Češi online: nejoblíbenější market velkých měst je Globus, venkova Kaufland

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

Česko je sice „velmoc e-shopů“, na kamenné obchody ale nezanevírá. I tuzemská internetová populace v nich dál nakupuje. U Čechů, kteří jsou online, je nejoblíbenějším supermarketem či hypermarketem Kaufland (25 %), pak Lidl (21 %) a Globus (12 %). Globus je přitom oblíben zejména u vysokoškolsky vzdělaných respondentů, zároveň je nejoblíbenější ve velkých městech. Naopak ve vesnicích, malých a středních městech je nejoblíbenějším marketem Kaufland. Za Globusem je další pořadí podle největší oblíbenosti u zákazníků následující: supermarket Albert (8 %), Penny Market (7 %), hypermarket Tesco (6 %), supermarket Tesco (6 %), hypermarket Albert (5 %), Billa (5 %), Coop (2 %), Makro a Norma.

Ukázal to průzkum, který pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. Do obchodů přitom chodí všichni, z odpovědí totiž také plyne, že každý z této populace aspoň někdy v hypermarketu či supermarketu nakoupil.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Víc než polovina dotázaných přitom nejraději nakupuje v supermarketech, víc než čtvrtina si oblíbila velké nákupní plochy hypermarketů. Jen 11 % dotázaných řeklo, že dávají přednost menším obchodům. V hypermarketech nakupují radši ženy, zatímco muži dávají přednost menším obchodům a supermarketům. Lidé z velkých měst nakupují raději v hypermarketech, kde mají k těmto obchodům lepší přístup. V malých obchodech nakupují raději lidé z vesnic, malých a středních měst.

A jak Češi s internetem často nakupují? Pravidelné nákupy jsou u nich nejčastější v Kauflandu a Lidlu (37 %), občasné pak v Lidlu (88 %), Kauflandu (82 %) a Penny Marketu (74 %). Nejméně dotázaných naopak nakupuje v Normě nebo v Makru (dodejme, že Makro se jako velkoobchod soustředí primárně na podnikatele).

Jak často nakupujete v jakém marketu

Jak často nakupujete v jakém marketu

Překvapení: slevy nejsou to hlavní

Výzkum se pídíl také po tom, co lidem v Česku na nákupech v supermarketech a hypermarketech vyhovuje či nevyhovuje. Čtyři pětiny respondentů vyzdvihly široký výběr a dostatek zboží a jeho dostupnost. Navzdory všeobecnému přesvědčení z praxe jen 6 % dotázaných tvrdí, že nejvíc na větších obchodech vyhovuje to, že nabízejí akce (míněno slevy) a lepší ceny.

Logicky pak důvodem, proč supermarkety a hypermarkety nevyhovují, je množství lidí, které se v nich soustřeďuje, s tím souvisí fronty u pokladen (16 %; jak se ukazuje, starším čekat tolik nevadí – množství lidí vadí zejména lidem pod 55 let a těm se základním nebo středoškolským vzděláním, fronty u pokladem vadí nejvíc lidem od 25 do 34 let) a jen 13 % deklaruje nespokojenost s kvalitou, respektive čerstvostí prodávaných potravin. Tato nespokojenost přitom stoupá se zvyšujícím se vzděláním.

Co mají Češi na kterém obchodě rádi

Předmětem průzkumu byly podrobněji i dílčí kvality jednotlivých marketů. Šlo konkrétně o šíři sortimentu, ceny, přehlednost a uspořádání prodejen, čerstvost potravin a také to, jak rádi tam respondenti nakupují.

Z hlediska šíře sortimentu byl nejlépe hodnocen Globus, z hlediska cen Kaufland, z pohledu přehlednosti, respektive uspořádání prodejny opět Globus, podle množství ostatních nakupujících to vyhrálo Makro, nejčerstvější potraviny dotázaní hledají v Globusu, nejraději přitom nakupují v Lidlu.

Jak obchody hodnotí česká online populace

Šíře sortimentu

  1. Globus
  2. Kaufland
  3. hypermarket Tesco
  4. hypermarket Albert
  5. Makro
  6. Lidl
  7. supermarket Tesco
  8. supermarket Albert
  9. Billa
  10. Penny Market
  11. Coop
  12. Norma

Ceny

  1. Kaufland
  2. Lidl
  3. Penny Market
  4. hypermarket Tesco
  5. Globus
  6. hypermarket Albert
  7. supermarket Tesco
  8. Makro
  9. supermarket Albert
  10. Norma
  11. Coop
  12. Billa

Přehlednost/uspořádání prodejny

  1. Globus
  2. Kaufland
  3. Lidl
  4. hypermarket Albert
  5. hypermarket Tesco
  6. Makro
  7. supermarket Albert
  8. Billa
  9. supermarket Tesco
  10. Penny Market
  11. Coop
  12. Norma

Množství lidí (ostatních nakupujících)

  1. Makro
  2. Globus
  3. hypermarkety Tesco
  4. hypermarket Albert
  5. Lidl
  6. supermarket Tesco
  7. Billa
  8. Penny Market
  9. supermarket Albert
  10. Kaufland
  11. Coop
  12. Norma

Čerstvost potravin

  1. Globus
  2. Lidl
  3. Kaufland
  4. Makro
  5. Billa
  6. hypermarket Albert
  7. hypermarket Tesco
  8. supermarket Tesco
  9. supermarket Albert
  10. Penny Market
  11. Coop
  12. Norma

Jak rádi zde nakupují

  1. Lidl
  2. Kaufland
  3. Globus
  4. hypermarket Tesco
  5. hypermarket Albert
  6. supermarket Tesco
  7. Makro
  8. Penny Market
  9. supermarket Albert
  10. Billa
  11. Coop
  12. Norma

Jak jsme se ptali

Respondent měl za úkol seřadit super/hypermarkety od nejlepšího (pořadí 1) po nejhorší (maximální hodnota pořadí). Ale vždy jen ty super/hypermarkety, které alespoň občas využívá. Super/hypermarkety jsou srovnávány pomocí speciálně konstruovaného „skóre“ (jeho konstrukce probíhá pomocí tzv. „zřetězené multinomické logistické regrese“), které korektně zohledňuje právě průměrné množství a kvalitu „protivníků“ každého super/hypermarketu.

Skóre je nezáporné reálné číslo, které je zhruba přímo úměrné potenciálu super/hypermarketu být vybrán jako nejlepší z dané množiny posuzovaných super/hypermarketů. Je normováno tak, aby průměrná hodnota skóre pro všechny super/hypermarkety byla rovná 1. Tedy skóre menší než 1 znamená podprůměrný super/hypermarket, skóre větší než 1 nadprůměrný super/hypermarket.

Skóre jednotlivých marketů podle různých kritérií

Skóre jednotlivých marketů podle různých kritérií

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 29. srpna do 1. září 2016 na vzorku 507 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.