Amazon se pustí do vlastní drogerie. Rewe testuje nový formát obchodů

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Amazon plánuje vlastní řadu hygienických potřeb

Drogerie by mohly být jedním ze (zatím) posledních evropských cílů, které chce e-commerce prodejce Amazon dobýt. V plánu je prý zavedení privátní značky hygienických prostředků na začátku příštího roku. Ta by zahrnovala například pleny a stravu pro malé děti, další zejména papírové potřeby pro úklid domácnosti nebo také potřeby pro osobní hygienu. Ve stejným moment, kdy Amazon pracuje na vývoji vlastní značky, také domlouvá podmínky dodání do evropských řetězců. V jeho hledáčku jsou prý hlavně drogerie Rossmann nebo prodejny Aldi. Další zdroj serveru LZ Retailytics  uvedl, že se Amazon prý dokonce poohlíží po lékárenském průmyslu s úmyslem vyrábět léky na předpis. 

A máme tu další systematický pokus Amazonu o dobytí retailové pevnosti. Tentokráte je útok veden hlavním směrem, v drogistických kategoriích. Amazon spoléhá na vlastní privátní značku, jeho kamenní soupeři se ale předem nevzdávají – zejména specializované drogistické řetězce jako dm či Rossmann totiž svým zákazníkům (a hlavně zákaznicím) skvěle rozumí a umí jim dodat to, co chtějí. A to včetně možnosti nákupu online, která je právě systematicky budována.
Tomáš Krásný

Arabští retaileři zažijí tlak kvůli nárůstu prodejních ploch

Tlak na retailery z Arabských emirátů do budoucna poroste, ke stávajícím 3 milionům metrů čtverečních obchodních center má přibýt dalších 900.000 metrů čtverečních. Tamní obchodníci, kteří si dosud užívali pravidelný dvouciferný růst obchodu mezi 10 až 15 %, si budou díky přeplněnosti trhu a rostoucí konkurenci ze strany e-commerce muset zvyknout na jednociferná čísla růstu. Uvádí to studie realitně-poradenské firmy Knight Frank, zveřejněná na webu The National. Kromě zmíněných faktorů růst maloobchodního trhu také podle Knight Frank zpomalí nejistá důvěra spotřebitelů. V zemi se očekává vstup dalších značek, co prý vytvoří tlak na celkovou míru obsazenosti nákupních center. Experti z Knight Frank tak předpokládají, že se luxusní oděvní značky jako Prada ale i řetězce typu H & M přesunou do jiných prodejních formátů, kde nebudou tolik závislí na instore tržbách. 

Teď v období poptávkové konjunktury se o tom mluví trochu méně, ale je dostatečně známo, že český trh je z hlediska maloobchodních kapacit (včetně obchodních center) silně přeinvestován. Těm z nás, kterým dělá dobře, že sousedovi chcípá koza, asi přijde vhod zpráva z Dubaje. Na místní realitní trh se vrhli, obdobně jako kdysi u nás, investoři a bez přílišného rozmyslu zaplavují trh novými obchodními centry. Zajímavé je, že Dubaj se prezentuje jako smart city, ale tahle nekontrolovaná exploze nabídky probíhá velmi podobně jako onehdá v našich ‚nechytrých‘ městech.
Tomáš Krásný

Skupina Rewe v Německu testuje nový formát obchodů

Německá maloobchodní skupina Rewe, která v Česku vlastní například řetězec Billa, představila ve své rodné zemi sedm pilotních prodejen nazvaných Rewe 2020. Umístěny jsou v rozdílných oblastech od center měst, po rezidenční čtvrti, a všechny se nacházejí v blízkosti hranic Švýcarska. V plánuje postupně doplňovat nový typ prodejen o různé prvky, které budou odpovídat poptávce daného umístění. Mají v nich být sushi bary, kavárny, pražírny kávy, prodejny tabáku a speciální bistra. Ke klasických masným pultům navíc přibude nový typ řeznictví, prodejny ryb nebo prodejny sýrů. Finální podoba nového konceptu bude oznámena na konci roku 2018, tedy poté, co Rewe údajně nasbírá poznatky o vhodnosti formátu z odlišných regionů. Zprávu přinesl web LZ Retailytics

Nepochybně zajímavý projekt, nastartovaný odcházejícím šéfem Caparrosem, jedním ze skutečných vizionářů evropského obchodu. Zajímavé je, jak tento německý řetězec využívá know-how i nápady řady expertů z různých zemí a snaží se tak dostat koncept supermarketu na kvalitativně novou úroveň. Nám v této fázi nezbývá než čekat, až ta krása k nám dorazí prostřednictvím dceřiných společností skupiny Rewe v Česku.
Tomáš Krásný

 

Italská Pam Panorama má nový formát Metro Pam

Italská maloobchodní skupina Pam Panorama zavedla nový prodejní formát, který se hodí ke stanicím metra. První obchod nazvaný Metro Pam otevřel ve městě Vincenza a jeho sortiment je zaměřený zejména na nejnovější trendy v potravinách. Prodávají se tam hlavně organické nebo veganské produkty, výrobky s certifikovaným původem a několik řad produktů uzpůsobených na mnohé intolerance. Nový prodejní formát také prodává několik řad privátních značek, jako jsou běžné výrobky Pam Panorama, hotová jídla Fresche Bonta nebo vyšší gastronomie pod značkou Tesori. Aby skupina zabránila plýtvání potravin, všechny výrobky blížící se ke konci datu spotřeby prodává se slevou 50 %. Informoval o tom server European Supermarket Magazine.

Italové si umí jídlo užít, takže když přijdou s něčím novým v potravinářském retailu, hned mne to zaujme. Doporučuji to tedy pozornosti i ostatním čtenářům. PS: Naši vládu bohužel zaujala jen italská legislativa, podle které lze pokutovat zákazníky, když si nevezmou za nákup účtenku. Máme fakt skvělou schopnost vybrat si to nejlepší.
Tomáš Krásný

Značky Unileveru patří mezi nejprodávanější na světě

Globální výrobce potravin i drogistického zboží Unilever je podle reportu Brand Footprint, vytvořeného výzkumnou agenturou Kantar Worldpanel, firmou, jejíž značky kupuje nejvíce lidí po celém světě. Ve svém článku se o tom zmínil European Supermarket Magazine. Report Brand Footprint obecně měřil nejčastěji kupované značky v miliardě domácností ve 39 státech světa. Unilever měl v první padesátce značek 13 svých, mezi nejznámější patří například Knorr, Dove, Lux nebo Sunlight. Sám Unilever tvrdí, že nejrychleji rostou a prodávají se jeho značky, které zahrnují řady výrobků z trvale udržitelných materiálů nebo ekologicky nezávadné. 

Být v čele žebříčku, sestaveného renomovanou výzkumnou agenturou, bývá zpravidla důvod k oslavě. V tomhle případě ale fakt nevím – co je moc, to je moc a nějak efektivně uřídit takový vele-houf značek je úkol vskutku nadlidský. Ale třeba se mýlím a rád se nechám poučit na zářijové konferenci Brand Management 2017 (www.brandevent.cz).
Tomáš Krásný

Nejnovější