Coop ve Švýcarsku otevře síť pro vegetariány. Pád Agrokoru pocítí celý Balkán

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Maloobchodní síť Coop otevře nový vegetariánský řetězec

Švýcarská síť Coop otevře na konci května první novou prodejnu ve vegetariánském konceptu. Obchod má být pojmenován podle privátní řady vegetariánských výrobků firmy, která se nazývá Karma. Umístěn má být tento první obchod u vlakového nádraží v Zug. Kromě prodeje výrobků by měl obchod také nabídnout jídelní servis a servírovat například obědy. Sortiment nemá být zaměřen pouze na vegetariány, ale také na flexitariány. Flexitariáni jsou skupinou, která nekonzumuje jídla v jednom ze třech hlavních jídel během dne – ty k snídani, obědu nebo k večeři. Vegetariánské produkty nebudou vždy nezbytně označeny jako vegetariánské, Coop tím chce cílit i na vyznavače zdravého životního stylu a orientálních pokrmů. Pro zájemce jiného formátu convenience prodeje potravin otevře Coop nad novým obchodem Karma také Coop To Go. Informoval o tom server Retailytics.

Švýcarský Coop je zase napřed a startuje řetězec prodejen pro vegetariány a vegany. Má to hlubokou logiku – pokud nechcete participovat na zabíjení zvířat, není vám úplně dobře po těle, když při nákupu vašich veggie potravin musíte procházet okolo metráků mrtvých zvířat. Nejsem vegetarián, ale tenhle základní princip chápu. Stejně tak ale chápu, že takový řetězec má smysl otevřít v tak bohaté zemi, jako Švýcarsko, zatímco v zemi se zatím výrazně menším tržním potenciálem jako je Česko to asi pořád nedává finanční logiku. Takže malí nezávislí prodejci mají u nás ještě chvilku klid a nemusí se bát velkých konkurentů.
Tomáš Krásný

Když padne Agokor, pocítí to celá oblast Balkánu

Může zánik jednoho řetězce supermarketů způsobit recesi celé ekonomiky? Zdá se to velmi nepravděpodobné, přesto je to situace, které aktuálně čelí Chorvatsko. Největší státní firma Agrokor, která řetězce vlastní, je na pokraji hospodářského kolapsu, a pokud se opravdu rozpadne, pak následky pocítí celý Balkán. Když se velkým řetězcům nedařilo jinde ve světě, znát to bylo především na úbytku pracovních míst a dopad to mělo na hlavní nákupní třídy měst. Nicméně na rozdíl od obrovských ekonomiky jako je USA nebo Velká Británie, Chorvatsko má jen 4 miliony obyvatel a z toho 60.000 je přímo zaměstnaných v Agrokoru. Jednou ze základních retailových sítí, které Agrokor vlastní, je Konzum. Na něj je navázáno 2.500 dodavatelů, kteří v přepočtu zaměstnávají přes 150.000 lidí. Pro Chorvatsko se tedy při pádu Agrokoru podle ministra hospodářství Martina Dalice, jedná o systémové riziko. Výnosy Agrokoru činí aktuálně 15 % celého HDP země. Významné podíly má rovněž ve Slovinsku, v Bosně a Hercegovině, v Černé Hoře a v Srbsku. Problémem je, že má aktuálně Agrokor dluhy ve výši 6 miliard euro, způsobené zejména půjčkami na nákup svého slovinského konkurenta Mercator z roku 2014. Informovalo o tom BBC.

Národní centrály pro podporu turismu se zpravidla radují, když se jim podaří něco o jejich zemi protlačit do CNN či BBC. V Chorvatsku ale v tomto případě ze zájmu BBC radost zřejmě nemají – problémy chorvatských oligarchů už jsou tak velké, že se o nich píše i v době, kdy ‚východní‘ Evropa zase tak moc lidi ve vyspělých zemích nezajímá. Píše se ostatně i o nás, a taky nic moc. The Financial Times tvrdí, že od konce liberální demokracie nás dělí jedny volby (pro zájemce: jsou to ty podzimní parlamentní a článek se jmenuje Pražský Berlusconi…).
Tomáš Krásný

Alibaba finančně podpoří startup online prodeje potravin

Čínský e-commerce gigant Alibaba začne vést investiční kola s místním online supermarketovým startupem Ele.me, podpoří ho pravděpodobně 1 miliardou dolarů. Ele.me je jedním z největších hráčů v oblasti rozvozů potravin, s investiční pomocí Alibaby nabude hodnoty 6 miliard dolarů. Podle expertů se ze strany Alibaby jedná o krok, jak konkurovat online supermarketu Meituan Dianping, která vlastní Tencent Holdings. Pokud se investice dohodne, bude se jednat o letos zatím největší fundraising startupu v Číně. Informoval o tom server Bloomberg.

Zatímco někteří Evropané sní o tom, že se přiživí polykáním prachu z nové hedvábné stezky, Číňané pokračují v dobývání digitálního prostoru. Alibaba pumpuje miliardu dolarů do on-line prodeje potravin a globální válka dvou velkých áček, Alibaby a Amazonu, vstupuje do další fáze.
Tomáš Krásný

Zákazníci jsou připraveni na digitální revoluci v obchodě

Už jsou dávno pryč dny, kdy byly mobilní telefony používány pouze jako zařízení na telefonování. S rostoucím tempem technologií začaly mobilní zařízení stále více zasahovat do našeho života a obchodníci tomuto tempu museli svůj byznys přizpůsobit. Podle Tima Masona, autora textu na webu The Grocer a bývalého marketingového šéfa sítě Tesco, se ale obchodníci stále dostatečně nechopili příležitosti, kterou mobilní technologii umožňují. Mason aktuálně vede digitální agenturu Eagle Eye, která dělala průzkum o uživatelích digitálních technologií v instore prostředí obchodů. Vyšlo najevo, že 60 % zákazníků používá u nakupování telefon, hlavně lidé mezi 16 až 24 lety. Většina z nich (42 %) poslouchá hudbu a 37 % je na sociálních médiích. Pouze 17 % je v nějaké digitální interakci s retailerem a 15 % používá mobil k placení. Budou to tedy zejména mladí zákazníci, kteří vydláždí cestu směrem k přerodu maloobchodu ve více digitální prostředí. Je jen otázkou, než se toho úkolu ujme některý z progresivních obchodníků a nastolí nový způsob nakupování. 

Tim Mason, jeden z nejlépe hodnocených řečníků Retail Summitu 2017, to naplno řekl už v Praze: retaileři jsou v digitální transformaci a zejména v reakci na mobilmánii teprve na začátku. Teď to zopakoval v Londýně a přidal k tomu i důkladnou analýzu a vizionářské přesvědčení, že už brzo to nějaký inovativní retailer změní a nastartuje skutečnou revoluci. Zákazníci, zejména ti mladší, jsou připraveni a čekají s chytrými telefony v ruce, až to začne.
Tomáš Krásný

Prodejce elektroniky BestBuy měl úspěšné čtvrtletí

Poptávka po hracích a mobilních produktech amerického řetězce BestBuy posílila jeho tržby v prvním čtvrtletí čtvrtletí letošního roku. Experti odhadovali obrat ve výši 8,25 miliardy dolarů, nakonec se ale vyšplhal do výše 8,53 miliard dolarů. Prodeje narostly o 1,6 %, přestože se naopak očekával propad o 1,5 %. Ve druhém čtvrtletí BestBuy očekává srovnatelný růst podnikových tržeb v rozmezí od 1,5 % do 2,5 %. Informoval o tom server Chain Store Age.

V USA dochází k masivní vlně zavírání kamenných prodejen. Je to tak velké téma, že si toho dokonce všimla i česká mainstreamová média, která kvůli Kájínkovi jinak nemají čas sledovat takové prkotiny jako retail. Aby to ale zase nebylo tak černo-bílé, s radostí upozorňuji na tuhle aktuální zprávu. Tradiční (a tradičně chytrý a inovativní) řetězec BestBuy se drží, roste a zvládá výzvy digitální revoluce. Dobrá zpráva pro všechny, kdo věří v kvalitní, udržitelný maloobchod.
Tomáš Krásný