Češi a sportovní zboží: nejznámější je Sportisimo, cenou vládne Decathlon

Přehled výzkumu v kostce

Přehled výzkumu v kostce

Sportovní potřeby někdy zamíří nakoupit 86 % z české internetové populace, tedy spotřebitelů nad 15 let. Z toho 68 % zákazníků míří hlavně do kamenných prodejen, internet je variantou nákupu pro 18 % spotřebitelů. To jsou závěry výzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Retailek.

Z kamenných i online prodejen zná nejvíce lidí síť Sportisimo (73 %), Decathlon a Hervis si spontánně vybaví 25 % a třetí příčka patří prodejnám A3 Sport (23 %). Intersport se vybavil 19 % respondentů, prodejny Adidas zná 14 % lidí a Nike 11 %. Českou značku sportovního zboží Alpine Pro spontánně vyjmenuje 6 % spotřebitelů. Následuje Hudy Sport (6,7 %) a Husky (2,5 %). Pokud budeme brát e-shopy samostatně, pak si mezi spotřebiteli ve spontánní znalosti nejlépe stojí Altisport.cz, který zná 6,6 % dotázaných. Další je Insportline.cz, ten si vybaví 3,6 % spotřebitelů a Bezvasport.cz (2,6 %). 

Téměř 40 % respondentů odpovědělo, že spontánně zná a nakupuje zboží jinde než v sítích se sportovními potřebami. Nutno vzít v potaz, že sportovní vybavení nabízejí často i jiné maloobchodní řetězce, například Lidl má značku Crivit a Kik značku Ergee.

Ukázal to průzkum, který pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Nejčastěji za nákupy sportovního vybavení míří čeští spotřebitelé do prodejní sítě Sportisima (47 %), Decathlonu (12 %) a do A3 Sportu (8 %). Nejvíce spotřebitelé pořizují v obchodech se sportovním zbožím sportovní obuv (64 %), sportovní oblečení (61 %), módní obuv (49 %) a sportovní potřeby (43 %). V případě žen je nejčastěji zakoupeným sortimentem sportovní oblečení a módní obuv, muži raději pořizují sportovní potřeby. 

Více než polovina dotázaných (56 %), kteří alespoň někdy nakupují sportovní zboží, upřednostňuje nákup sportovních potřeb ve velkých řetězcích. Nákup na internetu preferuje 12 % dotázaných a stejný podíl spotřebitelů upřednostňuje nákup v malých specializovaných obchodech. Nákup sportovního zboží ve velkých řetězcích preferují ženy a dotázaní se základním a středoškolským vzděláním. Muži raději pořizují sportovní zboží ve specializovaných obchodech.

Nejvíce nakupují Češi sportovní zboží na jaře

Většina českých spotřebitelů (89 %) jde do obchodů se sportovním zbožím nakupovat v případě, že shání konkrétní věc. Další třetina (35 %) obvykle nakupuje sportovní zboží v posezónních výprodejích, čistě spontánně, bez předchozího rozmyslu chodí nakupovat 25 % dotázaných. Na slevy míří zejména ženy a vysokoškolsky vzdělaní lidé, středoškolsky vzdělaní naopak nakupují spíše když jdou okolo a něco v prodejně je zaujme.

Alespoň občas nakupuje oblečení nebo sportovní potřeby jen pro vlastní potřebu 91 % zákazníků, 45 % dotázaných pořizuje vybavení pro své partnery a 46 % nakupuje pro své děti. Muži v tomto případě nakupují hlavně pro vlastní potřebu, ženy spíše pro děti a pro partnery. Většina lidí (78 %) si jde do kamenné prodejny vyzkoušet zboží a pokud jim vyhovuje, rovnou si jej koupí. Pouze 12 % respondentů se pokusí vyzkoušené zboží sehnat v jiných kamenných prodejnách za lepší cenu a 8 % respondentů si zboží vyzkouší v kamenných prodejnách a poté nákup uskuteční na internetu.

Více než třetina dotázaných (35 %) nakupuje v obchodech se sportovním zbožím častěji v nějakém období v roce, zejména dotázaní mladší 34 let a středoškolsky vzdělaní respondenti. Konkrétně nejčastěji nakupují respondenti v prodejnách sportovního zboží na jaře (46 %). Necelá třetina spotřebitelů pak častěji nakupuje sportovní potřeby v létě. Průměrně utratí Češi v obchodech se sportovním zbožím 1.453 Kč. Více peněz utratí za sport muži, spotřebitelé vyššího věku a středoškolsky vzdělaní.

Jak sportovní potřeby hodnotí česká internetová populace

Pro respondenty, kteří alespoň někdy nakupují v obchodech se sportovním zbožím, je nejdůležitějším parametrem pro výběr obchodu se sportovním zbožím k nákupu cena. Další klíčové parametry pro dotázané jsou kvalita sortimentu, šíře sortimentu a dostupnost v okolí. Na druhou stranu nejméně důležitým kritériem podle respondentů je věrnostní program.

Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny obchody se sportovním zbožím, které zná méně než 100 respondentů. U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba. 

Šířka nabídky

  1. Sportisimo
  2. Decathlon
  3. Intersport

Kvalita sortimentu

  1. Salomon
  2. North Face
  3. Columbia

Přehlednost/uspořádání obchodu

  1. Decathlon
  2. Sportisimo
  3. Alpine Pro

Cena

  1. Decathlon
  2. Sportisimo
  3. Intersport

Značka/dobré jméno

  1. Adidas
  2. Nike
  3. Salomon

Dostupnost v okolí

  1. Sportisimo
  2. A3 Sport
  3. Intersport

Ochota personálu

  1. Sportisimo
  2. Alpine Pro
  3. Decathlon

Odbornost personálu

  1. Rock Point
  2. Husky
  3. Alpine Pro

Věrnostní program

  1. Sportisimo
  2. Decathlon
  3. Alpine Pro

Otevírací doba

  1. Sportisimo
  2. Decathlon
  3. Intersport

Skóre jednotlivých obchodů

Skóre jednotlivých obchodů

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 9. května do 16. května 2017 na vzorku 519 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.