Brabantia uvádí dózy s odměrkou. Počinů proti odpadu z obalů přibývá

Nizozemský výrobce doplňků pro domácnost Brabantia uvedl na trh nové typy stohovatelných dóz na skladování potravin, které mají pomoci zamezit plýtvání potravinami. Jejich součástí jsou také odměrky, které mají odměřit dostatečnou porci jídla, a silikonové těsnění. Vyrobené jsou z materiálu tritan. Z prodeje dóz podpoří Brabantia The Hunger Project proti hladovění v rozvojových zemích světa. V Česku prodává Brabantia přes vlastní e-shop. Cena dóz se podle objemu pohybuje od 200 Kč do 400 Kč.

Plastové dózy na potraviny Brabantia

Plastové dózy na potraviny Brabantia

Na snaze bránit plýtvání potravinami i omezovat odpad ještě před jeho vznikem je postavený český projekt opakovaně použivatelných dóz Miwa od technologické firmy Arancia. Na rozdíl od dóz Brabantia je Miwa určená v komplexní podobě do supermarketů i do dodavatelského řetězce. 

Jak by zásobníky Miwa vypadaly na prodejní ploše

Jak by zásobníky Miwa vypadaly na prodejní ploše

Kapsle se v případě Miwy dají předem plnit skrze mobilní aplikaci, přes kterou lze také nákup dokončit a zaplatit. „Přínos našeho ekosystému spočívá v jeho komplexnosti, protože zahrnuje skutečně všechny články dodavatelského řetězce. Je to velká změna stávajícího způsobu obchodování s obrovským společenským dopadem,“ říká ředitel firmy Arancia Petr Báča. 

Na konceptu prodeje potravin i dalšího sortimentu bez obalu je postaven startup Bezobalu, který na Vinohradech provozuje prodejnu. Letos o prázdninách má podle iDnes.cz otevřít další, ještě větší prodejnu s bezobalovým sortimentem na Hradčanech. Na finální ceně produktů se bezobalová strategie odrazí zvýšením, zejména pokud jde o běžné potraviny. Naopak u produktů zdravé výživy nebo kosmetiky dříve prodávané ve skleněných obalech, je cena nižší. 

Startup zkoušel získat finanční podporu svého projektu na crowdfundingovém portálu Hithit.cz a vybral dokonce o 31 % více prostředků, než kolik původně zamýšlel. Celkem se částka blíží téměř 1,2 milionu Kč. Do budoucna se uvažuje i o expanzi sítě pomocí franšíz. Podobné lokální koncepty rozvíjejí podnikatelé také ve Zlíně nebo v Olomouci a v Brně