Počet e-shopů v Česku loni poprvé klesl. „Pořád jsme ale v e-commerce velmoc“

Růst počtu internetových prodejců v Česku se zastavil, loni poprvé e-shopů v meziročním srovnání ubylo. V roce 2014 jich na českém internetu bylo 37.200, v roce 2015 pak 36.800. Čerstvá čísla zveřejnil přední tuzemský srovnávač cen Heureka.cz ze skupiny Rockaway, šéf Heureky Tomáš Braverman je představil na zářijové konferenci ShopCamp. „Počet bude stagnovat, fluktuovat kolem této číslovky,“ odhaduje další vývoj. „Neznamená to, že nebudou nové e-shopy. Znamená to, že počet e-shopů, které vznikají, se rovná počtu těch, které zkrachují nebo odejdou z trhu,“ přiblížil.

„Pořád jsme ale v e-commerce velmoc, máme zhruba tolik e-shopů, co pětašedesátimilionová Británie, či dvojnásobek toho, co pětačtyřicetimilionové Polsko,“ uvedl Braverman v rozhovoru pro štáb ShopCampu. Český trh je přitom podle něj konsolidovaný – pět největších e-shopů (mezi nimi Alza.cz, Mall.cz, Kasa.cz) tvoří třetinu trhu, třetinu má pod palcem další tisícovka online obchodů, o třetinu se pak dělí zbývajících zhruba 35.000 e-shopů. „Že velcí rostou rychleji než malí, to je trend a to pokračuje,“ dovozuje Braverman.

Připomněl také, že podle analýz Heureky ze první pololetí 2016 prodalo na českém internetu zboží za 41 miliard Kč, meziročně o 17 % víc. Loni nárůst činil 20 %. Heureka počítá, že podíl onlinu na celkovém obratu českého maloobchodního trhu dělá téměř 8 %. „Globální průměr je pod 5 %,“ podotkl šéf Heureky.

Čísla, která prezentoval, také ukázala, že v roce 2016 zažívají největší nárůst e-shopy, které nabízejí erotické zboží (35 %), dále oblečení (28 %), produkty kategorie hobby (25 %) a online lékárny (25 %). Mezi trendy patří mobilní nakupování, omnichannel, využívání big data pro personalizaci a analýzy, rychlé platby a využívání sociálních sítí.