V roce 2017 přibude v evropském regionu 4,5 milionu metrů čtverečních nových ploch a v roce 2018 2,3 milionu metrů čtverečních. Z 80 % se v Česku bude jednat o rozšiřování ploch obchodních center, letos je plánováno dokončit 57.000 metrů čtverečních. To je o 15.000 metrů čtverečních méně, než se původně předpokládalo. Důvodem je posun otevření obchodního domu Kika v Galerii Butovice na rok 2018. Z pohledu celé Evropy budou mít rozšířená nákupní centra na nových plochách čtvrtinový podíl. Tvrdí to studie Rozvoj evropských nákupních center poradenské firmy Cushman & Wakefield.
V Česku letos dojde k rozšíření u centra Igy České Budějovice, které provádí developerská skupina CPI, a také u Centra Chodov, které spadá pod francouzského developera Unibail-Rodamco. Jediné nově postavené obchodní centrum Central Jablonec v Jablonci nad Nisou bylo dokončené začátkem tohoto roku. „Rozšíření stávajících obchodních center pro developery dává smysl. Fáze přípravy projektů je kratší, řešení pro hromadnou dopravu jsou už k dispozici a lze se také opřít o stávající klientelu. Tím, že se jednotlivé projekty rozšíří, mohou přitáhnout více návštěvníků a stát se v regionálním měřítku významnými destinacemi, což se může projevit jako přínos pro konkrétní město i širší region,“ argumentuje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro středovýchodní Evropu v Cushman & Wakefield.
V Česku za rok 2016 přibylo 33.300 metrů čtverečních plochy nových obchodních center, konkrétně to byl v listopadu Aupark v Hradci Králové a v červenci Galerie Přerov. Celková plocha tuzemských nákupních center činí k začátku letošního roku 1,6 milionu metrů čtverečních. Podle studie dosahoval celkový objem prostor v evropských nákupních centrech na počátku letošního roku 159 milionů metrů čtverečních, z čehož 51 milionů metrů čtverečních připadá na středovýchodní Evropu. Celkově jde o meziroční nárůst o objemu 4,5 milionu metrů čtverečních. Navzdory zrušení některých projektů bylo nejaktivnějším evropským trhem Rusko.
Praha pod průměrem, centra se mohou rozvíjet
Na rozdíl od jiných hlavních měst řady zemí středovýchodního regionu, kde výrazná developerská aktivita v posledních deseti letech vedla k značnému nárůstu hustoty nákupních center, Praha, Bukurešť nebo Budapešť zůstávají pod regionálním průměrem a mohou se tak dále rozvíjet. Konkrétně Praha má podle studie hustotu plochy obchodních center 285 metrů čtverečních na 1.000 obyvatel, středoevropský průměr je 406 metrů čtverečních na 1.000 obyvatel.
Centrum Prahy čeká rozšíření prémiových nákupních ulic o nové obchodní plochy v rámci projektu Savarin o velikosti přibližně 35.000 metrů čtverečních nebo výstavby Květinového domu, oba projekty jsou v blízkosti Václavského náměstí. Potenciál má také Dejvice Center na Vítězném náměstí v Praze 6 a Palác Stromovka na Praze 7. „V poslední době pozorujeme, že developeři inklinují k výstavbě nebo zásadní rekonstrukci projektů na významných dopravních uzlech hromadné dopravy a revitalizaci menších obslužných obchodních center pro nejbližší komunitu,“ vysvětluje Kotrbáček.
Mimopražským příkladem projektu na hlavním dopravním uzlu je podle Cushman & Wakefield rekonstrukce a rozšíření brněnského obchodní domu Tesco, který se nachází v těsné blízkosti Galerie Vaňkovka a brněnského hlavního nádraží. Revitalizace čeká i centrum Plzně na území podél ulice Americká.
Miliarda v obchodních centrech
Od začátku tohoto roku investoři uzavřeli v Česku transakce v hodnotě téměř miliardy eur (tedy asi 26 miliard Kč). Majitele v Česku změnila obchodní centra Tesco Letňany, Olympie Brno, OC Nisa Liberec, Olympia Plzeň a Zlatý Anděl (poslední tři v rámci portfolia 11 obchodních center ve střední Evropě, které koupil developer CPI). „Poptávka po zavedených obchodních centrech je stále vysoká, avšak omezená nabídka těchto aktiv pravděpodobně donutí investory se poohlédnout i po jiných příležitostech, jakými jsou nákupní parky, projekty se smíšeným maloobchodním využitím nebo rekonstrukce méně atraktivních center,“ myslí si Alexander Rafajlovič, partner v investičním týmu Cushman & Wakefield.
Realitní retailové investice v Česku
Nemovitost | Prodávající | Kupující | Odhad ceny (v milionech eur) |
2017 (leden–duben) | |||
Olympia Brno | ECE/Rockspring | Deutsche Euroshop | 380+ |
Tesco Letňany | Tesco | CBRE Global Investors | 225+ |
Hopi portfolio supermarketů | Hopi (CZ) | Conseq (CZ) | 5+ |
Olympia Plzeň, Nisa Liberec a Zlatý Anděl | CBRE Global Investors | CPI (CZ) | nezveřejněno |
Futurum Ostrava | Pradera | Star Capital (CZ) | nezveřejněno |
Tesco Ostrava (supermarket) | Bainbridge | Star Capital (CZ | nezveřejněno |
Zdroj: JLL
Oproti tomu samotné investice do nákupních center za rok 2016 zaznamenaly po celé Evropě meziroční pokles. Ve střední a východní Evropě poklesly o více než 30 %. V Česku se proinvestovalo 432 milionů eur (cca 11 miliard Kč), což byl pokles oproti roku 2015 o 49 %. Mezi největší transakce patřily akvizice obchodních center Forum Ústí nad Labem, Forum Liberec, Galerie Harfa a OD Kotva.
Větší rozmanitost gastronomie je trendem
Při vzniku nových nebo rozšiřování starých nákupních center jejich majitelé nově berou více v potaz kvalitu food courtů a rozmanitost nabídky v nich. Cushman & Wakefield odhaduje, že z dosavadních 5 až 10 % podílu plochy food courtů bude do budoucna 10 až 15 %. V nově otevřené části Centra Chodov se například jí pouze z porcelánu a vedle klasických fast foodů typu KFC nebo McDonald’s stojí také fresh bary Ugo, Delmart, VeggGo nebo prémiovější gastronomie v restauraci Kobe. Proměnou nájemců má rovněž projít i food court v nákupním centru Quadrio na Národní třídě. Kromě gastronomie se majitelé center více zaměří na volnočasové aktivity a technologie.