Německý Lidl 15. června otevře v USA. Hershey’s radí, jak na obchod budoucnosti

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Lidl v půli června vtrhne do Ameriky

Německý maloobchodní řetězec Lidl minulý týden v USA slavnostně odhalil, že své první prodejny otevře letos k 15. červnu. Zároveň dal slib, že jeho produkty budou kombinovat kvalitu, pohodlí a hodnotu. Otevřeno má být letos 20 prodejen, není však jasné, které z nich otevřou hned 15. června. Dalších 80 prodejen je v plánu příští rok. Vstup Lidlu přinese na americký trh tlak mezi maloobchodníky. Místní trh se aktuálně potýká s nadkapacitou, zpomalováním tržeb kvůli deflaci nebo cenovou konkurencí, která ohrožuje zisky. Stejně jako v Česku, i v Americe má Lidl v plánu uvádět na trh mezinárodní produkty. Značka, pod kterou budou uváděny, se bude nazývat Preffered Selection. V nabídce mají být také exkluzivní vína s cenou pod 50 % ceny v ostatních supermarketech. Lidl minulý týden spustil americký facebookový, instagramový a twitterový účet. Kampaň bude spojena hashtagem #RethinkGrocery. Produkty, které bude Lidl prodávat, mají pocházet z 85 % od amerických dodavatelů. Informoval o tom server Supermarket News

Nejsme v tom sami, od 15. 6. 2017 bude Lidl drtit také americký trh. Fascinuje mě, že i zkušení američtí retaileři se bojí zejména agresivních cen (a podceňují to, že Lidl je daleko víc než jen nízké ceny). Na druhou stranu: jestliže v Evropě je Lidl se svojí nabídkou dostupného, demokratizovaného luxusu výjimečný, v USA bude mít v tomto směru daleko větší konkurenci. Američané umí přinést luxus masám.
Tomáš Krásný

Bosenské supermarkety Bingo v zisku 34 milionů eur

Bosenský supermarketový řetězec Bingo v uplynulém roce zvýšil svou ziskovost na 34 milionů eur (zhruba 900 milionů Kč), zatímco jeho hlavní konkurent, řetězec Konzum patřící chorvatskému Agrokoru, byl ve ztrátě 21 milionů eur (přes 550 milionů Kč). V posledních letech už Bingo několikrát zaznamenalo lepší hospodářské výsledky než Konzum. Bingo je známo vytrvale vysokými investicemi, ať už do výrobního procesu, nebo do projektů nákupních center. Tímto si Bingo podle serveru Retailystics vytvořilo pověst ochránce bosenského potravinářského průmyslu, ale také pověst hrdiny dobročinného ochránce místních komunit.

Zpráva ze země, která bohužel (k naší škodě) málokoho v české kotlině zajímá – z Bosny a Hercegoviny. Místní řetězec Bingo, podporující lokální výrobce, vítězí nad chorvatskými oligarchy z Agrokoru. Pro mě osobně je to jeden z ne tak nesmyslných scénářů naší budoucnosti: místní podnikatelé pány trhu, o který se přestali zajímat velké mezinárodní korporace, a kde velcí oligarchové neuspěli.
Tomáš Krásný

Alza.cz zavedla v Praze platbu měnou bitcoin

Automat Alzy pro platbu v bitcoinech

Automat Alzy pro platbu v bitcoinech

Český e-shop Alza.cz začal jako jednu z možných variant platidel měnu bitcoin. Bankomaty na bitcoiny v minulém týdnu Alza.cz nainstalovala v prodejnách v Praze a také v Bratislavě. Kromě toho je v plánu rozšířit tuto možnost platby po celé mezinárodní síti Alzy, tedy do Rakouska, Německa a do Velké Británie. Implementace platby byla umožněna pomocí platební brány BitcoinPay. O novince informoval kromě Retailku třeba web The Cointelegraph.

Na té zprávě mě nejvíce zaujalo, že se Alza.cz vypracovala do kategorie ‚evropského retailového gigantu‘. Z toho mám radost. Pokud jde o bitcoin, gigant ho asi má mít. Napadají mě v této souvislosti dvě věci: tak dlouho budou naši politici odmítat euro, až jim trh vnutí jinou společnou měnu – bitcoin, a to zcela bez kontroly. Druhá věc, která mi při slově bitcoin naskakuje v mysli, je darknet a všechny ty šedé a černé aktivity na internetu. Na to, jak nebezpečné téma to je, se o něm u nás strašně málo diskutuje.
Tomáš Krásný

Hershey’s představuje obchod budoucnosti

Maloobchodní sektor se v posledních letech potýká s mnoha problémy a všichni se snaží najít řešení, jak z nich ven. Klíčem je podle amerického výrobce cukrovinek Hershey’s stále větší sbližování tradičního retailu s digitálními technologiemi nebo hyperfokus na zákazníka. Obchod, který by všechny tyto prvky spojil, Hershey’s pojmenoval Medley. Výrobce cukrovinek dal na webu Supermarket News maloobchodníkům rady, které mají zlepšit jeho pozici. První z nich je zavedení služby click & collect (česky klikni & vyzvedni), se kterým souvisí i druhý bod – skříňky na objednané potraviny. Hershey’s dodává, že mohou být doplněny prodejními automaty. Zákazníci by podle firmy měli mít možnost ochutnat suroviny přímo v obchodě, aby se mohli rozhodnout, zda si výrobek koupí. Navrhují proto integraci kuchyně, která by pokrmy vařila ze surovin dostupných v prodejně. S kvalitní aplikací by se navíc produkty daly snadno přidat do nákupního koše. Součástí obchodu Medley má být také skupina expertů na zdravý životní styl nebo prvky virtuální reality, pomocí kterých může zákazník zjistit původ nakupovaného zboží a vše o daném místě nebo zemi.

Skvělé shrnutí toho, co dělat v dnešní době, kdy řada retailerů s hrůzou sleduje, kam se ten byznys pod tlakem internetové konkurence řítí. Dlužno dodat, že implementace jakékoliv varianty strategie podléhá potřebě důkladně znát své zákazníky a jejich novou nákupní cestu v dobách omnichannel retailu. Proto také děláme koncem léta specializovanou konferenci Retail in Detail/New Customer Journey (viz www.shopper21.cz).
Tomáš Krásný

Proti dehumanizaci maloobchodu

Před nedávnem proběhla v Paříži konference Paris Retail Week ve spolupráci s agenturou Havas Paris, blog eventu shrnul podstatné momenty celé akce. Podle odborníků, kteří v Paříži prezentovali, je v retailu čas na autentickou a lidskou zkušenost, kde převáží emoce. Ústředním tématem byl live retail – tedy sběr dat a informací o zákaznících s cílem chápat je jako jednotlivce a vytvářet jim tak nabídku na míru. Podle agentury Havas Paris nejvíc mění vztah zákazníka a značky v dnešní době ochota prodejců zapojit se více v řešení sociálních otázek, v přechodu od kognitivního k emočnímu přístupu nebo vstup nových modelů, které kombinují online a offline nakupování.

Při příležitosti konference se Havas zeptal Francouzů na nejvýraznější trendy. Vyšlo najevo, že 79 % dotázaných si myslí, že je povinností značek zakročit v řešení sociálních nebo enviromentálních problémů. Naopak jen 33 % si myslí, že by se měly firmy angažovat v politických otázkách. Dalších 72 % se bojí, že se maloobchod stane dehumanizovaný s příchodem digitálních technologií a umělé inteligence. Podle organizátorů je ale tato obava neopodstatněná, neboť prý digitalizace naopak pomáhá vytvářet v retailu humánní prostředí. 

O nástrahách digitalizace se u nás zase tak moc nepíše, takže záměrně upozorňuji na tento francouzský text. Když tak ale o tom přemýšlím, dehumanizace retailu už dávno proběhla – empatického a komunikativního hokynáře nahradili už dávno doplňovači regálů a otrávené pokladní v sámoškách. Pozitivní pohled na věc by mohl být, že neangažované a demotivované ‚podavače‘ nahradí robotické nástroje a vytvoří se prostor pro návrat nového člověka – takového hokynáře 4.0. Největší problém není digitalizace, ale člověk. Podaří se z demotivovaných zaměstnanců vytvořit ty komunikativní a empatické obchodníky staro-nového typu (nebo nám z nich vznikne obří negativní a demotivovaná 4. cenová skupina, na jejíž podporu zjevně sází část naší politické scény)?
Tomáš Krásný

Nejnovější