Do retailových nemovitostí šlo loni v Česku přes 15 miliard Kč

V Česku byly v loňském roce uzavřeny transakce týkající se maloobchodních nemovitostí celkem přes 15 miliard Kč (zhruba 639 milionů eur), zatímco v prvním čtvrtletí letošního roku už víc než 21 miliard Kč (zhruba 886 milionů eur). Letošní vysoké investice odráží zejména prodej pražského nákupního centra Tesco Letňany a obchodního centra Olympia Brno. Za celý letošní rok se očekávají investice do maloobchodních nemovitostí přes 48 miliard Kč (asi 2 miliardy eur). Uvádí to studie The European Retail Investment Perspective 2017 poradenské firmy JLL zaměřující se na realitní investice evropského trhu, které směřují do maloobchodních nemovitostí.

„V roce 2016 byly v Česku uzavřeny obchody s maloobchodními nemovitostmi v celkovém objemu 639 milionů eur, z nichž 446 milionů eur (zhruba 10 miliard Kč) připadá na domácí investory a 193 milionů eur (asi 5 miliard Kč) na zahraniční investory. Objem tohoto typu nemovitostí se v prvním čtvrtletí letošního roku vyšplhal už nad 886 milionu eur. Čeští investoři se na celkovém čtvrtletním investičním objemu podíleli 31 %. Tradičně se zahraniční investoři zajímají o nemovitosti v celkové hodnotě 20 milionů eur (484 milionů Kč) a více. Díky globálním zdrojům kapitálu jsou schopni koupit velké maloobchodní komplexy či portfolia,“ uvádí Hana Kollmannová, associate director investičního oddělení pražské pobočky JLL.

Průlomový byl podle JLL v loňském roce vstup jihoafrického kapitálu na český realitní trh (investoři NEPI a Rockcastle) a to nákupem regionálních nákupních center v Ústí nad Labem a v Liberci. Investoři z jižní Afriky uskutečnili v celém regionu střední a východní Evropy řadu transakcí a díky tomu se v loňském roce stali v celoevropském kontextu pátým nejsilnějším zdrojem kapitálu v oblasti investic do retailových nemovitostí. Dohromady mají v Evropě aktiva ve výši zhruba 101 miliard Kč. V letošním roce se očekává další posílení jejich aktivity jak ve středoevropském regionu, tak expanze na další evropské trhy – konkrétně do jižní Evropy.

Realitní retailové investice v Česku

Nemovitost Prodávající Kupující Odhad ceny (v milionech eur)
2016 (šest nejvýznamnějších za celý rok)
Atrium portfolio (supermarkety) Atrium Palmer Capital 100+
Forum Ústí nad Labem Meyer Bergman NEPI 80+
Kotva Praha Markland PSN (CZ) 80
Nákupní centrum Bondy Raiffeisenbank CPI (CZ) 50
Forum Liberec Tesco Rockcastle nezveřejněno
Galerie Harfa GTC/Lighthouse Wood & Co (CZ) nezveřejněno
2017 (leden–duben)
Olympia Brno ECE/Rockspring Deutsche Euroshop 380+
Tesco Letňany Tesco CBRE Global Investors 225+
Hopi portfolio supermarketů Hopi (CZ) Conseq (CZ) 5+
Olympia Plzeň, Nisa Liberec a Zlatý Anděl CBRE Global Investors CPI (CZ) nezveřejněno
Futurum Ostrava Pradera Star Capital (CZ) nezveřejněno
Tesco Ostrava (supermarket) Bainbridge Star Capital (CZ nezveřejněno

Zdroj: JLL

Mezi českými investory podle JLL vyniká realitní skupina CPI miliardáře Radovana Vítka, která letos v lednu oznámila koupi 11 obchodních center v Česku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku v hodnotě 17,5 miliard Kč. Mezi české obchodní centra, která CPI koupila, patří Nisa Liberec nebo Olympia Plzeň, a také administrativní centrum Zlatý Anděl. CPI je rovněž vlastníkem centra Igy České Budějovice, do jehož renovace investuje 750 milionů Kč a otevřít ho chce letos v říjnu.

V Evropě se prodávají retailové parky

V roce 2016 byly v Evropě uzavřeny transakce s maloobchodními nemovitostmi v objemu 49,9 miliardy eur (1,2 bilionu Kč), což je sice míň než rekord v roce 2015, ale stále o 19 % nad pětiletým investičním průměrem. V souvislosti s nedostatkem špičkových maloobchodních projektů, které by byly na klíčových evropských trzích k dispozici, se zájem investorů jednak geograficky víc rozprostřel po celém regionu Evropy, středního Východu a Afriky, a také diverzifikoval na další typy maloobchodních nemovitostí.

V roce 2016 tak investiční prostředky, které směřovaly do pěti klíčových zemí (Velké Británie, Německa, Francie, Švédska a Španělska) poklesly na 64 % (pětiletý průměr je 72 %). Naopak investice do dalších evropských zemí (zejména severní a střední Evropy, Beneluxu a Itálie) rostly. Za více než polovinou investic stály fondy, a to ať už institucionální, nebo stále častěji takzvané private equity. Silný zájem investorů přiměl majitele zejména z řad private equity k tomu, aby využili situace na trhu a nabídli své maloobchodní nemovitosti k prodeji.

K nejvyhledávanějším maloobchodním nemovitostem patří trvale špičková nákupní centra, dál dlouhodobě pronajaté maloobchodní nemovitosti na frekventovaných místech nákupních tříd, a nově také portfolia retailových parků, supermarketů či skladů využívaných pro maloobchodní účely. Například švédská síť s nábytkem Ikea se rozhodla zbavit 25 retailových parků napříč Evropou, koupil je za víc než 24 miliard Kč realitní fond Pradera. Získané prostředky chce Ikea investovat do modernizace obchodních domů a integrace svého prostoru s nákupními centry. Prodej obchodních areálů se supermarkety, převážně sítě Billa, nedávno ohlásili čeští developeři KPD Group a Exafin, napsal deník E15.