„Se zákazem kouření ubude sezení v hospodách, Bernard kratším návštěvám vyhoví“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek. 

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.

1. Pivovar Bernard v menších městech otevře Bernard Bary

Návrh interiéru Bernard Baru

Návrh interiéru Bernard Baru

Rodinný pivovar Bernard chystá nový franšízový koncept hospod, nazval ho Bernard Bar. Oproti původním Bernard Pubům, kterých má pivovar šest v Praze, mají být Bernard Bary především rozlohou i kuchyní menší. „Bernard Bar by měl být spíše pivnice s občerstvením formou grilu. Chceme ho dostat do menších měst, kde si lidé třeba nemohou dovolit drahý provoz. První otevřeme letos v srpnu v Olomouci a když to dobře dopadne, následovat bude Litvínov,“ sdělil na konferenci Franchise Day Zdeněk Šípek, obchodní ředitel pivovaru Bernard.

V podstatě s tím mám ten samý problém, jako s Mr. Kebab. A to je unifikace, v podstatě mcdonaldizace české hospody. Dobrá česká originální hospoda je pořád ještě pojem. Kéž by to majitele hospod v dotčených městech nutilo ke zvyšování kvality služeb a odlišení se od konkurence.
Václav Loubek

Jedině vítám, když se více rozšíří konkurence Prazdroji,Staropramenu a Krušovicím. Značkové hospody jsou v oblibě.
Tomáš Hájek (Admez)

Bernard je sympatická firma, značka i pivo. Přeji štěstí s výběrem jídel, úspěch v Holomóci městě a spokojené franchisanty v dalších lokalitách.
Daniel Procházka (Ipsos)

Se zákazem kouření pravděpodobně ubude i delší vysedávání v hospodách, takže koncept menších provozoven – skočit si na jedno pivo a u toho něco pojíst – by mohl být perspektivní.
Barbora Krásná (Blue Events)

Skvěle, značka se musí zažít a jinde než v hospodě to nejde. Jsem zvědav, kdy se k něčemu podobnému dostanou jiné značky. Myslím tím i jiné kategorie. Co třeba vlastní zmrzlinárna od Unileveru?
Petr Šimek (Wellen)

I u této strategie franchisingového rozvoje musím chválit, zaměření na regiony a menší města je dobrá cesta (aspoň z mého subjektivního pohledu). Trh tam není tak nasycený a v případě správně zvolených dalších důležitých atributů (ceny, místa a komunikace v místě) to může být atraktivní pro zvolenou cílovou skupinu.
Monika Hrubalová

2. Slovenský Mr. Kebab vstupuje na český trh

Vzhled poboček Mr. Kebab

Vzhled poboček Mr. Kebab

Na český trh vstupuje nová fast foodová síť Mr. Kebab. Původem slovenská síť bude v Česku provozována pod masterlicencí firmy Czech Retail Group Petra Kutíka a Ondřeje Šlechty. „Začneme prodejnami v obchodních centrech a na dopravních uzlech, o konkrétních místech zatím vyjednáváme. V krátkodobé vizi bychom tu chtěli mít aspoň 20 provozoven,“ sdělil na konferenci Franchise Day Kutík. Menu je postavené převážně na kuřecím kebabu, ale jak Lelovits uvedl, nabídku doplňují sýrové, bramborové nebo zeleninové speciality. Mr. Kebab disponuje věrnostním programem, aplikací a multimediálními televizemi v prodejnách.

Rozšiřování nabídky foodcourtů oslovuje dnešní trend a dobrý kebab bude vítán, silný marketing může následovat. Zástupkyně něžného pohlaví by si mohly drsně vybojovat alternativní Mrs.Kebábu, a marketing může být ještě silněžnější.
Daniel Procházka (Ipsos)

Nečekám, že bude Pan Kebab tak populární jako v Německu, ale držím mu palce.
Tomáš Hájek (Admez)

Dobrá zpráva pro všechny, kteří (tak jako já) občas ujíždějí na kebabu. Mně osobně bude chybět to rozechvění, když si přes okýnko s Turkem vysvětlujeme, co kdo z nás považuje za ‚extra scharf‘. Ale pro lidi, co u kebabu vyžadují nějakou stálou standardní kvalitu, a zejména ty, co nevyhledávají komunikaci s obsluhou z Turecka či Blízkého Východu, to bude to řešení. A když budou mít v nabídce i smažák s hranolkama, tak to u Čechů určitě nepropadne.
Barbora Krásná (Blue Events)

Společnost Mr. Kebab znám a myslím, že dobře funguje na slovenském trhu. Jak to bude mít nový masterfranchisant s českým trhem, je otázkou, protože za posledních několik let tady vzniklo (například v Praze) mnoho desítek obchodů se stejným sortimentem. Je vidět, že jejich konkurenční výhodou může být propracovaný věrnostní systém a (jak uvádí) silnou a propracovanou marketingovou podporu.
Monika Hrubalová

Na jednu stranu vítám konkurenci ve fastfoodech, byť jako na smilování čekám hlavně na americký Denny’s, o kterém se mluví už léta, a furt nic. A co se kebabu týká, můj oblíbený je stejně Kebab Samuel u nás v Milovicích. Ten je vyhlášený kvalitou široko daleko, takže kdož pojedete do Mirakula nebo na divoké koně, pratury a zubry, zastavte se tam. Myslím, že proti unifikovaným jídelnám to bude nebetyčný rozdíl.
Václav Loubek

3. Hamleys spustí e-shop a půjde do obchodních center

Interiér pražského Hamleys

Interiér pražského Hamleys v ulici Na Příkopě

Britské hračkářství Hamleys plánuje do čtvrt roku spustit v Česku vlastní e-shop. Kromě e-shopu hodlá letos firma Inexad, která franšízu hračkářství provozuje, investovat také do optimalizace systémů IT, nákupu a lidských zdrojů. Pavel Čmelík, partner v Inexadu, zároveň nevyloučil, že v Česku postaví další prodejnu Hamleys. „Rádi se díváme po nových lokalitách v Česku. Když už další hračkářství otevřeme, bude to v nějakém obchodním centru na menší ploše, která je dobře dostupná autem a dá se tam zaparkovat,“ uvedl Čmelík. Nové hračkářství Hamleys bude Čmelíkův Inexad otevírat v brzké době v Polsku, před podpisem smlouvy je také v Rakousku. 

Hamleys přináší hlavně zážitek a tím se odlišuje od většiny ostatních. Spuštění e-shopu je logický krok na cestě k budoucímu úspěchu.
Tomáš Hájek (Admez)

Koncentrace kapitálu pro radost tatínkům, dětičkám virtuálně kostičky, manželce fyzicky něco zmutovaného nebo podprsenku…no nevyužij to na cross-promo.
Daniel Procházka (Ipsos)

Unikátnost Hamleys podle mě není v sortimentu, ale právě ve velikosti a atmosféře prodejny, spolu s jedinečností polohy této unikátní budovy v centru Prahy. To nelze převést na e-shop, ani do obchodních center – tam se Hamleys zřejmě stane jen průměrným hračkářstvím.
Barbora Krásná (Blue Events)

Kruh je potřeba uzavřít. Omnichanel není jen buzzword, ale nutnost.
Petr Šimek (Wellen)

Lidé jezdí do Hamleys určitě i kvůli zábavě, nejen za nákupy. Čísla jsou za první rok zajímavá a online může přinést 20-50 % navíc během relativně krátké doby. Ale přinést onu zábavu do online bude hodně velká výzva. Však se podívejme na současné online hračkárny retailerů – dětinská grafika, přeplácanost, málokdy responzivní web. Každopádně jsem zvědavý, jak to dopadne, i z pohledu komunikace se zákazníky, nastavení ‚multichannelu‘ atp. A chtěl bych se těšit i na další shopy – T.M. Lewin by nebyl?
Jan Penkala (Acomware)

Mám pocit, že do Hamleys se jezdí hlavně za zážitkem, právě z těch opačných konců republiky. Právě zážitek je velké lákadlo, a důvod, proč tam lidé jedou a přitom utratí peníze. Nějak nevidím důvod, nakupovat hračky přes net právě přes Hamleys, když je stejně můžu nakoupit na Alze a dalším milionu e-shopů.
Václav Loubek

 

4. Miliardář Siekel vytvořil vinařskou skupinu Vinifera

Logo nové skupiny Vinifera

Logo nové skupiny Vinifera

Vinařství Neoklas, Mutěnice, Šardice a společnost Víno Trade, které patří investiční skupině FPD Group slovenského miliardáře Antona Siekela, nově vytvořily vinařskou skupinu Vinifera. Cílem skupiny je přeskočit Němci vlastněný Bohemia Sekt a stát se tak jedničkou na českém trhu. Na akvizice skupina vyčlenila 200 milionů Kč, v brzké době plánuje koupit další, zatím nespecifikovaná vinařství na Moravě a na Slovensku. Podle  slov Jindřicha Robeka, jednatele vinařské skupiny Vinifera by skupina zároveň v letošním roce ráda expandovala na zahraniční trhy. 

Když se podaří positioning jednotlivých značek, a jejich odlišení, myslím, že by se mohlo podařit zaujmout spotřebitele. Ani jsem netušil, že ty firmy mají jednoho majitele, takže si stejně myslím, že změnu spotřebitel nijak nezaznamená. Pokud nevytvoří nějaký unifikovaný patok v rámci ‚optimalizace‘.
Václav Loubek

Spojování vinařství do větších celků je rozumný krok, protože dává lepší šanci pro průnik do retailu, ale i pro online prodej. Investoři mohou moravským vinařstvím významně pomoct. Současně však se rozvíjí dovoz vína z Evropy či zámoří, což je velmi silná konkurence. Proto věřím, že investice půjdou také do marketingu a budování značky.
Tomáš Hájek (Admez)

To zní skoro jako slovní úloha … ‚Spojí se moravské vinice Mutěnice, Šardice, Neoklas a ještě nějaká další. Kdy přeskočí Slovák Němce?‘ Vinice a víno jsou vždy lokální záležitost, jinak je to jen červené nebo bílé FMCG (G jako gunge). Jednotlivým vinicím a jejich vínům přeji šikovné sklepmistry, osobitost a chuť, a žádné ničivé mrazy.
Daniel Procházka (Ipsos)

Cíle jsou to pěkné, což o to. Pokud to pomůže podpořit rozvoj a modernizaci vinařství u nás a udržet některá menší vinařství, která by jinak zanikla, tak je to záslužný záměr. Hodně bude ale záležet na tom, jak se podaří udržet kvalitu a pestrost nabídky – aby nám z toho nevzniklo jen pár zaručených cuvée…
Barbora Krásná (Blue Events)

Vlastnit 1.000 hektarů vinic – to bude obrovský hráč, uvidíme zda prorazí i marketingově. Bohemka je na tom dost daleko a Vinifera pojede v zásadě od nuly.
Jan Penkala (Acomware)

5. Pizza Coloseum otevřela prodejnu Colonial Coloseum

Interiér prodejny Colonial Coloseum

Interiér prodejny Colonial Coloseum

Síť restaurací Pizza Coloseum se rozhodla vstoupit do maloobchodního sektoru a otevřela první prodejnu s italskými potravinami a nápoji. Pobočka, jejíž název zní Colonial Coloseum, se nachází u vstupu do restaurace Pizza Coloseum v Paláci Koruna na Václavském náměstí. „Rozhodli jsme se jít naproti trendu propojování retailu a gastronomie. Pobočka Colonial Coloseum Koruna je první z našeho konceptu, ne kterém vyzkoušíme, jestli má úspěch. Pokud vše půjde dobře, máme v plánu další čtyři lokality. Rozvíjet je budeme formou franšízy,“ sdělil Petr Olbrich, provozní ředitel sítě Pizza Coloseum, na konferenci Franchise Day

V nové prodejně Colonial Coloseum je možné koupit balené potraviny jako salámy, sýry, sušenky, nakládanou zeleninu, těstoviny, masa, omáčky, hotová jídla a saláty. Součástí sortimentu je i nabídka italských vín nebo octy a oleje. Součástí sortimentu jsou i bezlepkové potraviny.

Italské potraviny josu oblíbené, takže proč ne. Ale když vezmu všechny zprávy z tohoto týdne, tak je mi z toho nějak smutno. V podstatě tu čteme o tom, jak řetězce chtějí urvat co nejvíc byznysu i tam, kde mají fungovat spíš menší, třeba rodinné firmy.
Václav Loubek

Vypadá to na krok správným směrem. ‚Koloniál‘, to je to správné, tajuplné místo chutí, vůní, obalů, polic a paní v plášti, co zná všechno zboží, všechno má a vždy poradí, a je živá, žádné éčko na klikání. Tak, buona fortuna.
Daniel Procházka (Ipsos)

Propojování restaurací a prodejen je neodvratitelný pozitivní trend, který se diskutoval už na letošním Retail Summitu v sekci One Food. Jde o to nabídnout zákazníkovi to, co má rád, ale v různých formách. Jdou do toho obě strany – obchodníci zřizují restaurace nebo alespoň jídelní koutky, a naopak dobré restaurace začínají prodávat kvalitní suroviny a pochutiny, které do kuchyně nakupují, i polotovary a hotová jídla vlastní výroby. Šanci na úspěch mají ale jen ti, kteří dostatečně investovali do své značky a portfolia kvalitních produktů, takže zákazník může sázet na jistotu i v jiné formě oblíbeného jídla. Pizza Coloseum mezi takové značky rozhodně patří.
Barbora Krásná (Blue Events)

Ano, je to zcela logický krok. Lidé si prostě nechtějí jen věci kupovat, ale učit se a pracovat s nimi pracovat. Kamenný retail musí nabízet něco mnohem zajímavějšího a nového. Jen mám trochu strach, aby těch italských obchodů s potravinami nebylo až moc.
Petr Šimek (Wellen)

Propojování retailu a gastronomie je trend. Objevují se tak prodejny kvalitních potravin. Kromě velkých měst ale asi potenciál zatím nebude velký.
Tomáš Hájek (Admez)