K trendu posledních let – odstranění palmového oleje z výrobků, se přidává český výrobce cereálních potravin Emco. Připojuje se tak například k české firmě Mixit, která ohlásila konec používání palmového oleje na základě žádosti spotřebitelů už před dvěma měsíci. Ani v případě Emca se nejedná o náhle rozhodnutí. „Impuls k odstranění palmového oleje z výroby přišel v roce 2012, kdy bylo rozhodnuto o stavbě naší nové továrny v Hrdlech u Litoměřic. Jako jeho náhradu jsme si vybrali tuzemský za studena lisovaný řepkový olej, který má výborné nutriční vlastnosti a jeho velkým benefitem je především nízký obsah nasycených mastných kyselin. Rok jsme museli čekat na závěry testů stability a trvanlivosti a fakt, že jsme uspěli, považujeme za dobrou zprávu pro spotřebitele,“ říká Martin Jahoda, ředitel marketingu Emco. Vlnu nesouhlasu mezi spotřebiteli ohledně používání palmového oleje vyvolaly loni fotografie z hořících indonéských pralesů, odkud byli vynášeni polomrtví orangutani, kterým byl les vypálen za účelem založení palmové plantáže doslova přímo pod nohama. Po zveřejnění fotografií vypukl bojkot mnoha produktů s palmovým olejem, nejvíce medializované v tomto ohledu byly sladkosti společnosti Ferrero, zejména Nutella. Emco v současné době nahrazuje palmový olej u 3/4 svých výrobků, posledním produktem nově vyráběným bez palmového oleje je řada Mysli. Olej dosud obsahují některé sušenky (kvůli polevě), ovesná kaše Natural, některé dětské cereálie Biskiti a všechny neořechové tyčinky. Výrobky bez palmového oleje jsou označeny zeleno-žlutým nápisem. Emco si jako cíl stanovilo se do sezóny 2017/2018 zbavit veškerého palmového oleje ve svých výrobcích, na podporu kampaně vytvořilo speciální microsite www.myslinazdravi.cz, kde jsou všechny kroky společnosti popsány.
Přiznám se bez mučení, že neznám veškeré detaily o zdravotních a ekologických rizicích palmového oleje. A nemám nastudováno, co tento globální bojkot udělá s ekonomikou dotčených zemí a kolik tam třeba kvůli tomu umře dětí nebo zda to vyvolá vznik nových teroristických skupin. Obávám se, že to neví ani absolutní většina těch, co považují palmový olej za ďáblovo lejno. Ale z pohledu marketingu a prodeje je to v zásadě úplně jedno – palmový olej je teď díky sociálním médiím tutové ‚no-go‘ a EMCO se chová racionálně.
Tomáš Krásný (Blue strategy)
Palmový olej je prostě ještě levnější než levný řepkový. Zlevňuje se tím také krmivo pro psy. No když se podívám na ceny v prodejnách pro mazlíčky, tak mně občas připadá, že jsme na žebříčku vyspělosti pod nimi, tak proč na nás plýtvat lepším olejem. Nadnárodní firmy zničily pralesy a argumentovaly tím, že vlastně daly práci místním lidem. Pravda je ale taková, že jim vzaly plodiny, které se dříve na těchto místech pěstovaly a sloužily k obživě a navíc platy, které dávají lidem pracujícím na plantážích se v přepočtu blíží pro ženy kolem 12000Kč ročně.
Martin Boček
Jsem ráda, že se konečně něco děje v této věci, i když si pokládám otázku zda musel přijít tlak spotřebitelů, aby se to rozhýbalo? Měli bychom si všichni uvědomit udržitelnost zdrojů na této planetě a také se začít odpovědně chovat. Každopádně, je to dobrá zpráva.
Monika Hrubalová
Z palmáče se stalo téma číslo 1. A jak už to tak bývá, pravda je tam někde venku. Nicméně Emco vcelku dobře pochopilo, že se jedná o silné komunikační téma, narozdíl od jiných, kteří tvrdí, že jeho používání je odrazem specifické chuti a požadavků českého zákazníka. Osobně spíš na obalech hledám ve složení různé chemikálie, než jaký olej výrobce používá. Ostatně, na řepková pole se v Česku nadává snad ještě častěji, než na palmáč, ne?
Václav Loubek