Česká rodinná kosmetická firma Ryor měla loni obrat 135 milionů Kč a dokončila redesign své klíčové prodejny v Praze na Národní. Rovněž také postavila novou pobočku v lázeňském městě Poděbrady. O další expanzi v Česku Ryor uvažuje v případě, že by se nedařilo partnerským prodejnám. „Přimlouvala jsem ve firmě za to, že bychom měli mít prodejnu modernější a že by měla více sdělovat filosofii naší značky,” řekla v rozhovoru pro Retailek Jana Štěpánková, obchodní ředitelka Ryoru a budoucí ředitelka celého podniku, který vybudovala její matka Eva Štěpánková.
Hlavním prvkem nových prodejen je prolnutí dřevěných materiálů, zelené barvy a většího prostoru pro kosmetický sortiment firmy. „Důležitá je také poradenská místnost, kde jednou měsíčně radíme zdarma našim zákaznicím, jak a podle čeho vybírat kosmetické prostředky, jaké je jejich složení a zkrátka jim vytvoříme ošetření na míru. Na komplexní péči si zakládáme a je oblíbená, často jsme rezervovaní na dva měsíce dopředu,” doplňuje Štěpánková. Do jedné prodejny Ryor investoval v průměru 400.000 Kč.
Celkem má Ryor v Česku čtyři prodejny, každá je podle Štěpánkové stylizovaná a poskytuje služby podle lokálních potřeb. „Například tu poslední jsme loni na podzim otevřeli v Poděbradech. Dříve jsme tam měli partnerskou drogerii, která však šla do insolvence. Chtěli jsme ale prodavačky z bývalé prodejny znovu zaměstnat, narychlo jsme tak hledali prostor a do měsíce otevřeli novou prodejnu,” uvedla obchodní ředitelka Ryoru.
Poděbrady si také Ryor vybral, protože odtud pochází zakladatelka a aktuální ředitelka firmy Eva Štěpánková. Prodejna je uzpůsobená pro lázeňské hosty, prodává více dárkové sety a nabízí například zábaly na ruce nebo líčení zákaznic. Partnerských prodejen má Ryor v Česku celkem 600. „Pokud by se jim nedařilo, přemýšlíme o poděbradské prodejně jako o testovací. Jak se jí daří, zjistíme až třeba za rok, případně bychom ale šli cestou vlastních prodejen,” říká Štěpánková.
Expanze vlastních obchodů do zahraničí není v plánu
Česká kosmetika Ryor působí i v zahraničí, ovšem prostřednictvím distributorů. O otevírání kamenných prodejen v zahraničí neuvažuje. „V tomto smyslu máme prodejnu v Bratislavě, vedená je ještě ve starším firemním vzhledu. Razíme teorii, že si každá oblast musí na prodejnu vydělat, pak můžeme uvažovat o dalším postupu,” vysvětluje Štěpánková.
Zahraničních distributorů má Ryor zhruba 20, každý volí strategii podle daného státu a povahy trhu. „Někteří prodávají skrze kosmetické salony, jiné, například Notino.cz, zase přes e-shop. Největší odbyt máme v Německu, v Rusku, Polsku nebo v Bulharsku. Dobře nastartovala také Amerika,” popisuje zahraniční úspěchy obchodní ředitelka firmy. V Americe si totiž zmatňující pudr vybrala do svého videa tamní vlogerka Tati a podle slov Štěpánkové tak obrovsky stoupla poptávka nejen po pudru, ale i po dalších produktech. „Museli jsme v krátké době třikrát proclít obrovské zakázky naší distributorce v Americe, poptávku totiž po publikování videa vůbec neodhadla,” vypráví Štěpánková.
V loňském roce měl Ryor obrat 135 milionů Kč, podíl na trhu si drží ve výši zhruba 5 %. „My se na ta čísla snažíme tolik nedívat, nemáme například stanovené cíle, že příští rok dosáhneme 6 %. Důležité jsou naše vlastní tabulky, hlavně co se jak prodává. Obrat se zvyšuje nebo případně klesá v řádu zhruba 2 milionů Kč, to ale dělají hlavně zakázky na tvorbu privátních značek pro jiné firmy,” vysvětluje Jana Štěpánková. Výroba privátních značek nebo dárkových setů pro jiné firmy tvoří v Ryoru 10 % obratu. Zákazníky jsou například Krušovice, kterým firma dodala pivní kosmetiku, nebo jiné české kosmetické firmy. „Další podobné projekty máme rozjednané, některé zakázky jsme museli i odmítat, protože na to nemáme kapacity,” dodala Štěpánková.
Ryor si velmi zakládá na vlastním vývoji a na přinášení inovativních složek na český trh. „Například jako první v Česku, možná v Evropě, jsme do našich přípravků použili složku kanabidiol z konopí. Akademie věd v Česku přišla na to, jak jej extrahovat z konopí, aby neobsahoval THC a my jsme po něm hned sáhli, přestože kilo kanabidiolu stojí 800 tisíc Kč,” popisuje Štěpánková. V září 2016 tak přišla na svět řada krémů pro atopiky, později přibyly další výrobky pro lidi s citlivou nebo problematickou pletí. Za podobnou ojedinělou látku, kterou Ryor ve svých výrobcích disponuje, považuje Štěpánková mimo jiné elastomer nebo alfagel, obojí je dovozeno z Japonska.
Módní trendy Ryor nenásleduje
Co se týká uvádění nových výrobků na trh, snaží se Ryor podle obchodní ředitelky tolik nenásledovat sezónní trendy. „Vývoj totiž v mnoha případech trvá dlouhou dobu. Sprchový gel dokážeme vytvořit do dvou měsíců, make-up může trvat třeba dva roky. Loni maminka řekla: ‘A dost, příští rok na trh uvedeme maximálně tři novinky.’,” říká Štěpánková. Jedná se hlavně o produkty, které přibývají v již zavedených řadách. Nová je ale například řada vlasové kosmetiky, pro kterou Jana Štěpánková navrhla design. „Chceme, aby design dával v rámci našeho konceptu smysl a nebyl prvoplánový. Měl by vyjadřovat pilíře naší firmy. Proto se na ní objevují vlasy a květiny,” vysvětluje. Novinkou je také řada pánské kosmetiky. Nově bude také kosmetický výrobce přecházet na tuboflakony místo tub. „Důvodem je, že jsou variabilnější, příjemnější a nemusí se jich objednávat takové množství,” vysvětluje Jana Štěpánková.
Naopak co se týká stažení produktů z trhu, jsou to podle Štěpánkové spíše minimální počty. „Ročně je to zhruba pět produktů, hlavně protože se nám vše nevejde do regálů a nebo podle prodejních výsledků. Velká většina našich výrobků se ale na trhu drží klidně i 25 let,” dodává obchodní ředitelka Ryoru.
Online Ryoru čeká omlazení
Ryor má vlastní e-shop a webové stránky, které bude v brzké době modernizovat. „Nikdy nevíme přesně, který kanál nám nejvíce funguje, je to tím, že máme tolik partnerských prodejen. Dobrou zpětnou vazbu nám v tomto případě dělají sociální sítě,” uvedla Štěpánková. Firma se prý snaží nedávat velké slevy, pohybují se maximálně do 20 %. Důvodem jsou mimo jiné nízké marže.
Co se týká marketingu, vyhrazuje na ní Ryor kolem 10 % z rozpočtu. „Televizní reklama je drahá, objevujeme se maximálně v tematických pořadech. Prioritou je pro nás tisk, online, ale hlavně osobní kontakt na prodejnách a při poradenství. Když začínáme navazovat partnerství s novou prodejnou, je naprosto klíčové maximálně nadchnout prodavačku. To ona potom zprostředkuje zákazníkům informace o výrobcích,” říká Jana Štěpánková. Marketing celkově dělají ve firmě čtyři lidi - vedoucí, asistentka a dvě grafičky. „Od najímaní agentur jsme ustoupili, protože nám vždycky říkali: ‘Dělejte to jako tihle nebo jako tihle.’ My jsme naopak věděli, že musíme být výjimeční, že musíme dělat věci jinak,” dodává Štěpánková.