Velké české e-shopy chtějí být marketplaces, cílí na menší i střední prodejce

Zavedené české e-shopy jako Mall.cz nebo Aukro posilují svou pozici jako marketplaces, další nové online platformy typu Czechio.cz, fungující na stejné bázi, vznikají. Marketplaces jsou jinými slovy internetová tržiště, na nichž obchodují a nakupují třetí strany, ale transakce zpracovává provozovatel. Ten si také za zprostředkování obchodu ve většině případů účtuje provize. 

Marketplaces se jeví být budoucností e-commerce, svou strategii na nich postavili světoví hráči jako americký Amazon nebo čínská Alibaba. Potvrzuje to studie Rise of the Global Marketplaces, kterou publikovaly E-commerce Foundation a Nyenrode Business University. Podle ní budou mít marketplaces v roce 2020 40% podíl na celém globálním trhu e-commerce.

Státem, kde podíl e-commerce roste na celém obchodě nejvíce, je Čína. Podle informací Business.com z letošního ledna je to konkrétně 15,9 %, v přepočtu 16,6 bilionů Kč. Největšími tahouny tamního e-commerce jsou jednotlivé platformy skupiny Alibaba – Taobao, TMall nebo Alibaba.com, přičemž Taobao funguje jako marketplace pro místní prodejce. „E-commerce platformy, které svým brandem a servisem zaštiťují nabídku dalších obchodníků, představují budoucnost. Zažil jsem to v Číně, kde spousta lidí od maminek po velké firmy vydělává díky platformám Alibaby nebo JD.com. Často je efektivnější být součástí platformy než vytvářet vlastní e-shop a budovat vše od produktu po logistiku,“ myslí si Lukáš Obdržálek z agentury Digital Ant, který pomáhal Home Creditu s online expanzí v Číně. „Právě zapojování prodejců i nakupujících na platformách je hnacím motorem celého e-commerce,“ myslí si Obdržálek.

Velcí na Amazon, menší na Mall a Aukro 

Ulehčení správy menším e-shopům je komunikačním prvkem, na kterém chce letos aukční portál Aukro stavět svou novou éru. Letos v březnu to v rozhovoru pro Retailek ohlásil Václav Liška, ředitel Aukra. „Nechceme stavět nový e-shop, chceme vytvořit samostatnou kategorii nakupování na internetu a být alternativou lidem, kteří by chtěli přes internet prodávat a nechtějí kvůli tomu sami vytvářet celý e-shop,“ komentoval Liška. Pomoct má přechod na vlastní českou technologickou bázi a oddělení od polského Allegra. „Aukro jde naopak spíše cestou Taobao, které tvoří platformu pro snadný prodej malých prodejců, často jednotlivců. U Aukra samozřejmě záleží i na tom, jak se povede odkomunikovat změnu positioningu a přechod na nové technologické řešení – zřejmě to bude spíše běh na delší trať. Zajímalo by mě, zda se některý z českých hráčů chce do budoucna zabývat i dalšími službami nad platformou jako je třeba financování nákupu či sociální funkce,“ říká Lukáš Obdržálek.

Václav Liška. Foto: Vojta Herout

Václav Liška, ředitel Aukra. Foto: Vojta Herout

Nové Aukro nemá být omezeným marketplacem, jakým je například Amazon, ale chce zůstat u možnosti prodávat opotřebované věci. Ty momentálně tvoří asi polovinu jejího obratu, jak se ale bude podíl vyvíjet dál, není podle Lišky nyní prioritou. Podle odborníků na retail a e-commerce se jedná o předvídatelný tah.„Velcí hráči se přesouvají na Amazon, je logicky potřeba vyjít vstříc těm menším,“ říká Tomáš Krásný z Blue Events. To potvrzuje i Tomáš Hájek, ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu, podle něhož je vytváření marketplaces dobrým trendem pro malé e-shopy, a to zejména v dnešní době konsolidace trhu. 

Na posílení image jako marketplace se ve své B2B strategii zaměřila od dubna i skupina Mall Group, zahrnující e-shopy jako Mall.cz, Vivantis.cz, Kolonial.cz nebo CZC.cz. Stejně jako Aukro láká nové prodejce na okamžitý zásah několika tisíců zákazníků a společné marketingové aktivity. Na podzim jim chce poskytnout i možnost využít logistiku skupiny. Prodejců chce získat řádově stovky, měli by na konci roku tvořit 15 % obratu. „Pokud bych to měl opět připodobnit k čínským gigantům, se kterými jsem se mohl setkat, Mall Group chytře postupuje směrem jako platformy Tmall nebo JD.com – nabízí vlastní zastřešující značku, služby a především logistiku. Získává naopak pod svou střechu specifické kategorie, kam by jinak obtížně vstupoval,“ myslí si Obdržálek z Digital Ant.

Dlouhodobým cílem skupiny je vytvořit one-stop-shop koncept, který umožní prodávat téměř cokoliv a fungovat efektivně. „Pro Mall Group je především klíčové, že tím významně rozšíří sortiment u toho druhu zboží, který bychom jinak ze specifických důvodů nemohli prodávat,“ komentoval Jan Řezáč, PR manažer e-shopu Mall.cz. Podle Jana Penkaly, který řídí konzultační firmu Acomware, může Mall Group pomoci zejména středně velkým specializovaným e-shopům a výrobcům, hlavně v exportování. „Partnerský program je také svým způsobem dobrý vhled do nové vertikály a může dávat vhodné informace pro akviziční rozhodování,“ myslí si o nové strategii Mallu Penkala.

Czechio.cz jako marketplace pro české výrobce

České výrobky mají být doménou portálu Czechio.cz

České výrobky mají být doménou portálu Czechio.cz

V dubnu ohlásila vznik nová e-commerce platforma Czechio.cz, která se chce fungovat jako marketplace výhradně pro české výrobky. Zřízení profilu na Czechiu je podle ceníku zdarma. Není zároveň limitován počet výrobků a platforma si nebere provizi z prodejů. „Platforma není postavena na provizích z prodeje ani z registrací, do budoucna počítáme příjmy z prémiových pozic na home page, vybraných kategoriích, doporučovaných prodejců,“ vysvětlil David Korn, zakladatel Czechia. „Platformu jsme spustili pro radost, v Česku je velké množství šikovných lidí, kterým chceme pomoci s prezentací jejich produktů a služeb. Do budoucna chystáme posílení komunikace na sociálních sítích a vůbec digitálu, vytvoření mobilní aplikace. Dále navazujeme partnerství s různými asociacemi, komorami. Oslovili nás již také komerční společnosti se zájmem o dlouhodobé partnerství,“ doplnil Korn.

Co se týká logistiky, Korn uvedl, že Czechio.cz aktuálně jedná s několika provozovateli, kteří by mohli nabídnout výrobcům zvýhodněnou přepravu zboží. „Projektu zatím chybí klíčová výhoda, proč prodávat a nakupovat právě na něm. Získat dostatečnou návštěvnost a dostatek prodejců bude v začátcích nelehké a drahé,“ predikuje Jan Penkala z Acomware. 

Aktuálně se podle Lukáše Obdržálka z Digital Ant k vytváření marketplaces dobře postavil srovnávací portál Heureka, který vytvořil jedno z největších internetových tržišť a zaměřil se více na větší prodejce, kteří mají komplexně fungující e-shop. Heureka si účtuje peníze kromě provize z každé kupní smlouvy také částky za proklik nebo nadstandardní funkce své platformy. Jedním ze základních parametrů úspěchu Heureky je systém hodnocení a recenzí výrobků, který vytváří Obdržálkem zmiňovanou komunitu.

Na menší prodejce se naopak zaměřila platforma Fler.cz, která zprostředkovává prodej výhradně uměleckých  a rukodělných výrobků. Prodejcům oproti Heurece účtuje pouze poplatek za prodané zboží, je tedy vhodná i pro méně etablované prodejce a e-shopy.

Nejnovější