Lidl posílil na rumunském trhu. Ruský Magnit investuje do zemědělství

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Lidlu se loni v Rumunsku dařilo, obrat zvýšil o 18 %

Diskontní řetězec Lidl dosáhl na rumunském trhu loni obratu ve výši 1,23 miliard euro (v přepočtu 32 miliard Kč). To je o 18 % více než v předchozím roce. Lidl vykázal loni čistý zisk 48,5 milionu eur (cca 1,3 miliard Kč), to je meziročně o 27 % více. Na rumunský trh vstoupil Lidl v roce 2011, kdy převzal 107 obchodů sítě Plus. Od té doby se síť vyšplhala na 200 jednotek, do budoucna jich chce mít až 300. Největší retailové řetězce působící na rumunském trhu se loni dočkaly vysoké míry růstu, jejich celkový obrat dosáhl 11 miliard euro (přibližně 288 miliard Kč). Devět z deseti největších řetězců zaznamenalo nárůst tržeb, výjimkou bylo Metro Cash & Carry. Informoval o tom server Romania-Insider.com

Vypadá to, že Lidl se umí etablovat na velmi různých trzích. Válcuje nově USA, ale taky třeba Rumunsko. Zjevně ví, jak pochopit a nadchnout místní spotřebitele na různých trzích. Ignoruje přitom pravidlo, že první vítězí. Na nové trhy vstupuje zpravidla pozdě, učí se z chyb konkurentů a hlavně umí získat srdce a peněženky spotřebitelů.
Tomáš Krásný

Ruský Magnit investuje do zvýšení zemědělské výroby

Ruský retailer Magnit plánuje posílit svou produkci převzetím rozsáhlého zemědělského podniku v oblasti Lipetsk. Magnit, který sídlí v Krasnodaru, podle všeho podal žádost na Ruský federální antimonopolní úřad s tím, že má zájem o nákup rostlinné produkce OOO Moskva na řece Don. Ta pěstuje brambory a mrkev na půdě o velikosti 700 hektarů. Magnit avizoval strategii rozšiřování zemědělské produkce jako součást své dlouhodobé strategie. Firma se zavázala investovat do roku 2022 do svých zemědělských podniků kolem 700 milionů eur (asi 18 miliard Kč). K dnešnímu dni Magnit provozuje na 80 hektarech skleníkový komplex Zelenaya Liniya, cukrovar Konditer Kubani a pekárnu Kuban. Informoval o tom portál Retailytics

Embargo na dovoz potravin do Ruska je velký problém nejen pro evropské zemědělce, ale hlavně pro ruský retail a spotřebitele. Magnit moudře kupuje farmu, protože tuší, že Kreml imperiální choutky nepřejdou a dovážet z Evropy se nebude.
Tomáš Krásný

Síti Iceland se na začátku letošního roku dařilo

Britský řetězec Iceland, specializující se na mražené výrobky, vykázat nárůst v zisku, poté co se mu podařilo oživit design obchodů a produktů. Od začátku roku do března vzrostly tržby za celý rok o 6,3 % na 160 milionů liber (cca 4,8 miliard Kč). Prodeje narostly ve stejném období o 4,4 % na 2,8 miliard liber (zhruba 83 miliard Kč). V návaznosti na zvyšující se konkurenci s tlakem na snížení cen zvýšení nákladů na import je Iceland jedním z nejrychleji rostoucích britských obchodníků. Navzdory pozitivním výsledkům však vedení Icelandu varovalo před důsledky Brexitu. „Pokračujeme ve spolupráci s dodavateli, abychom zmírnili tyto tlaky a minimalizovali dopad na spotřebitele. Avšak ekonomické prostředí je nadále poměrně nejisté, alespoň do doby, než dosáhneme určité jistoty a povahy odchodu z Unie,“ řekl Malcolm Walter, zakladatel Icelandu. O výsledcích informoval portál Retail Gazette

Z téhle zprávy mám radost, protože bych nerad viděl Iceland mezi těmi, co postupně opustili český trh. Jako spotřebitel jsem nadšen, že se mi v Icelandu neplete moc lidí pod nohy a nakupuji v báječné pohodě. Jako experta mne ale mrzí, že Češi si do této skvělé prodejny nenašli zatím častější cestu. Dělají chybu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

E-commerce bude mít do roku 2020 15% podíl na retailu

E-commerce by mohl do roku 2020 dosáhnout 15 % celkového objemu retailového obratu ve světě. Tvrdí to studie francouzské pojišťovny Euler Hermes, jejíž výsledky interpretoval web European Supermarket Magazine. Studie opírá svá tvrzení o argumenty, že je nyní spotřebitel schopen využívat více prodejních kanálů, z toho mnohé jsou online a navíc má větší přístup k internetu, o 7 % více než v roce 2000. Rychlý technologický vývoj měl na druhou stranu značný dopad na finanční zdraví maloobchodníků. Mnohé cenové války o spotřebitele znamenaly podle Euler Hermes vyčerpání finanční prostředků u velkých tradičních retailových hráčů. Ti se nebyli schopní adaptovat na digitalizaci dodavatelského řetězce. Podle studie musí nyní retaileři přijmou a přizpůsobit se zrychlenému numerickému tlaku a změnám požadavků spotřebitelů. Na vylepšení technologického zázemí loni maloobchodníci dali podle Euler Hermes přes 200 miliard dolarů (cca 4,6 bilionů Kč), v roce 2014 to pro srovnání bylo 148 miliard dolarů (cca 3,4 biliony Kč). 

Konzervativně lze říci, že na tradiční obchod zbude ještě pořádný velký kus koláče. Otázka ovšem je, kolik procent zisku zmizí díky nové, agresivní e-konkurenci. Tam bych už tak uklidňující čísla nečekal.
Tomáš Krásný

Amazon míří do Asie a Pacifiku, retaileři pocítí jeho efekt

Takzvaný efekt Amazonu se v západních ekonomikách stal známým pojmem. Znamená to, že všude, kam e-shop Amazon vstoupil, začali spotřebitelé těžit ze zlepšení situace online nakupování, na druhou stranu zavedení retaileři tratí na výnosech. Aktuálně se chce Amazon zaměřit na několik nových trhů v Asii, mohou tamní retaileři přežít? Odpověď na otázku se snažil zodpovědět blog e-consultancy.com. Před deseti lety Amazon teprve „ťukal“ na dveře retailu, dnes však každý trh pocítí, pokud do něj Amazon vstoupí. Týká se to dokonce i největšího amerického řetězce Walmart. V Asii a pacifické oblasti se prý e-commerce gigant dívá po trhu v Indii, v Singapuru, ale také po Austrálii. 

Podle e-consultancy.com je jednou z možných strategií sítí, které čeká vstup konkurence v podobě Amazonu, odhalit takzvaný showrooming. Při showroomingu si spotřebitelé v prodejně nejdříve produkt prohlédnou a poté jeho nákup realizují online. Pokud kamenní obchodníci dokáží určit příčinu showroomingu u svých klientů a odstranit jí, mohou jim tržby výrazně vzrůst. Kromě ceny, která bývá důvodem, proč se zákazníci raději rozhodnou nakoupit online, však rozhodují i další faktory. Proti Amazonu hraje například to, že lidé čím dál tím více odmítají hledat konkrétní položku online, chybí jim personál, který by poradil nebo časová tíseň v případě, že potřebuje danou položku urgentně a hned. 

Blog e-consultancy radí retailerům, pokud je postihuje showrooming, aby pravidelně a výrazně zlevňovali své výrobky a našli si porovnání, kolik stojí podobný nebo stejný výrobek online. Další radou je zvýšit počet personálu na prodejně, který je vyškolený a ochotný poradit. Důležité výrobky, které lidé potřebují v časové tísni, by měli maloobchodníci dobře zvýraznit a vytvořit k nim dobrý navigační systém. 

Mám pocit, že tyhle skvělé rady moc lidí nečte. Amazon totiž kameníky kosí jednoho po druhém. Platí staré dobré české přísloví ‚komu není rady, tomu není pomoci‘. Pokud navíc Amazon bude pokračovat v gigantických akvizicích kamenného retailu (jako ta žhavá novinka s Whole Foods), ani tyhle chytré rady nepomohou. Amazon už není internetový gigant, ale retailová ‚obluda‘ plně srovnatelná s Walmartem.
Tomáš Krásný