Společnost Cisco, která se zabývá síťovými službami, a londýnský obchod s pánskou módou Dandy Lab spojily síly a představily futuristický koncept obchodu, který zahrnuje interaktivní technologie a internet věcí (bezdrátová síť, v níž se propojí jednotlivá zařízení/spotřebiče v jednom prostoru) v souladu s mobilní komunikací. Koncept zatím funguje v menším prostoru Dandy Lab v Londýně, v dohledné době se ale plánuje přemístit do většího maloobchodního prostředí, které umožní další rozvoj technologických možností.
Právě skrze mobilní aplikaci má systém zajistit zákazníkům pohodlí virtuálního prohlížení sortimentu, zkoušení si oblečení nebo rychlé rady od odborníka. „Mobilní technologie jsou na vzestupu a tento trend se nevyhne ani oblasti retailu. Naše studie ukazuje, že už dnes si polovina zákazníků před návštěvou kamenného obchodu hledá recenze a další informace online a asi dvě třetiny zákazníků chtějí svůj chytrý telefon pro lepší navigaci po obchodě nebo ke skenování zboží pro informace, “ říká Pavel Křižanovský, technický ředitel Cisco ČR.
Obchodníci mají zase dostat zpátky přesnější data o svých zákaznících a jejich preferencích, a to skrze připojená i nepřipojená mobilní zařízení. Lepší plánování a pochopení provozu obchodu by měly poskytnout nejnovější technologie Cisca. Nejzajímavější z nich je startup z inovačního centra Cisca Hoxton Analytics. Ten funguje tak, že u vchodu jsou nainstalovány kamery na úrovni bot a snímají všechny příchozí. Speciální software pak počítá počet návštěvníků, kdy do obchodu přišli a jestli byli sami nebo ve skupině. Toto řešení dokáže také na základě analýzy typu bot rozpoznat věk a pohlaví zákazníka s přesností na 75 %. Snímáním bot údajně odpadá problém ochrany osobních údajů, který by vznikl snímáním tváří.
„Zatím nemáme přesnější informace o rozšíření tohoto konceptu v Evropě nebo v Česku,“ doplnil Křižanovský. „Nicméně, vzhledem k tomu, že tento koncept je výrazem změn, které přináší do retailu digitální ekonomika a stále větší rozšíření a používání mobilních zařízení, očekáváme, že obchodní řetězce i jednotliví obchodníci v Evropě i u nás budou brzy postupně prvky tohoto konceptu využívat. Některá řešení jsme jim schopní samozřejmě nabídnout už dnes, především v oblasti wifi a cloudových technologií, které umožňují obchodníkům analyzovat chováni zákazníků v obchodech a nabízejí jim nové služby více šité na míru.“
Co dodat? Asi ‚amen‘. Vypadá to jako prodejna budoucnosti, integrující klíčové výhody kamenného maloobchodu a nových technologií. Jen někde ve skrytu duše mne napadá, že i tak bude hodně lidí, kterým se budou líbit úplně jiné prodejny. Bez techniky, s příjemnými prodavačkami, skvělou atmosférou. Ale to je asi sci-fi.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Zde se do budoucna nabízí propojení mobilní technologie s věrnostním programem. Je zapotřebí dávat ale pozor na takzvanou ‚komfortní‘ zónu zákazníků, mobilní telefon je vnímaný jako velmi ‚blízký a soukromý‘ prostor, lidé si chtějí do velké míry určovat obsah, který je jim takto nabízený.
Martin Boček