Češi a móda: cenově nejlepší je C&A, nejkvalitnější oděvy prodává Zara

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

Do obchodů s oblečením zavítá skoro každý Čech, podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Retailek je to 93 % z české internetové populace. Z těchto respondentů volí raději kamenné prodejny 74 %, online si oblečení pořizuje jen 15 % z nich. Mezi nejznámější řetězce, které si čeští spotřebitelé vybaví, patří skandinávská síť H&M. Tu spontánně zná 35 % dotázaných. Ve spontánní znalosti následuje řetězec C&A, který zná 33 % dotázaných a New Yorker, který si vybaví 27 % z nich. 

Čtvrtým neznámějším obchodem s módou je řetězec Takko (22 %). Další známou sítí, kterou si čeští spotřebitelé vybavili, je německý Kik (21 %). Šesté místo uvedli hlavně muži, a patří obchodu převážně se sportovní módou Sportisimo. Zná jej spontánně 14 % respondentů. Následuje polský řetězec Orsay (13 %). Hranici 10% znalosti drží britský Marks & Spencer spolu se sítí oblečení Gate. Řetězec Reserved si vybavilo 9 % respondentů, stejnou míru spontánního vybavení má mezi českými spotřebiteli i v anketě první čistě internetový obchod s oděvy Zoot.cz. 

Další příčky spontánní znalosti má Zara (8 %), privátní značka Teska F&F (8 %), Bonprix (7 %), Adidas (7 %) a Terranova (7 %). Následuje síť Pepco, kterou si vybavilo 6 % českých zákazníků, Lidl nebo Tchibo uvedli jako prodejce oděvů spontánně 4 % dotázaných. Stejné procento zná bez nápovědy síť Lindex, Mango, nebo bere jako prodejce oděvů A3 Sport. 

To jsou závěry průzkumu, který pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Nejčastěji čeští spotřebitelé nakupují módní kousky v řetězcích C&A (32 %), v New Yorkeru (25 %) a třetím nejobvyklejším místem nákupu oděvů je skandinávská síť H&M (24 %). Pokud Češi někdy nakupují oblečení, pak nejčastěji v létě, kdy do obchodů vyrazí více než polovina zákazníků. Jaro volí k nákupům 29 % dotázaných a zimu nebo podzim 16 % z nich. 

Nákup oblečení v obchodních centrech, kde se obchody s módou koncentrují nejvíce, preferuje více než třetina dotázaných (36 %). Více žen než mužů upřednostňuje nákup oblečení v obchodních centrech. Stejně tak do center radši zamíří mladší dotázaní. Muži raději nakupují v klasických kamenných krámech mimo obchodní centra.

Obvykle v obchodech s oblečením respondenti nakupují obuv (58 %), spodní a noční prádlo (44 %) a sportovní textil (39 %). Zatímco ženy obvykle nakupují nejvíce módní dámský textil (65 %), obuv (53 %) a spodní a noční prádlo (49 %), muži v obchodech s oblečením pořizují hlavně obuv (64 %), sportovní textil (47 %) a pánský módní textil (40 %). 

Na posezónní výprodej vyrazí třetina Čechů

Z těch dotázaných, kteří alespoň někdy oblečení nakupují, si jde vybrat konkrétní oděv 76 %. Třetina Čechů jde do obchodů v případě, že začínají posezónní výprodeje – tedy v zimě nebo v létě. Týká se to zejména žen. Spontánně při zaujetí výlohou nebo slevou jde nakupovat 32 % dotázaných. Spontánní nákupčí jsou spíše muži.

Téměř každý (96 %) nakupuje v obchodech s oblečením alespoň občas pro své vlastní potřeby. Polovina z dotázaných nakupuje pro partnera nebo partnerku a 44 % někdy nakupuje pro své děti. Pro vlastní potřebu pořizují oblečení zejména muži a mladší respondenti. Ženy ovšem také nakupují pro sebe, stejně tak ale i pro děti nebo pro partnery. 

V „sekáči“ nakupují dvě třetiny zákazníků

Použité oblečení obvykle odloží do kontejneru na textil více než polovina českých spotřebitelů s internetovým připojením. K dalšímu využití, například na úklid, si jej nechá 47 % dotázaných. Dalších 38 % respondentů věnuje použité oblečení příbuzným nebo známým a 38 % dotázaných daruje použité oblečení, které již nenosí, přímo na charitu. 

Naopak nákup použitého oblečení z druhé ruky, tedy v secondhandech, online i kamenných, volí 65 % respondentů, převážně žen. Věkově spadají do skupiny 25 až 34 let nebo 55 let a starší. 

Jak obchody s oblečením hodnotí Češi s internetem

Pro respondenty, kteří alespoň někdy nakupují v obchodech s oblečením, je nejdůležitějším parametrem pro výběr obchodu cena, kvalita sortimentu, dostupnost v okolí a šíře sortimentu. Naopak nejméně důležitým kritériem pro rozhodnutí k nákupu je věrnostní program obchodu nebo sítě.   

Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny obchody se oblečením, které zná méně než 100 respondentů. U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba. 

Šířka nabídky

  1. C&A
  2. H&M
  3. Marks & Spencer

Kvalita sortimentu

  1. Zara
  2. Marks & Spencer
  3. Mango

Přehlednost/uspořádání obchodu

  1. C&A
  2. H&M
  3. Reserved

Cena

  1. C&A
  2. New Yorker
  3. H&M

Značka/dobré jméno

  1. Zara
  2. Marks & Spencer
  3. H&M

Dostupnost v okolí

  1. C&A
  2. New Yorker
  3. H&M

Ochota personálu

  1. Marks & Spencer
  2. Orsay
  3. Camaeiu

Odbornost personálu

  1. Marks & Spencer
  2. Zara
  3. Mango

Věrnostní program

  1. Orsay
  2. Reserved
  3. Marks & Spencer

Otevírací doba

Rozdíl mezi všemi obchody s oblečením je v rámci otevírací doby podle respondentů nepatrný, často se odvíjí od otevírací doby v nákupním centru.

  1. Camaeiu
  2. Lindex 
  3. Mango

Skóre jednotlivých obchodů

Skóre jednotlivých obchodů

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 12. června do 13. června 2017 na vzorku 515 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.

Nejnovější