Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Kaufland v Rumunsku přidává kontejnerový food court
Kaufland do svých prodejen v Rumunsku přidává jídelní prostory. Celá akce je podle skupiny Schwarz-Group, která Kaufland nebo také Lidl vlastní, reakcí na požadavky zákazníků. Ti prý očekávají v hypermarketech jiné nákupní zážitky, a přidání food courtu patří mezi ně. Uvnitř prodejen budou koncentrovány spíše restaurace a bistra, zatímco před prodejnami budou přistavěny moderní kontejnery, které nabídnou jiný gastronomický zážitek. První z nových food courtů stojí před prodejnou Kaufland v Bukurešti, jsou v něm umístěna kavárna, salátové bary nebo pekárna. Otevřít v něm má rovněž síť s bagetami Subway. O novince informoval server Retailytics.com.
Zatím jen pilot v Rumunsku, ale tak se to obvykle dělá – velké novinky se testují někde jinde, než na nejstrategičtějších trzích. Skoro to vypadá jako inspirace Globusem, který v této oblasti dělá opravdu velké věci.
Tomáš Krásný
Řetězec Food Lion spustil v USA mobilní aplikaci
Americký řetězec Food Lion rozšiřuje své působení v digitální oblasti a představil novou mobilní aplikaci. Food Lion, která patří firmě Delhaize America, aplikaci spustila v deseti amerických státech, kde má umístěné prodejny. Nová technologie má usnadnit nakupování a vylepšit zážitky zákazníků. Aby zákazníci mohli mít aplikaci plně funkční, musí jí integrovat se svou věrnostní kartou. Nahraný věrnostní program jim pak bude slevové poukázky nahrávat skrze aplikaci. První měsíc od spuštění nového mobilního programu bude Food Lion rozdávat zákazníkům 250 dolarové poukázky na nákupy, aby je k používání a k přechodu na aplikaci nalákal.
Mezi další funkce aplikace bude patřit snímání čárových kódu skrze smartphone, vyhledávání receptů a zobrazování letáků. Recepty bude aplikace nabízet podle položek, které si zákazník během nákupu naskenuje. V nové aplikaci je rovněž integrovaný navigační systém, který hledanou položku v obchodě najde a nasměruje k ní. Informoval o tom server Chain Store Age.
Třeba aplikaci půjčí i českým bratrancům z Albertu? Byla by to pro ně vcelku potřebná zajímavá ‚inovační injekce‘.
Tomáš Krásný
Rozvoz potravin s sebou nese rizika zachování bezpečnosti
Rozvoz potravin v posledních letech nabírá na značné intenzitě. Důvodem je podle Douga Suttona, prezidenta firmy Steritech, lukrativní povaha byznysu s rozvozem jídla. Podle jeho slov se na rozvoz potravin v nějaké formě spoléhá až jedna čtvrtina amerických domácností. Rozvoz potravin je vnímán jako příležitost k velkým příjmům, zároveň s ní ale také přicházejí rizika, která je nutné brát v potaz. Za ta hlavní se považuje bezpečnost kvality potravin pro spotřebitele a percepce značky. Obchodníci by však podle Suttona neměli brát tyto dvě rizika jako odstrašující faktory pro vstup do odvětví. Potenciální rizika, která mohou při zahájení rozvozu nastat, jsou podle Douga Suttona následující:
- Nezaručení bezpečnosti potravin, zejména při jejich balení.
- Nedostatečná kvalita potravin a ostatních výrobků, která se může s délkou rozvozu stále snižovat
- Špatná reklama od partnerů, se kterými nemá firma kontrakt
Při zjištění rizik autor doporučuje vytvořit okamžitě procesy pro minimalizaci rizik a také vytvoření vzdělávacích programů pro své zaměstnance a partnerské firmy. Tam by je měl prodejce důkladně poučit jak postupovat s bezpečností a kvalitou potravin. Zároveň je nutné vytvořit velmi detailní dohody s dodavateli, kde je popsána odpovědnost a míra zapojení do procesu. Prodejce by měl také zvážit pravidelné ohlášené i neohlášené kontroly kvality při dovozu, třeba i formou mystery shoppingu. Článek vyšel na webu Supermarket News.
Tohle je moc zajímavý text. Začíná být zjevné, že e-shopy s potravinami nejsou zrovna nejjednodušším způsobem, jak přijít rychle k penězům. Řada e-shopistů nemá základní ponětí o základech retailového řemesla a podcenila význam poslední míle – dodávky zákazníkovi. Text na to v koncentrované podobě upozorňuje. Z pražského pohledu bych přidal možná ještě jedno riziko – může se stát, že Praha jednoho dne začne tvrdě regulovat ty stovky dodávek, které stále bezohledněji drandí městem a zhoršují už tak katastrofickou dopravní situaci. A nebo dokonce dojde k nečekanému – policie začne opravdu konzistentně pokutovat špatné parkování.
Tomáš Krásný
Více než polovina generace Z nakupuje raději instore
Generace Z, tedy lidé narození po mileniálech v polovině 90. let, podle průzkumu firmy CrowdTwist preferuje raději nakupování v kamenných prodejnách než nakupování na internetu. Týká se 57 % lidí z této generace, tvrdí studie nazvaná Generation Z vs. Millennials: The Changing Landscape of Loyalty. Cílem průzkumu bylo zjistit, co musí být pro mileniály nebo generaci Z atraktivní, aby se zapojili do věrnostního programu. Mezi další výsledky studie patří, že přes 70 % mileniálů i zákazníků z generace z je ochotno sdílet osobní informace výměnou za personalizovanější nabídku a služby prodejen. Aktivní jsou alespoň v jednom věrnostním programu mileniálové ku generaci z v poměru 71 k 63 %. Za nejzábavnější způsob, jak získat ve věrnostním programu body, považují zákazníci z generace z hraní her. Jsou taky více než mileniálové ochotni napsat značce recenzi výměnou za body. Informoval o tom server Chain Store Age.
Další signál, že klasická prodejna není na cestě do hrobu. U všech těchto výzkumů ale vždy lehce pochybuji o tom, zda aktuální názory a chování mladíků a mladic opravdu něco říkají o tom, jak se budou chovat, až se ‚usadí‘ a začnou také opravdu nakupovat.
Tomáš Krásný
Walmart zaměřuje aktivity na hispánské zákazníky
Americký maloobchodní řetězec Walmart přemístil několik svých klíčových zaměstnanců do týmu pro řízení potravin a zahajuje iniciativu zaměřenou na hispánskou klientelu. Například Shawn Balding, viceprezident a zároveň generální manažer pro produkci a globální zásobování, bude přemístěn na novou pozici zaměřenou právě na hispánskou komunitu. Spolu s Baldingem se pod novou iniciativu přesune také Martin Mundo, který dosud vedl jihovýchodní obchod Walmartu v jihovýchodní oblasti. Co přesně bude novinkou pro hispánské zákazníky, zatím není známo. Vedení Walmartu pouze uvedlo, že se chce chopit příležitosti v této oblasti a zaměřit se na hispánské mileniály. Informoval o tom server Supermarket News.
Hispánská iniciativa Walmartu není nic neobvyklého, řada amerických firem má specializované týmy, podporující byznys s Hispánci, kteří jsou zajímavě rostoucím segmentem klientely. I v tomto případě je byznys v prudkém rozporu s prezidentem Trumpem, který je naopak Hispánci nenáviděn a třeba v Mexiku se těší opravdu unikátní nenávisti. Bláboly politiků jsou v rozporu se zájmy podnikatelů i u nás, i když ne vždy je to tak krystalicky průhledné jako v tomto americkém případě.
Tomáš Krásný
Polský Piotr i Paweł otevírá u benzínek nové prodejny
Polský retailer Piotr i Paweł spustil nový koncept forecourtových convenience prodejen, tedy zastřešeného otevřeného prostoru. Umístěny budou vedle čerpacích stanic polské značky BP. První takový obchod má být otevřen ve Varšavě, další dva se otevřou v Krakově a v Poznani. Rozlohou má nový koncept dosahovat asi 150 metrů čtverečních, prodávat se v něm bude kolem 3.000 položek. Otevřené mají být nové convenience prodejny 24 hodin denně. Do budoucna může být v Polsku až 150 prodejen v novém konceptu, záleží na tom, jak se bude dařit pilotním třem. Informoval o tom server Supermarket News.
Ach jo – vždy, když vidím, jak polský nezávislý obchod inovuje, jímá mne smutek. Poláci, na rozdíl od většiny českých lokálních obchodníků, inovují a jsou v řadě směrů lepší než mezinárodní řetězce. Mám obavu, že český ‚tradiční‘ obchod opravdu dělá vše, aby se co nejvíce vzdálil tomu, čemu se povětšinou říká moderní retail. Nedávné vystoupení AČTO ze Svazu obchodu tuto nepříjemnou domněnku dost drsně potvrzuje.
Tomáš Krásný