„Prodávat elektromobily je od Alzy chytré PR, otázku záručních servisů ale neřeší“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek. 

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.

1. Alza.cz bude skrze svůj e-shop prodávat elektromobily

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf v Alze

Největší český e-shop Alza.cz odstartuje v nejbližších týdnech internetový prodej elektromobilů. Jako upoutávku na tento koncept vystavuje nový Volkswagen e-Golf. Je k vidění v showroomu firmy v Holešovicích, a to do konce června. „Zájemce bude mít vybraný model v garáži do jednoho dne od zaplacení,“ slibuje Alza. Firma nyní dokončuje jednání s automobilkami, aby v následujících týdnech svým zákazníkům nabídla ucelenou řadu elektromobilů. Alza.cz se tím chce zasadit o větší prodej elektromobilů, na úkor vozů se spalovacím motorem.

Tak nevím, jak mi elektromobil přinese dron, ale zase je to krok dalším směrem, jen si říkám, kam půjdou ty další, jestli ty nápady nedošly.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Zrovna před chvílí na naší konferenci Ecommerce Forum mluvil Tomáš Havryluk o inovacích v Alze. Podpora a práce s inovacemi je v této firmě na vysoké úrovni, a proto je Alza o krok před konkurencí. Pokud jde o elektroauta, je to skvělý nápad, protože lze očekávat v nejbližších letech velký rozmach. Doufejme, že i pokles cen.
Tomáš Hájek (Admez)

Je to od Alzy samozřejmě spíš chytré PR – obraz firmy, která hledí hodně dopředu a podporuje ty správné trendy. Vystavení elektromobilu v showroomu je pro zákazníky atraktivní a může mít pozitivní dopad na jejich vnímání Alzy i ekologičtější dopravy. Příslib doručení do 24hodin po zaplacení napomáhá vnímat elektromobily jako běžnou součást našeho života.
Barbora Krásná (Blue Events)

Alze prostě PR jde. Tak nějak si myslím, že hodnota mediálního prostoru, který jednou fotkou získala, je mnohem větší, než případný zisk z prodeje elektromobilů…
Václav Loubek

Zajímavé, jak jeden obchod bude postupně prodávat úplně všechno.
Martin Boček

Alza.cz je mně svým přístupem k rozvoji podnikání a služeb pro zákazníky sympatická, obvykle sám na sobě vidím, že zamýšlené věci fungují a že za sebou mají nějakou myšlenku. I když si tam é-auto asi é-kupovat nebudu (tak mě napadlo, nebyl Vladimír Remek zvěstovatelem e-commerce?), jsem zvědavý, jak bude nabídka prezentována, komu, s jakými benefity, a mám předem dojem, že to bude dobře postavené. PS. Vůbec by mě nevadilo, pokud bychom se i v dalších oblastech pokusili přiblížit k Norsku (ne teda polární nocí).
Daniel Procházka (Ipsos)

Má Alza.cz šanci zlomit český distribuční trh s novými auty? V úzkém pohledu na elektro auta to smysl může dávat. Bude ale schopná Alza.cz dostát slibu: dodat auto do druhého dne, když přijde třeba 20 zájemců? A jsou tu další otázky – třeba servis záruční i pozáruční? Zatím to tak spíše vypadá na povedené PR, uvidíme, jaká bude realita.
Jan Penkala (Acomware)

2. PepsiCo přivádí na český trh značku křupek Cheetos

Tři nové druhy Cheetos se objeví od června v Česku

Tři nové druhy Cheetos se objeví od června v Česku

Výrobce nápojů a slaných pochutin PepsiCo uvádí na český trh značku slaných křupek Cheetos. Plánuje tím podpořit segment takzvaných extrudátů, tedy slaných pochutin vyráběných ze směsi těsta, která díky změně tlaku expanduje do požadované formy křupek. Dostupné budou v maloobchodní síti od června v příchutích arašídová, sýrová a kečupová. Cheetos v balení 43 g budou v prodeji za doporučenou prodejní cenu 15,90 Kč nebo ve větším balení 145 g za 29,90 Kč.

Nová konkurence v kategorii, která má svůj okruh zákazníků, jsem zvědavá, jak si Cheetos poradí s klasickými křupkami.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Zdá se, že reklamní branže získá další zakázky. Souboj křupek a brambůrek několika značek je na obzoru.
Tomáš Hájek (Admez)

A tady si troufám tvrdit, že lidi budou kupovat cokoliv, na čem uvidí Arašídové křupky. A ty má Intersnack a spoustu dalších menších výrobců. Asi ani mega masáží se spotřebitele nepodaří přesvědčit, že Cheetos = ty naše dobré české arašídové křupky.
Václav Loubek

Velké ambice velké značky mohou narazit na to, že slavné Cheetos bude asi muset představovat jako extrudovaný snack, což rozhodně nezní tak dobře jako KŘUPKY! Za sebe – když už bych si měla plácat žaludek něčím takovým, raději sáhnu po osvědčených českých arašídových křupkách než po amerických kečupových.
Barbora Krásná (Blue Events)

Upřímně se divím, proč se již dávno tato značka u nás neprodává. Né, že bych na tomto druhu pochutin ujížděl, ale občas si něco podobného k vínu na večer rád koupím. Na geparda se tedy těším.
Martin Boček

Oživení nabídky a možnost si vybrat spotřebitelé a nakupující vítají, takže je určitě dobře, že se Cheetos objeví. Ovšem, ti samí spotřebitele a nakupující se v mnoha případech chovají konzervativně, kupují svoje 1-2 výrobky a jsou zcela slepí k rozšířené nabídce. Obchodní úspěch bude záležet na schopnosti Cheetos ‚nechat se ochutnat‘ a umožnit spotřebiteli zažít chuť, ke které se bude chtít vracet. Podpora značky (povědomí, proč vlastně/percepce) bude samozřejmě důležitá, pomůže podpořit zájem ochutnat a budovat pozici na trhu.
Daniel Procházka (Ipsos)

3. Braník startuje koncept Výčepů, chce vrátit „nádražky“

Branický Výčep v Neratovicích

Branický Výčep v Neratovicích

Značka piva Braník, která patří do portfolia Pivovarů Staropramen, se snaží bojovat proti úpadku jednoduchých výčepů piva a startuje nový projekt nazvaný Branický Výčep. Koncept má navazovat na tradici klasických hospod v novějším a modernějším pojetí. První provozovna Branického Výčepu se otevírá v květnu letošního roku v Neratovicích. Interiér Výčepu z dílny Braníku je vybaven masivním výčepním stolem s prosvětleným logem Braník. Prostor pro hosty je koncipován „na stojáka”. Hlavním čepovaným pivem je Braník 11°. Co se týče jídla, Branické Výčepy nabídnou jednoduché občerstvení, jako je sekaná, párek, klobása, nakládaný hermelín, utopenec nebo obložené chlebíčky.

Kultura pití piva se posouvá nahoru nejen v Praze a hodnotím kladně, jen aby ‚na jedno‘ nebylo málo.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Chápu, že pivovary se snaží posilovat sítě, kam dodávají pivo. Osobně bych byl raději, kdyby vznikalo více hospod s širokou nabídkou piv různých značek.
Tomáš Hájek (Admez)

S aktuálně zavedeným zákazem kouření v restauracích je o to větší důvod k rozvoji formátů hospod, kde není důvod k vysedávání. Ve srovnání s Bernard barem na mě Branický výčep nepůsobí tak atraktivně…asi to bude tím Braníkem. Nicméně kdyby každá nádražka vypadala takhle pěkně a čistě, odpustila bych jí i ten Braník.
Barbora Krásná (Blue Events)

Spíš si myslím, že chtějí do hospod vrátit trochu jinou cílovou skupinu, řekněme o něco bonitnější než ta, co teď ve ‚čtyřkách‘ vysedává. On totiž vylitý alkoholik za a) nemá moc peněz a za b) dost odrazuje od návštěvy nádražky ty, co peníze mají.
Václav Loubek

Konceptu značkových hospod fandím, je to vždy určitá záruka kvality. Braník je low end značka, ale je dobré, že se snaží i tímto způsobem oslovit na úrovni svoji cílovou skupinu. Po zrušení kouření v restauračních zařízeních to i dává smysl, protože jinak by brzy z hezké provozovny byla dle zaměření na danou cílovku zakouřená knajpa.
Martin Boček

Určitě dobrý nápad, výčep je tradiční součást naší pivní kultury, koncept dobře pasuje ke značce.
Daniel Procházka (Ipsos)

Je vidět, že pivovary chtějí mít pod kontrolou podobu hospod, byť v tomto případě se neřeší to podstatné – kvalita piva. Nevím, jestli by mě takováto moderní ‚nádražka‘ bavila. Mluví se ale teprve o zkušební jedné hospodě, to je prostě strašně málo.
Jan Penkala (Acomware)

4. Startup Bezobalu v Praze otevře bezobalový supermarket

Během letošních letních prázdnin by měl se v Praze na Hradčanské otevřít první bezobalový supermarket v Česku o rozloze 127 metrů čtverečních. Za projektem stojí startup Bezobalu, který svůj projekt umístil na crowdfundingový portál Hithit.cz. Tam vybral na realizaci svého nápadu zhruba 1,2 milionu Kč, přestože limit byl stanoven na 900.000 Kč. Nová samoobsluha funguje na principu, že si do ní lidé přinesou vlastní nádoby, případně si zakoupí kartonové tašky. Obsluha jim pak do nich nandavá ovoce, zeleninu, luštěniny, hygienické prostředky a další produkty. První taková prodejna startupu Bezobalu už od předloňska stojí na Vinohradech, podle Petra Hanzela, ředitele Bezobalu, si na sebe bez problémů vydělá. Informoval o tom server iDNES.cz.

V době, kdy je všude samý obal a v oceánu už plave z obalů něco jako sedmý kontinent, hezký krok, byť opravdu velmi malý. Bohužel díky lokalitě pro malý okruh zákazníků.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Bez obalu říkám, že bezobalová samoobsluha si své zákazníky najde. Rozhodovat budou emoce a ekologické cítění. Myslím však, že klasický prodej tím ohrožen nebude.
Tomáš Hájek (Admez)

Prodej sypkých či tekutých potravin bez obalů je důležitým trendem, který by do budoucna mohl hodně ulevit naší planetě. Stávající způsoby prodeje bez obalu jsou ale velmi nepraktické, nehygienické, nákup je navíc zdlouhavý, je to tudíž spíše záležitost pro pár ekologických fandů. Aby došlo k radikální změně nákupního a spotřebního chování, bylo by zapotřebí prosadit úplně nový technologický postup, který by zasahoval už do výroby produktů a jejich logistiky. Na takovém způsobu průlomové změny pracuje společnost MiWa (Minimum Waste), jejíž zástupce koncept představí na zářijové konferenci Retail in Detail – New Customer Journey.
Barbora Krásná (Blue Events)

Jako člověk z polygrafie nedám na komunikační funkci obalu dopustit. Jasně, tady je komunikovaná právě ta bezobalovost. Ale tak nějak si myslím, že je to hlavně póza, reálný přínos k záchraně lidstva nevidím. Jasně, dá se protiargumentovat nebohýma rybičkama, co se v Tichém oceánu chytají do plastového odpadu, který tvoří především obaly.
Václav Loubek

Kdysi dávno, když začínal koncept Botanicus, tak se marketingoví ředitelé v drogistických mezinárodních společnostech, většinou cizinci, ptali, jak je možné, že jsou lidé ochotni platit za kus podivně vypadajícího ukrojeného mýdla s nejistou kvalitou mnohem více peněz, než-li za jejich značkové kvalitní produkty. A že jsou lidé dokonce ochotni jet několik desítek kilometrů se na tato mýdla dívat a většinou je (né vždy) také nakupovat. Pak si lidé navíc také tyto produkty doma vystavili a používali je pouze na sváteční úklid a to ještě s pocitem, že danou věc vlastně ničí.
Martin Boček

Prodej a nakupování bez zbytečných obalů je určitě smysluplný přístup, zejména u nákupu přímo od místního výrobce nebo pěstitele, kde máte důvěru k výrobci, výrobku, výrobnímu, distribučnímu a prodejnímu procesu, vše je takové přirozené. S překupnictvím bez obalů ve městě mám osobně trochu problém a budeme mě vrtat v hlavě, kolik lidí na tu špagetu už asi sahalo a kde vlastně byla, než na mě, nudistka jedna, vykoukla.
Daniel Procházka (Ipsos)

Podobně jako s nealko pivem F. H. Prager, beru to jako velmi úzko profilovou záležitost a osobně tomu moc nevěřím. Chodit nakupovat s 10 prázdnými krabičkami mi přijde poněkud nepraktické. A jít pro 1 věc taky.
Jan Penkala (Acomware)

5. K ciderům F. H. Prager přibudou ještě nealkoholická piva

Nová nealkoholická piva IPA, ALE a Staut

Nová nealkoholická piva IPA, ALE a Staut

Cyril Holub a Ondřej Frunc, majitelé značky ciderů F. H. Prager, na trh uvádějí nealkoholickou variantu svých chmelených piv typu Ale, IPA a Stout. Novou značku piva bez alkoholu pojmenovali Illegal Brewery, do budoucna v jejím rámci chtějí prorazit i s colou a tonikem. Ve velkoobchodní síti mají nealkoholická piva o objemu 0,33 litru stát 22 Kč, v maloobchodní 29 Kč. Značky Illegal Brewery a F. H. Prager mají fungovat odděleně. „Vnímáme pivo, colu a tonik jako modernější produkty, než jsou naše mošty a cidery,“ vysvětlují majitelé. 

Zajímavý krok jak se se odlišit v široké nabídce, hlavně v době, kdy je zákazník ochoten koupit leccos.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Vypadá to hezky, chutná to skvěle, ještě to pořádně protlačit na trh. Fandím jim!
Tomáš Hájek (Admez)

Nemyslím, že kvalita a šíře stávající nabídky nealkoholických piv by byla tak špatná, speciálně Birell odvedl v tomto segmentu lví práci. Počin Illegal Brewery je zajímavý spíš designem výrobků, snahou o návrat k lokální řemeslnosti, na což někteří spotřebitelé hlavně v Praze slyší. Jde jen o to, nakolik se firmě zadaří se dostat do nějaké podstatnější distribuční sítě než je těch pár barů, kde se zatím prodává jejich cider.
Barbora Krásná (Blue Events)

Já si hlavně myslím, že spojení takových mainstreamových produktů, jako je nealko pivo nebo tonic, s takovou unikátní image, za cenu té mainstreamové konkurence, je fakt super počin. Skvělá protiváha ‚europroduktů‘.
Václav Loubek

Velmi rád vyzkouším, občas se nealko pivo alternativa velmi hodí.
Martin Boček

Řemeslná piva v malém rozsahu, to zní jako návrat ke kořenům a smysluplnosti, hurá. Ovšem, jak je vidět na krycím jménu ‚illegal nealko ale‘, ten marketynk se tam, potvora, zase vetřel.
Daniel Procházka (Ipsos)

Úplně si nemyslím, že se současná nealko piva nedají pít, tohle vnímám jako dobrou alternativu, avšak s velmi omezeným dopadem na trh.
Jan Penkala (Acomware)

Nejnovější