Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Walmart zakázal sdílení dat na cloudu e-shopu Amazon
Americký kamenný retailer Walmart sdělil technologickým firmám, které s ním spolupracují, že pokud hodlají ve spolupráci pokračovat, musí ukončit své aplikace na cloudu e-commerce firmy Amazon (Amazon Web Services). Walmart informaci potvrdil, nicméně odmítl upřesnit, kterých aplikací a kterých firem se přesně varování týkalo. Zároveň uvedl, že by nemělo být takovým překvapením, když chce od spolupracujících firem, aby v cloudu nesdíleli data s jejich nejsilnějším konkurentem. Technologické firmy sdělily, že Walmart není jedinou retailovou firmou, která jim kladla opuštění cloudu Amazonu jako podmínku. Bitva mezi Walmartem a Amazonem zesílila minulý týden, kdy Amazon ohlásil plánovaný nákup řetězce Whole Foods. Akcie Walmartu po této akci spadly o 7 %. Zprávu přinesla CNBC.
Moc se mi líbil komentář jednoho bývalého amerického kolegy na LinkedInu k akvizici Whole Foods. ‚Amazon dělá vše pro to, aby se stal Walmartem dříve, než se Walmart stane Amazonem‘. Osobně mi je jedno, jestli hegemonem nového propojeného obchodu bude bývalý ‚kameník‘ nebo bývalý eshopista. Klíčové je, že jsme svědky opravdu revoluční změny retailu, která umožňuje spotřebitelům nakupovat kdekoliv, kdykoliv a jakkoliv. Diskutovali jsme o tom na konferenci Retail in Detail již před necelým rokem (téma Omnichannel tehdy získalo i u nás velkou pozornost). Letos počátkem září pokračujeme v této debatě a zaměříme se na New Customer Journey alias co dělá nový retail se zákazníky a naopak – co dělají noví zákazníci s retailem. Detaily jsou na www.shopper21.cz.
Tomáš Krásný
Starbucks plánuje najmout v Evropě 2.500 uprchlíků
Kavárenský řetězec Starbucks plánuje ve svých evropských prodejnách zaměstnat až 2.500 uprchlíků během následujících pěti let, je to součást jeho globálního závazku. Země, kde mají uprchlíci pracovat, jsou Velká Británie, Francie, Rakouskou, Švýcarsko, Španělsko, Portugalsko, Německo a Nizozemsko. Starbucks v rámci nové agendy plánuje spolupracovat s nevládními organizacemi, jako je Rada pro uprchlíky. Prvních 2.500 uprchlíků, které Starbucks najme, jsou první fází dlouhodobého plánu, ve kterém je v plánu přijmout 10.000 uprchlíků po celém světě. Dalších 1.000 je v plánu zaměstnat v Kanadě. Někteří z přívrženců amerického prezidenta Donalda Trumpa na sociálních sítích vyzvali k bojkotu kavárenského řetězce, protože uprchlíci údajně následně vezmou práci Američanům. Informoval o tom CBS Philly.
Zpráva z normálního světa, u nás by to asi vyvolalo pouliční bouře, neb jak známo – ‚Island‘ u nás nechceme. Ale napadá mne, jestli by u nás místo (nežádoucích) uprchlíků nemohli ve Starbucks alespoň zaměstnávat nezaměstnané politiky. Po parlamentních volbách jich bude plná Praha.
Tomáš Krásný
Lidl na americkém trhu tlačí na zlevnění potravin
Německý diskontní řetězec Lidl otevřel minulý týden v Americe své první obchody a už se cenově vyrovnává největšímu americkému retailerovi Walmartu. Položky Lidlu jsou asi o 9 % levnější než položky Walmartu, zjistili to analytici firmy Jefferies. Cenová kontrola také zjistila, že je Lidl o 3 % levnější než diskont Aldi a o 16 % levnější než síť Food Lion. Řetězec Aldi tento výsledek zpochybnil a podle vlastní analýzy je o 3 % levnější než Lidl. Vstup nové německé sítě na americký trh velmi pravděpodobně vytvoří tlak na snížení cen potravin. Vedle nízkých cen Lidl nabídl také nadstandardní nákupní zážitek a luxusní design nových prodejen, který je údajně inspirován americkými řetězci s kvalitními potravinami Costco a Publix. Zprávu přinesl Business Insider.
Lidl již jede na plné obrátky v několika amerických lokalitách. Zatím jsem neviděl žádné zprávy, které by vyznívaly negativně či jen neutrálně. Chvála, uznání a samozřejmě i respekt až zděšení, co se to na nás, americké retailery, valí.
Tomáš Krásný
V roce 2027 už budou automobily řídit jen roboti
Podle studie výzkumníků z univerzit Oxford a Yale v roce 2027 nebudou nákladní automobily řídit lidé, ale bude je řídit umělá inteligence. V roce 2053 nahradí stroje dokonce lidské ruce při chirurgické operace. Podle studie budou právě toto klíčové roky, kdy technologie převezmou práci milionům lidí. Studie se zakládá na odpovědích 352 výzkumníků z oblasti umělé inteligence. Podle výzkumníků z univerzit nahradí stroje lidský jazykový překlad v roce 2024 a o dva roky později budou roboti psát lepší eseje na středních školách než samotní žáci. Složitější a tvůrčí úkoly, jako jsou psaní knih nebo vyšší matematické úkony, budou prý trvat robotům delší dobu. Automatizovat veškeré úkony budou stroje v roce 2051, celá lidská práce bude podle studie zrobotizována v roce 2136. Informoval o tom Business Insider.
Tohle je pro retail vlastně hodně dobrá zpráva. Je daleko těžší být dobrý prodavač než složit nějakou popinu vhodnou pro komerční rádia. Takže poctivý, na osobním servisu založený retail ještě hodně dlouho vydrží. Mimochodem: tahle analýza navíc potvrzuje moji teorii, že některé přiblblé pop-songy nemohl složit člověk (asi už to byl robot).
Tomáš Krásný
Francouzská síť Auchan investuje na Ukrajině
Francouzský retailer Auchan ohlásil akvizici devíti hypermarketů maloobchodní sítě Karavan v pěti městech Ukrajiny. Tento krok posílí pozici Auchanu v hlavním městě Ukrajiny Kyjevě, ale také otevře síti prostor v největších městech země, včetně druhého největšího města Charkov. Podle Gérarda Galleta, generálního ředitele sítě Auchan, řekl, že tím jeho řetězec opět dokazuje důvěru ve vzrůst ekonomiky státu, která se nachází ve složité politické situaci. Akvizice musí být schválena Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a pokud bude úspěšná, zdvojnásobí rozpětí aktuální sítě Auchan na Ukrajině. Informoval o tom web Retailytics.
Jeden z prvních odvážlivců, co se nebojí investovat na Ukrajině. Podle mne – chytrá volba. A taky nemají co ztratit, již tam v minulosti nějaké to Euro investovali a pokud chtějí trh udržet, musí vpřed. Přes novou výstavbu to asi zatím moc nejde, stavební řízení je na Ukrajině ještě větší vopruz než u nás (a to je tedy co říct!).
Tomáš Krásný