V Česku se momentálně nachází 192 nákupních parků, přičemž 66 o přibližné celkové rozloze 300.000 metrů čtverečních je plánováno do tří let k výstavbě. Existující parky představují přes 790.000 metrů čtverečních maloobchodních ploch, z čehož je 752.000 metrů čtverečních obsazených. Celková neobsazenost tedy činí 4,8 %, což je méně než v minulém roce. Letos má být dokončeno 55.000 metrů čtverečních nových ploch nákupních parků. Takové jsou závěry z průzkumu realitně-poradenské firmy Cushman & Wakefield.
Nejvíce z nákupních parků se objeví ve Středočeském a Moravskoslezském kraji. Moravskoslezský kraj spolu s Olomouckým drží již druhým rokem prvenství v nejvyšším počtu parků. Na tisíc obyvatel zde existuje více jak 100 metrů čtverečních prodejní plochy. Naopak nejnižší výskyt nákupních parků eviduje Cushman & Wakefield ve Středočeském kraji.
Retailové parky jsou na rozdíl od obchodních centrech doplňkovou jednotkou k hypermarketu v menším městě nebo na okraji větších měst. Zpravidla disponují třemi a více obchodními jednotkami, přičemž každá má vlastní vchod pro zásobování a vstup. „Největší potenciál mají v současnosti města, která navzdory tomu, že zde není efektivní postavit klasické obchodní centrum, poskytují dostatečné množství koupěschopných zákazníků. Developeři se rovněž stále více dívají po lokalitách, které tvoří satelitní strukturu pražské aglomerace. Jedná se o menší města s velmi silnou kupní silou, která se nachází převážně ve Středočeském kraji. Obvykle se jedná o jednoduché koncepty ve složení potraviny, drogerie, móda, lékárna, elektro a chovatelské potřeby. Cílí především na zákazníky, kteří chtějí nakupovat v místě bydliště a trávit tím co nejméně času,“ říká Jiří Kristek, vedoucí oddělení pronájmu nákupních parků ve společnosti Cushman & Wakefield.
Vybrané nákupní parky s datem otevření v roce 2017
Projekt | Velikost (metry čtvereční) | Developer |
Retail Park Horní Měcholupy | 4 500 | Rent Group |
Saller Milovice | 3 100 | Saller |
Retail Park Kutná Hora | 2 200 | Intercora |
Retail Park Kolín | 2 700 | KPD Group |
Retail Park Písek | 6 000 | CSPP |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Developeři také chystají modernizace nákupních parků a jejich rozšiřování o nové koncepty. Předpokládá se i obměna složení nájemců, retailové parky by do budoucna mohly více využívat e-commerce firmy jako svá výdejní místa. „V blízké budoucnosti očekáváme trend postupného rozšiřování nákupních parků a výraznou modernizaci designu. Ruku v ruce s tím půjde i změna konceptu projektů. V parcích se začnou objevovat, podobně jak je tomu v současných obchodních centrech, kavárny a nejrůznější gastro koncepty. Již nyní se přidávají i služby čerpacích stanic a myček. To vše se záměrem poskytnout zákazníkovi vyšší přidanou hodnotu a tím získat více jeho času stráveného v nákupním parku,“ dodává Kristek.