Ikea ve svých restauracích zavádí váhy, které mají zamezit plýtvání jídlem

Ikea chce zamezit plýtvání jídlem

Ikea chce zamezit plýtvání jídlem

Švédský nábytkářský řetězec Ikea nově do svých restauračních zařízení zavádí systém měření jídla, které by se jinak vyhodilo. Je to další z kroků iniciativy Food is Precious, kterou Ikea spustila loni a v rámci které se zavázala do roku 2020 zmírnit plýtvání jídlem ve vlastním provozu o 50 %. Nový optimalizační systém se jako první objevil v obchodním domě na Černém Mostě. Celkově ho zatím implementovalo 84 (tedy 20 %) prodejen Ikea na celém světě a došlo tak k úspoře 176.000 porcí jídla. Chytrá řešení proti plýtvání potravinami dodávají obchodním domům Ikea firmy LeanPath a Winnow

Nová technologie funguje na bázi chytrého optimalizačního řešení a slouží zaměstnancům Ikey k tomu, aby v restauracích, bistrech a prodejnách švédských specialit plýtvání jídlem měřili a evidovali. Chytré optimalizační řešení se skládá z dotykové obrazovky spojené s plošinovou váhou, na níž stojí nádoba na odpad, aby se množství potravinářského odpadu dalo zjistit. Získané údaje mají pomoci vtyvořit představu, proč se plýtvá konkrétním typem potravin a poté najít řešení, jak plýtvání zamezit.

„První výsledky iniciativy Food is Precious jsou velmi povzbudivé. Díky aktivní účasti zaměstnanců a systému měření objemu odpadu jsme už nyní, po několika měsících, svědky až 30% snížení množství vyplýtvaného jídla. Vývoj pečlivě sleduji a doufám, že může být výzvou pro ostatní, aby také začali uvažovat o jídle jako cenném bohatství, říká Michael La Cour, ředitel Ikea Food ServicesChytré váhy na měření plýtvání potravinového odpadu zavádí Ikea postupně od loňského prosince. Objem potravinářského odpadu se aktuálně díky novému systému vah snížil o 79.200 kg, což odpovídá uspořeným 341.000 kg oxidu uhličitého.

V roce 2018 na systém přejdou domy Ikea v Česku

V Česku jsme zavedli opatření proti plýtvání potravinami v obchodním domě Ikea Černý Most. Ikea je společnost, které záleží na lidech a naší planetě a chceme jít cestou zodpovědného podnikání. Neustále proto pracujeme na tom, aby množství odpadu z jídla bylo co nejnižší. Zavedení této inciativy je jedním z dalších kroků, který nám pomůže identifikovat oblasti, kde je prostor jeho množství ještě více snížit,“ uvedl Gergely Miskolczi, manažer Ikea Food Česko, Maďarsko a Slovensko. „Začátkem roku 2018 plánujeme program zavést i do zbývajících třech obchodních domů Ikea v Česku,doplnil Miskolczi. 

Restaurační zařízení Ikea na celém světě navštíví za rok v přepočtu 650 milionu lidí, v Česku to loni bylo 2,5 milionu zákazníků. Podíl prodaných potravin na celkových tržbách byl loni v Česku 8 %, tedy asi půl miliardy Kč. Celkové tržby Ikea v Česku přitom loni vyšplhaly na 9,3 miliardy Kč. Celosvětově vzrostl ve finančním roce 2016 celkový obrat Ikea Food o 7,7 % a dosáhl celkem 2 miliard eur (zhruba 52 miliard Kč). 

Nejnovější