Prodej českých biopotravin vzrostl o 17 %, nejvíc se prodávalo mléko

Celkový obrat biopotravin od českých subjektů včetně vývozu činil v roce 2015 přibližně 3,73 miliard Kč, meziročně tak vzrostl o 17 %. Spotřeba biopotravin v Česku dosáhla hodnoty 2,25 miliard Kč a oproti předešlému roku vzrostla o 11 %. To je nejvyšší hodnota růstu od roku 2008. Podle státního Ústavu zemědělské ekonomiky a informací je nyní podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů v Česku 0,81 %, každý tak v průměru utratí za biopotraviny 213 Kč za rok.

Dlouhodobě nejvíc lidi nakupují v bio kvalitě mléko a mléčné výrobky, dětskou výživu, kávu, čaj, ovoce a zeleninu. Téměř polovinu všech bio výrobků (46 %) nakupují čeští spotřebitelé v maloobchodních řetězcích, tedy v supermarketech a hypermarketech, dále drogeriích, specializovaných obchodech se zdravou výživou a podobně. Přímý prodej a prodej z farem meziročně narostl na 17 %.

I když většina našich výrobců biopotravin prodá své výrobky na českém trhu, roste i export. Čeští výrobci a obchodníci vyvezli v roce 2015 biopotraviny přibližně za 1,48 miliard Kč, nejvíce do Německa a Rakouska. Na konci roku 2015 bylo v Česku 542 registrovaných výrobců biopotravin, respektive 579 výrobních provozoven, což oproti roku 2014 představuje navýšení o 7,1 %. K nejčastějšímu hlavnímu zaměření výrobců patřilo v roce 2015 zpracování a konzervování masa (kromě drůbežího), výroba vína a výroba mléčných výrobků.

Nielsen: obrat bio v retailu loni 792 milionů Kč

V roce 2016 se v maloobchodních řetězcích podle agentury Nielsen prodalo bio zboží v hodnotě 792 milionů Kč. Oproti roku 2015 je to nárůst jen o 0,4 %. Analýza se netýkala velkoobchodů nebo specializovaných prodejen. Z celkových tržeb biopotravin generuje top 10 kategorií víc než polovinu z celé bio kategorie. Na prvních místech je mléko a jogurty, které si drží prvenství už několik let. Tyto dvě kategorie tvoří dohromady pětinu obratu celé bio kategorie.

Top 10 kategorií bio potravin podle přidané hodnoty, české maloobchodní řetězce

Pořadí Kategorie Podíl na celku za rok 2016
1 Čerstvé mléko 9,6 %
2 Jogurty 9,6 %
3 Kuchyňské oleje 6,9 %
4 Sladké tvarohové dezerty 6,1 %
5 Dětská hotová výživa 5,2 %
6 Jogurtové nápoje 4,6 %
7 Těstoviny 3,8 %
8 Pufované chlebíčky 3,8 %
9 Mouka 3,1 %
10 Jednolitrové džusy 2,8 %

Zdroj: Nielsen

Nejnovější