Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Trump řečmi poškodil Amazon
Prezident Spojených států Donald Trump v minulém týdnu svým výrokem na Twitteru poškodil amerického internetového prodejce Amazon. Prohlásil totiž, že Amazon „způsobuje velké škody daňovým poplatníkům z oboru maloobchodu“ a že také „způsobuje ztrátu mnoha pracovních míst v USA“. V reakci na Trumpův tweet klesly akcie Amazonu o 1 %. Amazon odmítl na Trumpův výrok reagovat. Edward Yruma, analytik KeyBanc Capital Market, uvedl, že to není poprvé, co Trump na Amazon útočí, nicméně poprvé jej spojuje se ztrátou pracovních míst. Zprávu publikoval server CNBC.
Ještě než se Donald Trump stal prezidentem, v únoru 2016 se vyjádřil, že pokud bude zvolen, bude mít Amazon velké problémy. Kromě sporného placení daní se mu také nelíbilo, že šéf Amazonu Jeff Bezos koupil americký deník The Washington Post. Podle Trumpa tak Bezos učinil jen proto, aby „měl politický vliv“. Co se týká daní, Amazon nabízí při prodeji zboží od třetích stran podle The Wall Street Journal na svém marketplace možnost platby daně, není ovšem jasné, kolik prodávajících tuto možnost skutečně využívá. Od 1. dubna gigant e-comerce začal také vybírat daň z přímého prodeje, ovšem jen v amerických státech, kde je to v případě prodeje přes internet uzákoněno. Netýká se to Aljašky, Delaware, Oregonu, New Hampshire a Montany.
Prezident Trump je opravdu pracovitý člověk. Minulý týden nejen zvládnul podpořit rasisty, uklidnit velkého Kima, ale také zaútočit na Amazon. Debata o dopadech e-commerce na společnost je nutná, ale je otázka, zda náhodný výkřik na Twitteru je tou správnou cestou. U nás v Česku se tomu ale divit nebudeme – taky máme prezidenta, který trousí moudra po troškách. Jen ne pomocí digitálního kanálu, ale poblíž kanálů na náměstích menších měst.
Tomáš Krásný
Asos a Nike vyhledávají podle fotek
Internetový prodejce oděvů Asos spustil ve spolupráci se sportovní značkou Nike nový nákupní nástroj, který dokáže vyhledat a přesměrovat na oblečení podle nahrané fotky. Na svém profilu na síti LinkedIn napsala o svých pocitech z nástroje studentka marketingu a reklamy Jemma Baylis. Baylisová popisuje, jak u milleniálů oblíbené twitterové účty používají skrytou reklamu na propagaci nového produktu, přičemž všichni používají hashtag #FindItWithNike. Nový nástroj funguje následujícím způsobem: Asos vyzve zákazníka, aby nahrál fotku oblečení, které buď na někom viděl a vyfotil nebo si někde zkoušel a nekoupil. Po nahrání dostane zákazník za pár vteřin až desítku podobných nebo stejných modelů, zároveň se také objeví odkazy, které přesměrují přímo na nákup daného produktu.
Mám obrovskou radost, že dáma stojící za strategií e-shopu Asos – Rita Clifton – přijala naše pozvání a už za měsíc s námi bude diskutovat na konferenci Brand Management 2017.
Tomáš Krásný
Saks Fifth Avenue s novým konceptem
Obchodní dům s luxusním zbožím Saks Fifth Avenue představí tento podzim nový futuristický koncept ve spolupráci s majitelem vlasových studií Joelem Warrenem. Nový koncept má v sobě kombinovat služby kosmetického salonu od kadeřnictví, přes kosmetické služby a péči o pokožku, až po nabídku retailového zboží a léčebné procedury. První obchod s novým konceptem se představí v Huntingtonu v New Yorku, další bude následovat v Houstonu a v Boca Raton. Vlajková loď nového projektu má být otevřená v New Yorku v roce 2019. Co se samotného designu týká, nový koncept se salonem se má rozkládat od 3.000 po 5.000 stop čtverečních (zhruba 280 do 460 metrů čtverečních). Interiér má odpovídat retru ve spojení s glamourem, personál bude vybaven iPady, na kterém se budou řešit veškeré rezervace a další záležitosti. Na jednotlivých sedadlech budou moci zkoušet zákazníci pomocí rozšířené reality zkoušet zboží v obchodě. Informoval o tom Chain Store Age.
Důkaz nejvyššího kalibru, že kamenná prodejna přežije. Takové zázraky žádný e-shop neumí. Z českého pohledu je jen škoda, že to tato firma pilotuje prodejnu budoucnosti v relativně nedostupných lokalitách. S návštěvou této nádhery si asi budu muset počkat, až se objeví ve svém rodišti na Páté avenue, do Texasu se mi opravdu nechce.
Tomáš Krásný
Target zvedl obrat díky onlinu
Americký maloobchodní řetězec Target zvedl tržby a vymanil se tak z degresivního trendu obchodních domů v rámci severoamerického kontinentu. Obrat od května do června podle Targetu vzrostl o 1,3 %, a to zejména díky zvýšenému provozu a nárůstu online prodeje o 32 %. Akcie Targetu vzrostly v předobchodovacím období o 5 %. Vyšší náklady na chod online prodeje a tlak na nízké ceny se odrazil na provozním zisku firmy. Ten klesl ve druhém čtvrtletí o 1,2 % na 672 milionů dolarů (téměř 15 miliard Kč). Target minulý měsíc oznámil, že chce investovat do remodelingu svých obchodů, do nového designu webu a do zlepšení dodavatelského řetězce. Během tří let do změn investuje 7 miliard dolarů (asi 155 miliard Kč), chce také postupně zavádět stále více nových značek. Informoval o tom StarTribune.com.
Obrat amerického hypermarketového řetězce přestal klesat. Můj první pocit byl velmi kladný – mám tuhle firmu rád. Při podrobnějším čtení mi ale přijde, že mírný růst v řádu procenta je vykoupen snížením marže a několika spíše drobnými změnami. Walmart na to jde strategičtěji. Mimochodem: den poté oznámil výsledky predátor Alibaba – růst o 56 %. Komentáře netřeba.
Tomáš Krásný
50 nejlepších retailových startupů
Server Insider Trends sestavil výčet 50 nejlepších maloobchodních startupů, které se kdy objevily na světové scéně. Pořadí uvedené na webu není sestavené od jedné do padesáti od nejlepšího k nejhoršímu, jedná se zkrátka o vybrané startupy, které mohou podle webu skutečně přivést nějakou změnu do oboru retailu. Insider Trends roztřídil startupy i podle jednotlivých sektorů, ve kterých působí. V oblasti platech se umístily platformy Soundpays, která mobilizuje platby podle neslyšitelných zvukových signálů z billboardů nebo reklam, a CheeryPie, což je mobilní peněženka, která umí rovněž vytvářet vysoce specializované marketingové kampaně. Další kategorií se ve výběru staly startupy, které umí pracovat s technologie uvnitř kamenných obchodů. Tam tvůrci žebříčku zařadili například NearSt, který nechává zákazníky nahlížet a nakupovat zboží z obchodů v okolí. Následující kategorií je móda, kde je mezi vybranými třeba izraelský startup Askourt, skrze který se mohou zákazníci zeptat svých kamarádů na názor ohledně daného oblečení.
Další kategorií jsou e-commerce startupy, zde tvůrci žebříčku zařadili mimo jiné GoInStore, který spojí zákazníky s prodejním asistentem v daném obchodu. Mezi další řazení startupů patří platformy poskytující chatboty, jako jsou například Branch Messenger nebo Shyft. Na řadu přišly také platformy, poskytující sběr a analýzu dat získaných z prodeje nebo z příchodu zákazníků do prodeje. Sem zařadil web například Dor nebo startup Observa. Téměř u konce je kategorie mobilů a mobilních aplikací, kam podle tvůrců žebříčku patří například Wallet Circle, která se chová jako mobilní věrnostní karta u vybraných partnerů nebo Restocks, který informuje zákazníky, když jejich oblíbená značka vytvoří třeba novou kolekci.
Předposlední kategorií jsou nové technologie, řadí se sem třeba Weeseethrough, startup umožňující obchodníkům analyzovat chování zákazníků a dívat se na produkty jejich očima. Poslední kategorií je bezpečnost, kam server zařadil například singapurský Égide, který má obchodníky chránit před paděláním jejich výrobků.
Česko je zemí startupů, takže text se asi pár lidem může hodit. Snad naleznou něco, co těchto padesát borců ještě nestačilo vymyslet, vyvinout a hlavně prodat investorům.
Tomáš Krásný