Nákupní centrum Freeport Fashion Outlet v Hatích u Znojma loni dosáhlo tržeb ve výši 1,7 miliardy Kč, což je 13% navýšení. Celkový počet návštěvníků dosáhl v uplynulém roce kolem 1,9 milionů a ve srovnání s předcházejícím obdobím se zvýšil o přibližně 7 %. Za zvýšením stojí podle zástupců outletu například navýšení parkovací kapacity nebo modernizace prodejních prostor.
„Vedle široké nabídky oblečení a módních doplňků předních světových značek stojí za úspěchem především zlepšovaní kvality nabízených služeb a zážitků spojených s nákupy. Ostatně v loňském roce jsme investovali do infrastruktury, modernizace stávajících či nových obchodů přibližně dvě desítky miliónů korun,“ uvedl Jan Procházka, ředitel outletu.
Přestože byly tržby rostoucí, odrazil se na nich letos nově platný zákon, který ukládá omezení otevření v době státních svátků prodejnám s plochou nad 200 metrů čtverečních. „Dopad tohoto opatření jsme pocítili, protože tržby ve dnech státních svátků patří mezi výrazně nadprůměrné,“ sdělil Procházka, podle kterého se jím kritizovaná norma projeví v plné síle v letošním roce.
Z pohledu dosažených tržeb byl nejúspěšnějším měsícem prosinec. Nejvyšší návštěvnost outletu byla dosažena červenci, kdy navíc došlo k meziročnímu růstu v počtu návštěvníků o 21 %. „Čeští turisté se totiž zvykli při své cestě na dovolenou k moři zastavit za nákupy v našem centru,“ řekl ředitel Freeport Fashion Outletu. Během letošního května znojemský outlet rebrandoval svou image, logo změnil na secesním kruhem a jako svou tvář zvolil rakouskou topmodelku Larissu Marolt. Tímto krokem chce nákupní centrum přilákat k návštěvě rakouské sousedy.
Zvětší se nabídka food courtu
V minulém roce přibylo v outletu několik nových prodejen mezinárodních značek, jsou jimi například Desigual, Armani a Versace Jeans, Hervis, M2 Shoes, Nuna Lie, Kennet Street nebo Wellensteyn. Během letošního roku v outletu přibyla značka Pierre Cardin. Celkem se ve Freeport Fashion Outletu prodává 250 značek se slevami od 30 do 70 % v 75 obchodech. „Plánujeme rozšířit i nabídku restauračních zařízení. Poptávka po stravovacích službách v nákupních centrech trvale roste a my chceme s tímto trendem přinejmenším držet krok,“ doplnil Procházka.
Gastronomie v obchodních centrech je tahounem jejich obratů, potvrzuje to studie poradenské firmy CBRE. Během loňského roku gastronomie ze všech sektorů rostla v rámci obratů center nejrychleji, o 15,4 %. Měnit se začíná složení nájemců, vedle klasický fast foodů se v obchodních centrech objevují zdravé koncepty typu Vegg-Go, Sklizeno nebo Ugo. Plocha obchodních center se navíc navyšuje na úkor prodejní plochy, podle firmy Cushman & Wakefield by to do budoucna mohlo být 15 % plochy centra. Aktuálně se food courty nejčastěji rozprostírají na 5 až 10 % plochy.