Jak se platí v e-shopech: online platby rostou, dobírka dál klesá

Růst online plateb a pokles dobírky je v online nákupu dlouhodobým trendem. Do letošních čísel se promítlo zavedení elektronické evidence tržeb (EET) pro e-shopy a maloobchodníky – podíl plateb kartou online tak meziročně vzrostl o 1 procentní bod, celkově je tak podíl online plateb 18 %. „I když se nejedná o dramatické číslo, faktem je, že některé e-shopy kvůli EET online platby rušily,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka. Podíly jednotlivých plateb napříč celým online trhem vycházejí každoročně z agregovaných dat srovnávacího portálu Heureka a dat největších online hráčů na trhu.

„Dobírka je stále nejvyužívanější platební metodou, a své místo si určitě udrží ještě dlouho. Kromě tohoto sledujeme v online další silný trend – například platbu kartou online, jejíž obliba opět meziročně vzrostla, aktuálně na 18 %,“ řekl Braverman. Dobírka stále silně figuruje při objednávkách na mobilu. Při nákupech přes klasický počítač (desktop) je oproti těm mobilním vidět větší obliba platby kartou online. „Při mobilních nákupech zákazníci stále bojují s předsudky, a bojí se čísla karet zadávat. V tom je zatím na mobilu dobírka nepřekonaná,“ myslí si šéf Heureky.

Kartou online nejčastěji knížky a jídlo

Nejčastěji platí zákazníci kartou na internetu v kategorii filmy, knihy hry nebo v segmentu s potravinami. „V těchto segmentech je kartou zaplacena průměrně každá pátá objednávka,“ doplňuje Braverman. Naopak nejméně, každá sedmá objednávka, je kartou placena například v kategorii Dům a zahrada.

Podle dat z průzkumu Heureky průměrně nejnižší hodnoty objednávek platí zákazníci při převzetí. „U zboží nižších hodnot zákazníci často nechtějí platit poštovné, které cenu navýší – proto si jej spíše přijdou vyzvednout,“ vysvětlil Tomáš Braverman. Pro ostatní platební metody platí, že v průměru je hodnota objednávky vyšší, a u všech metod je velmi podobná.

Meziroční srovnání platebních metod od roku 2013

 

2013

2014

2015

2016

2017

Dobírka

45 %

39 %

38 %

35 %

34 %

Platba při převzetí

27 %

29 %

29 %

28 %

30 %

Online platba kartou

7 %

9 %

13 %

17 %

18 %

Bankovní převod

12 %

10 %

9 %

9 %

8 %

Platební tlačítko (rychlý bankovní převod)

4 %

7 %

8 %

8 %

6 %

PayPal a Jiné

1 %

2 %

1 %

1 %

2 %

Splátky

4 %

4 %

2 %

2 %

2 %

Zdroj: agregovaná data Heureka.cz a přední české e-shopy

V platebním chování jsou čeští zákazníci však dlouhodobě poměrně konzervativní – pokud mají oblíbený způsob platby, využívají ho bez ohledu na to, jak vysoká je hodnota objednávky. „Dokládají to údaje o tom, jaký podíl mají jednotlivé platební metody na počtu objednávek, a jak to vypadá při pohledu podle objemu plateb. Čísla jsou velmi podobná, na prvním místě je opět dobírka, a po platbě při převzetí následuje platba kartou online,“ říká šéf Heureky. Změnit uživatelské chování podle něj může třeba redesign e-shopu nebo změna designu nákupního procesu, podporování určitých druhů platby nebo zpoplatnění těch, které e-shop nechce do budoucna podporovat.

Podíl jednotlivých plateb na českém internetu za rok 2017

Podíl jednotlivých plateb v českých e-shopech, rok 2017

Podle počtu objednávek (meziroční změna)

Podíl platebních metod na základě objemu

Dobírka

34 % (- 1 %)

35 %

Platba při převzetí

30 % (+ 2 %)

28 %

Online platba kartou

18 % (+ 1 %)

17 %

Bankovní převod

8 % (-1 %)

11 %

Platební tlačítko (rychlý bankovní převod)

6 % (- 2 %)

5 %

PayPal a Jiné

2 % (+ 1 %)

2 %

Splátky

2 % (0 %)

2 %

Zdroj: agregovaná data Heureka.cz a přední české e-shopy

Nejnovější