Minulý týden spustilo oficiální provoz nové internetové tržiště Z vaší zahrádky, zaměřené na prodej farmářských produktů, jako je ovoce, zelenina, sazenice, med nebo sýry. Tržiště má fungovat na bázi marketplace a volně sdružovat farmáře a zákazníky. Nakoupené produkty mohou zákazníci vyzvednout v místě sklizně nebo si nechat dovézt domů. Projekt provozuje firma Emarketplace, jejíž majiteli jsou Jakub a Michal Pláteníkovi a Tomáš Slíva.
Nabízené zboží si zákazníci vybírají na interaktivní mapě Česka, kde si mohou dle filtru vybrat druh, cenu zboží nebo jestli má být od podnikatele nebo spíše nadšence. Výběr produktů mají doplňovat i další funkce - například prodejce, zákazníky i prodávané zboží je možné hodnotit. Na stránky chtějí tvůrci projektu pravidelně umisťovat zahrádkářské rady, recepty a tipy na akce.
„Nápad propojit drobné pěstitele, chovatele a zahrádkáře ve stylu komunitní sítě přišel asi před dvěma lety. V tu dobu jsem začal ve větší míře shánět čerstvé potraviny ve svém okolí. A i když domácí česnek, mléko či vajíčka můžete koupit téměř na každé vesnici – je problém se o takových prodejcích dozvědět. Snad s výjimkou včelařů nenajdete u žádného z nich ani cedulku na vratech. Mít je všechny na přehledné mapě s tím, že okamžitě vidíte kdo, kde a co nabízí, taková možnost by pomohla všem: prodejcům i zákazníkům,” vysvětlil původ myšlenky Michal Pláteník, jeden ze zakladatelů projektu.
S oslovením investorů se čeká
Inzertně-komunitní portál Z vaší zahrádky propojuje lokální pěstitele, chovatele a výrobce se zákazníky. Za nabídku zboží na portálu obchodníci nic neplatí. „Poplatky u nás na portálu nejsou žádné. Ani pro obchodníky, ani pro kupující. Chceme opravdu jen podpořit něco, co nám dává smysl,“ uvedl pro Retailek Jan Klouček, který se stará o PR aktivity portálu.
Projekt odstartoval v pilotní verzi už na začátku letošního roku, od července už funguje oficiálně. Jeho tvůrci momentálně čekají, jak se dále rozvine a uchytí, poté by případně oslovili další investory. Podle Kloučka není vyloženě určená žádná cílová skupina zákazníků. „Čerstvé potraviny může chtít každý, bez ohledu na věk nebo životní styl. Nemáme tak stanoveno, zda je naším zákazníkem student nebo senior. Aktuálně marketingově zatím oslovujeme spíše prodejce, ohlasy máme skvělé. Prodávají u nás dokonce i někteří, kteří mají vlastní e-shop,“ uvedl PR manažer tržiště Z vaší zahrádky.
Trend vytváření marketplaces, tedy internetových tržišť, kde obchodují třetí strany, ale transakce řeší provozovatel, se v Česku pomalu rozrůstá. Kromě projektu Z vaší zahrádky letos stejnou pozici posílil aukční portál Aukro, Mall.cz, ale i americký Amazon zlepšil postavení českých prodejců na svém online tržišti. Nový marketplace na prodej českých výrobků Czechio.cz odstartoval letos v dubnu.