Gastronomie táhne obraty obchodních center. Návštěvnost loni rostla o 3 %

Nájemné v obchodních centrech v Česku se meziročně poprvé po pěti letech zvýšilo o 0,5 %, průměrný obrat center se pak zvedl o 7,7 %, a to už druhý rok po sobě. Neobsazenost obchodní center meziročně klesla na 4,7 %. To jsou výsledky posledního průzkumu Shopping Centre Index provedeného realitně-poradenskou firmou CBRE. Průzkum se zaměřil na 16 regionálních nákupních center v 11 krajích, Praha nebyla předmětem průzkumu. Studie zahrnuje přibližně 420.000 metrů čtverečních pronajímatelných ploch, kde působí asi 1.500 maloobchodníků.

„Obraty rostly u všech sektorů. Většina sektorů zaznamenala růst ve stejné výši jako je průměrný obrat indexu, jejich nárůst se pohybuje meziročně mezi 7 % a 9 %. Nejdynamičtějším sektorem byla gastronomie, u které rostly obraty dokonce dvojciferným číslem, a to meziročně o 15,4 %. Tento nárůst byl způsoben především výsledky provozovateli rychlého občerstvení a restaurací. Gastronomie je dynamický sektor, který se významně rozvíjí na celosvětové úrovni. Je to sektor, který momentálně zaznamenává malou revoluci v hlavním městě v Praze,“ řekla Katarina Brydone, vedoucí oddělení Retail v CBRE.

Bryndone také uvedla, že vlastníci center zásadně navyšují plochy food courtů a na trh vstupují nové koncepty, ať už zaměřené na zdravý životní styl nebo na zážitek z jídla. Příkladem může být Centrum Chodov, kde se vedle klasických fast foodů letos v březnu objevily novější koncepty jako Fruitisimo, Vegg-Go, Ugo, BistrRaw nebo Spicy Mama. Samotné Centrum Chodov se k umocnění lepší gastronomické atmosféry zavázalo servírovat jídlo jen na porcelánovém nádobí.

Nově otevřená zóna Grand Kitchen v Centru Chodov

Nově otevřená zóna Grand Kitchen v Centru Chodov

Stejné závěry potvrdila i studie realitně-poradenské firmy Cushman & Wakefield z letošního dubna. Podle ní roste plocha gastronomických prostor nákupních center každý rok o 5 až 10 %, do budoucna poroste podíl až na 15 %. Například centrum Quadrio k prvnímu dubnu uzavřelo celé jídelní patro a chystá se ho otevřít na větší ploše na konci letošního léta. Otevře se v něm například na českém trhu zcela nový koncept italské restaurace Vapiano. Kromě restaurací podle studie více zaplňují plochy obchodních center i prodejny zdravějších a kvalitnějších potravin typu Delmart nebo Sklizeno. 

Hlavní pronájmy v centrech patří retailerům s módou

Rozložení nájemní plochy obchodních center v Česku. Zdroj: CBRE

Rozložení nájemní plochy obchodních center v Česku. Zdroj: CBRE

V pronájmech maloobchodních jednotek jednoznačně dominuje móda s 37 %. Speciální maloobchod pokrývá 15 %, z toho zdraví & krása tvoří 40 %. Třetím největším sektorem je sport s 13 %. Móda a speciální maloobchod mají největší počet jednotek, dohromady 42 %, následovaných službami. Nejdynamičtější z jednotlivých sektorů v počtu jednotek jsou potřeby a vybavení pro domácnost a nábytek, který vzrostl téměř o 21 % meziročně. V sektorech gastronomie a sport je nárůst počtu jednotek o 5 % meziročně.

Návštěvnost obchodních center za loňský rok. Zdroj: CBRE

Návštěvnost obchodních center za loňský rok. Zdroj: CBRE

Co se týká návštěvnosti, meziročně se zvýšila o 3,3 %. Prosinec nadále zůstává nejsilnějším měsícem v návštěvnosti obchodních center s 10,5 % z celkového počtu návštěv. Průměrná návštěvnost obchodního centra byl v tomto měsíci 450.000 návštěvníků. Prosinec je také jediným měsícem, který zároveň vykazuje meziroční pokles o 0,8 %. Ten byl způsoben omezením obchodování na státní svátky. Ostatní měsíce meziročně rostly o 2 % až 8 %.

Nejnovější