Češi na internetu utratili za pololetí přes 46 miliard Kč, o 13 % víc než loni

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy Kč. Meziročně se jedná o 13% nárůst, loni ve stejném období Češi za nákup online vydali 41 miliard Kč. Roste hlavně internetový nákup potravin a oblečení. Kromě mladé generace se k nákupům přes internet postupně přidávají i senioři. Informace pocházejí z agregovaných dat nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných dat e-commerce. Za celý loňský rok Češi na internetu utratili podle Heureky 96 miliard Kč. Celkem bylo k začátku letošního roku v Česku 36.200 e-shopů. 

Meziroční nárůst jednotlivých kategorií v e-commerce

Kategorie Meziroční růst
Jídlo a nápoje 51 %
Oblečení a móda 31 %
Kosmetika a zdraví 30 %
Dům a zahrada 23 %
Sport 20 %

Zdroj: Heureka

Přestože se jedná o rekordní výsledek prodejů online, tempo růstu českého e-commerce zpomaluje. „V prvním pololetí Češi utráceli na internetu opět více než za stejné období vloni. Tempo růstu se zmírnilo, meziročně se jedná o nárůst o 13 %,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel Heureky, a dodal: „Za letošní půlrok Češi nechali na internetu tolik peněz, co před šesti lety za celý rok.“ Za zmírněním tempa podle Heureky stojí stagnace segmentů elektroniky a bílé techniky. Menší nové kategorie jako potraviny a oblečení rostou rychle, ale nemají takovou sílu, aby táhly celý trh.

Na pomalejší tempo vývoje českého e-commerce v prvním pololetí může mít podle Bravermana vliv také nákup na zahraničních e-shopech. Podle letošních výsledků Eurobarometru, který měří veřejné mínění v Evropské unii, ale jen 5 % Čechů na zahraničních e-shopech pořizuje zboží. 

Hodnocení je hned po ceně nejdůležitější

Důležitou roli hraje při nákupech online pro zákazníky podle ředitele Heureky hodnocení. Nejvíce hodnocení mají parfémy, mobilní telefony, krmivo pro psy nebo afrodiziaka. „Když si vyberou zákazníci správné zboží za přijatelnou cenu, zajímá je jediné – spokojenost předchozích zákazníků. To je při výběru e-shopu důležité pro dva ze tří zákazníků. Důležitá pro hodnocení je komunikace e-shopu, kvalita zboží, reakce na problémy, ale také kvalita dopravy,“ doplnil Braverman. 

Trend, který se pojí s nakupováním po internetu, je vzrůstající obliba vyzvedávání zásilek osobně na odběrných místech. Výdejních míst je v Česku podle Heureky přes 9.000, mezi největší firmy poskytující odběr zboží patří například Zásilkovna nebo Uloženka. Potenciál osobního odběru si uvědomují i obchodní centra. První z nich, Centrum Černý Most, zařadilo letos Zásilkovnu do svých standardních služeb pro zákazníky Click & Services. „Počet výdejních míst každoročně roste. Kromě kamenných poboček e-shopů například sami dopravci nabízí mnoho ‚pointů‘, tedy míst, kde si zboží může zákazník vyzvednout osobně,“ dodává Tomáš Braverman. 

Nejnovější