelku silný trend, recyklaci berou vážně nejen výrobci, ale i obchodníci. Na nedávném Retail World Congressu k tomu bylo několik zajímavých prezentací, asi nejkonzistentněji vyzněla Zara.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Boty z kukuřice a bavlny – po upotřebení hodit do kompostu, paráda! Těchto ekologických nápadů je poměrně hodně, ale je to spíše propagační záležitost, než reálná akce. Recyklované oblečení z PET lahví je tak drahé, že si ho jen tak někdo nekoupí, a pokud cena těchto prototypů Reebok bude podobná, je to opět jen něco pro PR články.
Jan Polák (Ipsos)

5. Pivovary Heineken prodávají nový cider Lišácké jablko

Lišácké jablko

Cider Lišácké jablko

Pivovarnická skupina Heineken uvedla během dubna na český trh nový cider s názvem Lišácké jablko. Cider má mít chuťový profil sušší, než nabízí většina současných značek. Skupina míří na zákazníky, kteří doposud upřednostňovali tradiční pivo. Zaměření na cidery je pro skupinu logické, protože jejich prodeje rostou. Cidery loni v portfoliu Heinekenu vzrostly o 70 %, zejména značka Strongbow. Novinka Lišácké jablko obsahuje 4,5 % alkoholu a prodává se ve vratné lahvi o objemu 0,5 l za doporučenou maloobchodní cenu 15,90 Kč.

Mám rád cidery. Díky samplingu jsem Lišácké jablko už ochutnal, no, není to pro mě. Jsem zvědav, jak se podaří komunikovat ten název, protože popravdě, já ho nechápu. Ale určitě tam bude nějaký příběh. Nebo generátor náhodných slov, jako u hipster kaváren, což dost možná bude shodou okolností podobná cílovka?
Václav Loubek

A máme tu klasickou českou hru – nejdříve odvážný inovátor nastartuje novou kategorii, zpravidla u toho prodělá. Pak se najdou bystří dodavatelé, kteří to rozjedou ve velkém a chvíli na nové kategorii vydělávají. No a ve finále to dělají všichni, trh se přesytí, vypukne cenová válka a zase nikdo nic nevydělá. Vypadá to, že u cideru se tahle smrtelná spirála protočila pekelně rychle.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Ochucená piva jsou trendová, mají přilákat nové zákazníky a je před sezonou, úspěch tedy může přijít. Otázkou je, jak dlouho se udrží na regálech, při tempu příchodu novinek.
Patricia Jakešová (U & Sluno)