Ikea zvažuje samostatné prodejny potravin a rozvoz baleného jídla

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Švédský prodejce nábytku Ikea zvažuje otevření nových prodejen, v němž by se nabízelo jen jídlo, a navíc také dovážku balených potravin. V rozhovoru pro Retailek to uvedl Gergely Miskolczi, country food manager Ikey pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Naše obchodní domy mají určitý zafixovaný model, který je atraktivní pro danou lokalitu, zejména pro okraje města, kde bývají prodejny umístěné. S modelem nelze moc hýbat, je zkrátka vytvořen tak, aby odpovídal lokalitě. Protože je ale prodej potravin v rámci skupiny Ikea úspěšný, přemýšlíme i o menším formátu samostatného prodeje této kategorie, umístěné někde víc v centru města,“ popsal pro Retailek Miskolczi. Nový formát podle Miskolcziho zatím není kompletně dokončený, hovořil i o možnosti otevření menších restaurací typu finger food nebo bistra. Podobnou myšlenku má podle iHNed.cz také britský řetězec Marks & Spencer, který by měl v Česku otevřít samostatné prodejny s potravinami.

Gergely Miskolczi, ptá se Zuzana Semerádová. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolczi, ptá se Zuzana Semerádová. Foto: Jan Malý

Ikea má v plánu v roce 2019 přejít na globální platformu, která by měla kompletně nahradit stávající řešení e-shopu. Přinese nová platforma nějakou inovaci pro kategorii potravin a jídla? „Pokud máte na mysli rozvoz jídla, nemáme v plánu spustit rozvoz teplých jídel z restaurace. Nevylučuji ale, že bychom do budoucna nerozváželi balené potraviny z našeho švédského marketu,“ uvedl Gergely Miskolczi.

Ikea mimo to už v některých státech testuje přesun do menšího, městského formátu, ve kterém se prodává užší sortiment. Nejblíže Česku takový koncept obchodního domu leží v německém Hamburku a v rakouské Vídni. Podle Marka Feltla, generálního ředitele Ikea pro Česko, Slovensko a Maďarsko, se Ikea po menším prostoru blíže centru dívala i v Česku, nicméně byla zastavena, protože je tento formát globálně teprve testován. „Projekt se pilotuje, a tak aktuálně není jisté, zda bude restaurace nebo prodejna potravin součástí městských prodejen Ikea. Pravděpodobně ale bude součástí bistro, ve kterém se bude prodávat vybraný sortiment z restaurace a z prodejny. Stále hledáme cestu, jak koncept dotvořit,“ vysvětlil Miskolczi.

První menší prodej potravin a bistro se stal součástí obchodních domů Ikea až v 60. letech minulého století, přičemž první Ikea byla otevřená v roce 1943 ve Švédsku. Management si však uvědomil, že pro zatraktivnění nákupů bylo nutné uspokojit i další potřeby zákazníků, a jídlo patřilo k jedné z nich. Kompletní byl koncept tak, jak ho známe dnes – tedy restaurace, bistro a prodejna potravin, v 70. letech. První Ikea v našem regionu otevřela v Budapešti v roce 1989, její součástí už byl kompletní gastronomický mix. Stejně tak to bylo u všech ostatních obchodních domů Ikea v našem regionu.

Modernizace půjde přes prostor a nabídku

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Segment potravin v minulém roce tvořil 5,9 % z tržeb české Ikey. Z toho 65 % podílu generovala restaurace a kavárna, 22 % prodejna švédských potravin a 13 % bistro Stejný podíl mají potraviny na tržbách i v Maďarsku a na Slovensku. Loni Ikea v Česku měla celkem tržby ve výši 9,3 miliard Kč. „Podíl potravin na tržbách chceme dále navyšovat. Způsob, kterým se o to pokusíme, bude modernizace a zvětšení prostoru k sezení restaurací a zároveň také rozšíření nabídky,“ řekl country food manager.

Modernizace sedací části už proběhla na Černém Mostě a ve Zličíně, v plánu je to i v Ostravě a v Brně. „Prostory zatím nebudeme fyzicky rozšiřovat, chceme pouze upravit atmosféru při stolování a ukázat ještě více funkčnost a styl našeho nábytku a doplňků. To je první bod modernizace food konceptu,“ popisoval Gergely Miskolczi. Na rozšíření kapacity sezení prý ale v budoucnu nejspíš také dojde, hlavně kvůli propojování nákupních center a obchodních domů. Kapacita sezení v restauracích by se z aktuálních 250 míst mohla zvětšit na 700 míst. Do propojování chce Ikea směřovat finance, které vznikly po prodeji retailových parků okolo obchodních domů napříč Evropou.

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Druhým bodem je podle něj nový způsob servírování a řízení toku zákazníků v restauracích. Ty v Česku za loňský rok navštívilo 2,5 milionu spotřebitelů. „Už máme nějaký nápad, jak do budoucna zjednodušit cestu a tok lidí v restauracích, nicméně v globálním měřítku také platí, že aktuální rozložení prostoru dokáže nejlépe řešit například víkendové peaky,“ uvedl Miskolczi. Nové rozložení restaurace se prý momentálně testuje v Německu. „Nový koncept funguje na bázi free flow. Místo určeného prostoru pro nabírání jídla si zákazníci sami chodí od stanic jídel k jiné stanici. Například od teplého jídla k salátům nebo dezertům a obsluhují se sami. V době největší návštěvnosti restaurace to však zatím nefunguje tak dobře, jako starší koncept, proto tento nápad ještě není dotvořený,“ vysvětlil country food manager Ikea.

„Co se týká sortimentu restaurací, musím říct, že se nám opravdu podařilo vytvořit mezi zákazníky povědomí o švédské kuchyni. Z celé nabídky je 60 % prodaných jídel švédských, 40 % pak lokálních,“ říká Gergely Miskolczi. Nabídku restaurace Ikea tvoří i sezónní pokrmy, podle švédských svátků, ale i podle těch českých. „Na Vánoce typicky prodáváme kachní stehna, loni jsme těch porcí prodali 80.000 a prodej v období Vánoc skoro vyrovnal prodej švédského jídla. Nabídku tradičního lokálního jídla chceme dále rozvíjet,“ dodává.

Do budoucna bude Ikea vařit i bezlepkově

Gergely Miskolczi, ptá se Zuzana Semerádová. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolczi, ptá se Zuzana Semerádová. Foto: Jan Malý

Podle Miskolcziho se snaží Ikea rovněž reagovat na trendy ve stravování a ve zdravé výživě. „Před dvěma lety jsme zavedli prodej vegetariánského menu, což vzešlo z globální iniciativy. Pokrm se stal velmi oblíbeným, tvoří asi 8 až 9 % z celkových prodejů v restauraci,“ vysvětlil country food manager Ikea. Do budoucna prý chce švédský řetězec vytvořit nad každým jídlem v restaurace tabulku s nutričními informacemi a s denní doporučenou dávkou každého pokrmu. Nutriční navigace by podle něj mohla být hotová do příštího března.

Na trendy v moderním stravování švédský řetězec podle country food managera reaguje také změnou příloh. „Náš region je bramborová velmoc, prodávají se tu nejvíce vařené brambory nebo hranolky. Chceme ale vytvářet i jiné zdravé varianty, proto nově prodáváme jako přílohu třeba pilaf nebo quinou. Saláty budeme nově dělat v menší a větší variantě, aby si na své přišly třeba děti,“ uvedl Gergely Miskolzci. Ke zdravějšímu stravování podle něj Ikea přispěla i přidáním frozen yoghurtu (pozn. red. mražený jogurt) vedle zmrzlin nebo snížení obsahu cukru v točených limonádách o půlku. Novinky v nabídce týkající se zdravého stravování řetězec komunikuje přímo na prodejní ploše, na sociálních sítích, na webu nebo skrze PR aktivity.

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

„Na čem bychom měli dále zapracovat, jsou jídla bez lepku. Zatím nejsme schopni v našich restauracích takový typ jídel servírovat, ale cítíme to do budoucna jako nutnost. Aktuálně už vznikla ambice rozdělit kuchyni tak, aby se zde mohly podle hygienických standardů připravovat bezlepkové pokrmy bez hrozby kontaminace s produkty obsahujícími lepek. Tato ambice ještě nebyla implementována, ale silně o ní uvažujeme,“ říká Gergely Miskolczi. Na potřeby zákazníků intolerantních na mléko prý Ikea reagovala loni například uvedením řady smoothies Munsbit.

Investovat chce Ikea podle country food managera i do lepšího informování o původu surovin v restauraci. „My se samozřejmě díváme na náš dodavatelský řetězec, na to jestli se zvířata mají dobře. Nicméně je zřejmé, že to zajímá i zákazníky a chtějí o původu potravin vědět více. Nějaké informace lze vyhledat na webu, ale rozhodně přiznávám, že je co dohánět,“ uvádí Miskolczi.

Obaly potravin ladí s kolekcí nábytku

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Ve švédském marketu, který je propojen s bistrem a bývá umístěn v dolní části obchodního domu, se prodávají balené švédské potraviny. Gergely Miskolczi uvedl, že v loňském roce došlo ke změně designu obalů potravin tak, aby byl více sexy a modernější. „Aktuálně změnou prošla kategorie oříšků, mořských plodů a ryb. Snažíme se v novém designu více reflektovat aktuální kolekci nábytku, aby i jídlo ladilo s nakoupeným zbožím,“ vysvětluje country food manager. S novým katalogem v září chce Ikea ještě více sladit barvy nábytku a dalších doplňků, hlavními barvami má být zelená, žlutá nebo hnědá. Podle Miskolcziho se tyto barvy odrazí i na obalech potravin. Nejvíce se prý mezi balenými potravinami v marketu prodávají mražené masové koule, čokolády a sladkosti, švédské limonády s příchutí bezinky a brusinky nebo mořské plody.

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolczi, country food manager Ikea. Foto: Jan Malý

Gergely Miskolzci pracuje v Ikee už deset let, začal v Budapešti v oblasti logistiky. Od roku 2014 je zodpovědný za divizi potravin v rámci celého regionu Česka, Slovenska a Maďarka. „Za celé roky mě asi nejvíce překvapil loni prodaný objem párků v rohlíku v Česku. Bylo to totiž zhruba 1,6 milionu prodaných kusů,“ řekl Miskolczi.

Nejnovější