Státem vlastněný pivovar Budějovický Budvar uvádí s létem na trh dvě sezónní novinky, Jde o nefiltrované kvasnicové pivo Cvikl a dovážené pivo anglického typu Ale London Pride. Nové druhy piv se budou prodávat pouze v restauracích, kde se budvarské pivo dosud čepovalo. Kromě toho Budvar provozuje vlastní síť hospod Budvarka, do jejichž expanze a modernizace se v letošním roce pustil.
„Pro horké dny jsou obecně vhodnější piva s nižším obsahem alkoholu. Proto jsme letos připravili nefiltrované kvasnicové pivo Budweiser Budvar Cvikl, které má stejně čerstvou pivní chuť jako ve sklepě pivovaru. Mohou za to živé kvasnice přidávané do zralého piva těsně před stáčením,“ řekl Aleš Dvořák, budvarský sommeliér. „K létu se však dobře hodí i piva se svěžími chmelovými tóny v chuti a vůni. Proto jako druhou novinku nabídneme prémiové anglické pivo typu Ale značky London Pride, které jsme dovezli přímo z Londýna,“ dodal Dvořák.
Každá z novinek je podle Dvořáka určená pro jiný typ provozovny: Cvikl se objeví především v pivnicích a restauracích, jejichž byznys je primárně zaměřený na vyšší konzumaci piva. „Cvikl je tradiční pivovarský výraz z původního německého slova Zwickel – to je dubový kolík, který se používat pro opětovné utěsnění dřevěného ležáckého sudu po vzorkování piva. Dříve se z dřevěných ležáckých sudů vzorky piva odebíraly tak, že se dřevěný sud navrtal nebozezem. Po odběru se otvor utěsnil cviklem. Pivo přímo z ležáckého sudu je nefiltrované kvasnicové – a proto jsme slovo Cvikl použili pro název našeho piva,“ vysvětlil Petr Samec, mluvčí Budějovického Budvaru.
London Pride je naproti tomu určený především pro restaurace postavené na kvalitní gastronomii, ve kterých je pivo především nápojem k jídlu. Cvikl obsahuje 4 % alkoholu, London Pride 4,7 % a servírovat se bude ve sklenicích o objemu britské pinty (0,567 litru). Budvar předpokládá, že piva bude prodávat do konce srpna. Doporučená cena u výčepního Cviklu je 25 až 28 Kč, u London Pride je to pak 40 Kč.
Kategorie piva je částí retailu, ve které firmy inovují nejvíce. Podobně jsou na tom třeba i jogurty, potřeby ústní hygieny nebo dekorativní kosmetiky. Podle Budvaru je inovace důležitá, aby si provozovatelé restaurací udrželi zájem zákazníků a navíc přilákali nové. Studie agentury Nielsen ukázala, že v loňském roce přišlo na trh 250 pivních novinek. Z toho 10 % generovalo 80 % veškerých tržeb v kategorii. Třetina nových piv vydrží na pivu jen dva roky, pak zcela zmizí. Letos už uvedení nových piv na trh kromě Budvaru ohlásil Staropramen, pivovar Zubr nebo Plzeňský Prazdroj.