Sportovní potřeby někdy zamíří nakoupit 86 % z české internetové populace, tedy spotřebitelů nad 15 let. Z toho 68 % zákazníků míří hlavně do kamenných prodejen, internet je variantou nákupu pro 18 % spotřebitelů. To jsou závěry výzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Retailek.
Z kamenných i online prodejen zná nejvíce lidí síť Sportisimo (73 %), Decathlon a Hervis si spontánně vybaví 25 % a třetí příčka patří prodejnám A3 Sport (23 %). Intersport se vybavil 19 % respondentů, prodejny Adidas zná 14 % lidí a Nike 11 %. Českou značku sportovního zboží Alpine Pro spontánně vyjmenuje 6 % spotřebitelů. Následuje Hudy Sport (6,7 %) a Husky (2,5 %). Pokud budeme brát e-shopy samostatně, pak si mezi spotřebiteli ve spontánní znalosti nejlépe stojí Altisport.cz, který zná 6,6 % dotázaných. Další je Insportline.cz, ten si vybaví 3,6 % spotřebitelů a Bezvasport.cz (2,6 %).
Téměř 40 % respondentů odpovědělo, že spontánně zná a nakupuje zboží jinde než v sítích se sportovními potřebami. Nutno vzít v potaz, že sportovní vybavení nabízejí často i jiné maloobchodní řetězce, například Lidl má značku Crivit a Kik značku Ergee.
Ukázal to průzkum, který pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Nejčastěji za nákupy sportovního vybavení míří čeští spotřebitelé do prodejní sítě Sportisima (47 %), Decathlonu (12 %) a do A3 Sportu (8 %). Nejvíce spotřebitelé pořizují v obchodech se sportovním zbožím sportovní obuv (64 %), sportovní oblečení (61 %), módní obuv (49 %) a sportovní potřeby (43 %). V případě žen je nejčastěji zakoupeným sortimentem sportovní oblečení a módní obuv, muži raději pořizují sportovní potřeby.
Více než polovina dotázaných (56 %), kteří alespoň někdy nakupují sportovní zboží, upřednostňuje nákup sportovních potřeb ve velkých řetězcích. Nákup na internetu preferuje 12 % dotázaných a stejný podíl spotřebitelů upřednostňuje nákup v malých specializovaných obchodech. Nákup sportovního zboží ve velkých řetězcích preferují ženy a dotázaní se základním a středoškolským vzděláním. Muži raději pořizují sportovní zboží ve specializovaných obchodech.
Nejvíce nakupují Češi sportovní zboží na jaře
Většina českých spotřebitelů (89 %) jde do obchodů se sportovním zbožím nakupovat v případě, že shání konkrétní věc. Další třetina (35 %) obvykle nakupuje sportovní zboží v posezónních výprodejích, čistě spontánně, bez předchozího rozmyslu chodí nakupovat 25 % dotázaných. Na slevy míří zejména ženy a vysokoškolsky vzdělaní lidé, středoškolsky vzdělaní naopak nakupují spíše když jdou okolo a něco v prodejně je zaujme.
Alespoň občas nakupuje oblečení nebo sportovní potřeby jen pro vlastní potřebu 91 % zákazníků, 45 % dotázaných pořizuje vybavení pro své partnery a 46 % nakupuje pro své děti. Muži v tomto případě nakupují hlavně pro vlastní potřebu, ženy spíše pro děti a pro partnery. Většina lidí (78 %) si jde do kamenné prodejny vyzkoušet zboží a pokud jim vyhovuje, rovnou si jej koupí. Pouze 12 % respondentů se pokusí vyzkoušené zboží sehnat v jiných kamenných prodejnách za lepší cenu a 8 % respondentů si zboží vyzkouší v kamenných prodejnách a poté nákup uskuteční na internetu.
Více než třetina dotázaných (35 %) nakupuje v obchodech se sportovním zbožím častěji v nějakém období v roce, zejména dotázaní mladší 34 let a středoškolsky vzdělaní respondenti. Konkrétně nejčastěji nakupují respondenti v prodejnách sportovního zboží na jaře (46 %). Necelá třetina spotřebitelů pak častěji nakupuje sportovní potřeby v létě. Průměrně utratí Češi v obchodech se sportovním zbožím 1.453 Kč. Více peněz utratí za sport muži, spotřebitelé vyššího věku a středoškolsky vzdělaní.
Jak sportovní potřeby hodnotí česká internetová populace
Pro respondenty, kteří alespoň někdy nakupují v obchodech se sportovním zbožím, je nejdůležitějším parametrem pro výběr obchodu se sportovním zbožím k nákupu cena. Další klíčové parametry pro dotázané jsou kvalita sortimentu, šíře sortimentu a dostupnost v okolí. Na druhou stranu nejméně důležitým kritériem podle respondentů je věrnostní program.
Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny obchody se sportovním zbožím, které zná méně než 100 respondentů. U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba.
Šířka nabídky
- Sportisimo
- Decathlon
- Intersport
Kvalita sortimentu
- Salomon
- North Face
- Columbia
Přehlednost/uspořádání obchodu
- Decathlon
- Sportisimo
- Alpine Pro
Cena
- Decathlon
- Sportisimo
- Intersport
Značka/dobré jméno
- Adidas
- Nike
- Salomon
Dostupnost v okolí
- Sportisimo
- A3 Sport
- Intersport
Ochota personálu
- Sportisimo
- Alpine Pro
- Decathlon
Odbornost personálu
- Rock Point
- Husky
- Alpine Pro
Věrnostní program
- Sportisimo
- Decathlon
- Alpine Pro
Otevírací doba
- Sportisimo
- Decathlon
- Intersport
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 9. května do 16. května 2017 na vzorku 519 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.